Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NoaKaj
#2815210
Tegenwoordig zit in bijna elke brok iets dat de urine verzuurt. Met de opkomst van brokken zag je een gestage toename van het aantal gevallen struviet. Daar zijn fabrikanten op in gaan spelen met als gevolg dat oxalaat nu in opkomst is  :(
#2815260
Let je wel op met dat vlees koken? Dat je dan ook zeker nog iets rauw of commercieel ernaast geeft?
Koken maakt namelijk de taurine in het vlees stuk, en het is toch belangrijk dat ze dat blijven binnenkrijgen.  In rauw vlees (en vooral hart) zit genoeg taurine, en in commercieel voer wordt het toegevoegd. 
Voor een week lig ik daar niet wakker van, maar vanaf 2 weken krijg ik daar al kriebels van  :-\  En ik geloof niet dat je zo snel over zal zijn...  :(

Het is natuurlijk een prima manier om hen aan het vlees te krijgen en dan steeds rauwer, maar houdt er gewoon rekening mee dat ze de taurine dus ook moeten binnenkrijgen.
Stom, ik weet het, maar ja, het is nu zo.  Ik denk niet dat je taurine kan supplementeren, maar het zou kunnen dat dat kan. Dan is dat misschien ook een optie, tijdens de overgang.  Want ze op rauw proberen krijgen terwijl je er dan net blik of brok blijft bijvoeren is het jezelf natuurlijk lastig maken.
Misschien kan je een combinatie van de twee maken (als extra wat vlees dat je steeds minder kookt en dan daarnaast kvv mengen met blik). 
Door Too
#2815494
Of je koopt van Solgar een potje taurine capsules [gewoon bij de gezonde dingen winkel]... t is volgens mijn 'spul' geur- en smaakloos.

Succes met je kerels, koken of kort dichtschroeien zorgt in ieder geval voor wat sterkere geur wellicht 'stinken' ze er in.
Laatst gewijzigd door Too op vr 22 nov 2013, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2815592
Zojuist de bakjes gevuld met zelfgemaakte KVV (konijn) en er wat kokend water over gedaan om het wat meer geur te geven ...
Ze stonden gelijk bij me, maar toen ik het op hun eet plaats neerzette keken ze me aan of ik gek geworden was en liepen gepikeerd weg  :P

Vervolgens wat Almo zalm erbij gedaan, en Beer trapt daar goed in ... Max denkt nog "hmmmm wacht nog wel op mijn brokjes"
Beer is denk ik geen probleem om over te zetten, Max gaat het denk ik lang vol houden, maar ik heb de tijd  :biggrin2:

Ze krijgen nu gewoon 3x daags wat Almo (en doe er elke dag wat KVV doorheen ... Begin rustig en bouw de KVV dan steeds meer op) erdoor aangeboden. Ze krijgen vanaf vandaag geen brokjes meer
De Almo doe ik dat ik wel weet dat ze wat binnenkrijgen, want niet eten vind ik ook niet wat  ;)
Door Vivianneb
#2815595
Whooohoo dat zijn de eerste goede geluiden!

Heb ook al lopen nadenken.. hier heb ik er een om kunnen zetten door gebruik te maken van haar jat-gedrag. In de bakjes doen keek Pebbles me ook aan of ik gestoord was, daar horen brokjes in.. maar als ik het zakje ernaast een beetje open er neer zet dan jat ze em leeg...  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2815606
Vivianneb schreef: Whooohoo dat zijn de eerste goede geluiden!

Heb ook al lopen nadenken.. hier heb ik er een om kunnen zetten door gebruik te maken van haar jat-gedrag. In de bakjes doen keek Pebbles me ook aan of ik gestoord was, daar horen brokjes in.. maar als ik het zakje ernaast een beetje open er neer zet dan jat ze em leeg... :biggrin2:
Ja toch ?

Die van mij zijn wat dat betreft keurig opgevoed .... Jatten niets aan eten alleen is Max dus echt verslaafd aan zijn brokken (at blikvoer ook mondjesmaat)
dus daar krijgen we nog wel een dobber aan

Misschien was ik ook iets te enthousiast om direct half half in het bakje te doen ::)
Morgen maar 90% Almo en 10% KVV
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2815746
pearlsofpassion schreef: Let je wel op met dat vlees koken? Dat je dan ook zeker nog iets rauw of commercieel ernaast geeft?
Koken maakt namelijk de taurine in het vlees stuk, en het is toch belangrijk dat ze dat blijven binnenkrijgen. In rauw vlees (en vooral hart) zit genoeg taurine, en in commercieel voer wordt het toegevoegd.
Voor een week lig ik daar niet wakker van, maar vanaf 2 weken krijg ik daar al kriebels van :-\ En ik geloof niet dat je zo snel over zal zijn... :(

Het is natuurlijk een prima manier om hen aan het vlees te krijgen en dan steeds rauwer, maar houdt er gewoon rekening mee dat ze de taurine dus ook moeten binnenkrijgen.
Stom, ik weet het, maar ja, het is nu zo. Ik denk niet dat je taurine kan supplementeren, maar het zou kunnen dat dat kan. Dan is dat misschien ook een optie, tijdens de overgang. Want ze op rauw proberen krijgen terwijl je er dan net blik of brok blijft bijvoeren is het jezelf natuurlijk lastig maken.
Misschien kan je een combinatie van de twee maken (als extra wat vlees dat je steeds minder kookt en dan daarnaast kvv mengen met blik).
Bedankt voor de tip !! Ik ga eerst proberen ze volledig op KVV te krijgen ipv brok, en zodra dat erdoor is ga ik eens nadenken welke KVV ik wil/ga geven en dan ga ik denk ik eens met de maler van de KVV van vandaag om de tafel :D
En ooit hoop ik ze een prooi te geven, maar dat is nu alleen nog maar dromen van ::)
#2815826
Monique77 schreef: Bedankt voor de tip !! Ik ga eerst proberen ze volledig op KVV te krijgen ipv brok, en zodra dat erdoor is ga ik eens nadenken welke KVV ik wil/ga geven en dan ga ik denk ik eens met de maler van de KVV van vandaag om de tafel :D
En ooit hoop ik ze een prooi te geven, maar dat is nu alleen nog maar dromen van ::)
Het is nog wat voorbarig, maar als je prooi wil geven, met kuiken en kwartel beginnen. ;)
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2816090
Nou, gisteravond geen nieuwe brokjes neer gezet, dus vanochtend 2 katers die honger hadden  :P
Het vervelende van voorheen (heel de dag voer) heeft ze geleerd heel gedoseerd te eten, dus bakjes in 1x leeg is toch al een dingetje hier  :-\

Vanmorgen 2 grote theelepels Almo en een half klein theelepeltje KVV -> Beer zijn bakje was zo goed als in 1x leeg, maar Max die nam 2 happen, liep weg en ging in het raamkozijn liggen

Eigenlijk wil ik beide katten ook laten wennen dat hun etensbak niet heel de dag blijft staan (net als bij brokken), en dat ze - net als de honden - hun eten direct opeten als ik ze het aanbied ..... Dit omdat ik graag wil dat ik zie hoeveel ze eten (en het voor vakanties ook wel makkelijk is dat er geen KVV heel de dag staat te stinken)

Maar, hoe haal je die gedachte "ik kan de hele dag door eten" weg ?

Ik zat te denken om de etensbak gewoon na een kwartier weg te halen als ze iets anders zijn gaan doen (slapen/wassen/spelen enz) En het na een paar uur weer aan te bieden.
Is dat een goede manier ?

Nu ik het eten nl weggehaald heb begint Max te bedelen ... Loopt direct mee naar de keuken, en begon zelfs aan het bakje met folie erover te krabben
Dus ik weer wat neergezet voor hem (ben zo goed opgevoed) maar de 1e die dan eet is Beer, en Max gaat op zijn krabpaal liggen slapen
Nu weet ik dat Max gister nog genoeg brokjes op heeft, dus dat die nu wat minder eet vind ik geen ramp (hij heeft ieder geval iets op en hou dat goed in de gaten) maar zou het wel leuk vinden als meneer wat eet vandaag .... Weet ook niet wat Max nou echt superlekker vind buiten brokjes, dus dat maakt het ook wat lastiger
Laatst gewijzigd door Monique77 op za 23 nov 2013, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2816125
Stond net te stofzuigen en zag de bak met brokken ... En ineens dacht ik, wacht even
Jij bent verslaafd aan brokken, dus wat nou als ik een paar brokjes verkruimel en dat door de Alma/Kvv doe
En warempel, dat werkt  :D

Nu blijft het een kleine porties eter, dus na een paar happen was hij er alweer klaar mee
ik ben héél benieuwd hoe jullie je katten hebben laten wennen aan 2x daags (en dan direct je bakje leegeten)
Laatst gewijzigd door Monique77 op za 23 nov 2013, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2816198
Ik ben eruit ....
Het enige wat Max (met smaak) at naast zijn brokjes was gourmet zalm
Ik ga mijn variatie dus per direct terugbrengen, en vanaf hier beginnen met KVV te introduceren icm gourmet

Nu geef ik ze én KVV (nieuw) én Alma (aten ze soms, maar ook niet met smaak)

Natuurlijk had ik liever blikmeuk gegeven waarin geen extra zooi zit, maar mijn prio is wennen aan KVV, en als dat met gourmet moet dan moet het maar
En als het goed is, is dit natuurlijk maar tijdelijk voer om de KVV te introduceren, dus vooruit maar

En nu blijf ik bij mijn punt, en hoop dat ze hieraan kunnen wennen, en dat ik vanaf het punt dat ze KVV eten kan gaan wisselen met smaken
Eerst maar leren KVV te eten  :P
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door