Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door nova
#2815195
Hopelijk mag ik in  t voorjaar een nieuw nestje puppers welkom heten op deze wereld  :D
Naast alle hobbels die er genomen moeten worden  rond moeders en  de partnerkeuze,  zijn er ook nog wel de vragen wie wil ik wel een pup verkopen, maar wie ook niet :-\

Vandaag weer een mail in de mailbox , met slechts  één hele vraag: wat kosten de puppen?

Dit vind ik wel de slechtste vraag om die als eerste en enigste te stellen en daarmee heeft een  mogelijke pupkoper  eigenlijk ook al zn kruid verschoten :-\
Wat zijn voor jullie criteria  om iemand geen pup te willen verkopen?
Door **Jolanda**
#2815197
Nou, die vraag is natuurlijk niet heel gek.
Als je maar een bepaald budget hebt is het wel fijn om als eerste te weten hoeveel een pup gaat kosten, voordat je een hele reeks vragen gaat stellen en er later achter komt dat de pup voor jou niet betaalbaar is.

Niet iedereen is bezig met de achtergrond van de ouderdieren gewoon omdat ze zelf te weinig ervaring/kennis hebben. Er zijn genoeg mensen die goed voor hun dieren zijn zonder dat ze alles van te voren helemaal uit gepluisd hebben. ;)

Ik denk niet dat je mensen alleen op deze vraag al moet afwijzen, maar een gesprekje irl eens moet afwachten, daarna kun je nog altijd besluiten hun geen pup te verkopen, dat is mijn mening. Als het voor jou niet goed voelt, moet je het natuurlijk niet doen.

Verder kan ik je niet helpen.
Door sella
#2815202
Ik vraag meestal pas wat een pup kost, als we in het persoonlijke gesprek een goed gevoel hebben gekregen.
Ik heb bij Shay pas gevraagd wat hij moest kosten toen we met 3 weken ze hadden gezien.
Je weet globaal toch wat een pup van je ras kost?
Dat vindt ik de minst boeiende vraag die ik kan stellen, ook al weiger ik om meer dan 1150 euro neer te tellen en heb ik dat ook nog nooit gedaan.
Door Summerditches
#2815204
Ik ga ook mee met Jolanda...toch wel..

Wij hebben ook wel voorzichtige plannen ..ik weet b.v. dat bepaalde kleuren in de rassen waar wij naar kijken duurder zijn ..Ik wil ook totaal geen eigenaren beledigen of zo of suggereren dat de prijs te hoog is dus ik zeg altijd..sorry uw pups zijn het vast meer dan waard maar voor ons is het boven budget.. wij hebben wel een bepaald budget en daarvoor hebben wij min of meer ook ook onze eerste hond kunnen kopen. En de prijzen verschillen gewoon enorm..en dat heeft niet altijd met kwaliteit of iets dergelijks te maken..iemand die een dekreu moet betalen zal sowieso die kosten terug willen zien en heb je dan een klein nestje ..dan zal de prijs hoger zijn of in ieder geval minder flexibel..een fokker die gebruik kan maken van zijn eigen honden..kan een andere vraagprijs hanteren..misschien
Ik kan wel allerlei "verantwoorde vragen"gaan stellen, en op de koffie komen om te laten zien dat ik een goede eigenaar ben..durf ik best te zeggen..en dan blijkt om een reden die ik niet van tevoren had kunnen bedenken de "vraagprijs boven budget"..Moet ik dan ..daar gaan onderhandelen over de prijs van een dier..omdat ik inmiddels al in mijn hoofd een stapje verder ben maar nu met een te hoge prijs wordt geconfronteerd..dat gaat mij dan weer te ver..Ik wil haar wel maar niet meer dan...deal..
Dan vind ik dan genanter om het op dat moment te zeggen terwijl wij al een traject zijn ingegaan dan wanneer ik het gewoon van tevoren bespreek/vraag..Als een eigenaar een prijs voor de hondjes in gedachten heeft die echt heel ver boven budget dan houdt het daar op..

Het wordt heel vaak toch een beetje als "not done" gezien als je naar de prijs vraagt vanuit nieuwe eigenaarskant..want dat zegt iets over je als potentiele koper..Maar de persoon die de hondjes verkoopt..die het allerbeste nieuwe huis voor zijn pups in gedachte heeft...heeft een ook bepaald bedrag in gedachte ..zegt ook niet tegen jou..Jeetje ik heb zo'n goed gevoel over jullie..als een pup van mij bij jullie terecht komt heb ik daar echt een super gevoel bij dus kijk eens hier is ze..leuk..betaal maar de kosten die wij gemaakt hebben voor de dierenarts/opvoeding etc...en klaar..we willen graag een goed tehuis..Nooit meegemaakt..dus uiteindelijk en daar moeten we denk ik van beide kanten niet al te ingewikkeld over doen..gaat het toch altijd ook om geld..
Laatst gewijzigd door Summerditches op vr 22 nov 2013, 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#2815213
nova schreef:Vandaag weer een mail in de mailbox , met slechts  één hele vraag: wat kosten de puppen?
Ik heb gemerkt dat pupaanvragen heel veel tijd (kunnen) kosten.
Dus als mensen mij een email sturen met alleen de vraagprijs, dan stuur ik ze een emailtje terug dat ik nu standaard heb. Dus wat een pupje kost, maar ook wat ze daarvoor krijgen. Plus daarbij een aantal dingen die ik graag van hun wil weten. En aan de hand van de email die ik dan terug krijg kijk ik verder. Iemand die serieus de moeite neemt om al mijn vragen te beantwoorden, en dat klinkt goed, daar wil ik graag mee kennismaken. Iemand die steeds mijn vragen onwijkt- daar hou ik niet van...
Door Esther Q
#2815214
Ik vind het een heel normale vraag, wat een pup kost. Prijzen kunnen nogal verschillen en is het iemands eerste hond heeft ie misschien geen idee wat te verwachten. Zou voor mij geen afknapper zijn.
Verder doen we het zoals Linda, al typen wij telkens opnieuw een bericht :P Dus wat de vraag ook is van iemand, we geven direct de informatie die wij willen geven en met daarbij vragen die we willen stellen. Van daaruit zien we wel verder en dan gaat het op gevoel.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2815217
Voor mij is dat dan wel weer een dikke afknapper..
Ze mogen van mij best vragen wat een pup kost hoor maar een beetje interesse in het ras, in de moederhond en in mijn manier van werken mag wel. Dat je daar achter aan vraagt wat ze kosten kan ik dan wel begrijpen. Maar ik heb toen ook mailtjes gehad die zo gingen: hallo, wat kosten de puppies, groeten ...  Die krijgen gewoonweg geen antwoord.. Klinkt hard maar de eerste paar keer stuurde ik wat terug, en krijg je toch een boerenpummel antwoord terug (o nee we hebben nu een labrador kruising en die kostte toen 350 euro en dat willen we nu ook uitgeven aan een beauceron... ) dus ik verdoe m'n tijd er niet meer zo aan ;) als ze echt interesse hebben vragen ze nl wel meer
Laatst gewijzigd door chipjolie op vr 22 nov 2013, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2815218
nova schreef: Hopelijk mag ik in  t voorjaar een nieuw nestje puppers welkom heten op deze wereld  :D
Naast alle hobbels die er genomen moeten worden  rond moeders en  de partnerkeuze,  zijn er ook nog wel de vragen wie wil ik wel een pup verkopen, maar wie ook niet :-\

Vandaag weer een mail in de mailbox , met slechts  één hele vraag: wat kosten de puppen?

Dit vind ik wel de slechtste vraag om die als eerste en enigste te stellen en daarmee heeft een  mogelijke pupkoper  eigenlijk ook al zn kruid verschoten :-\
Wat zijn voor jullie criteria  om iemand geen pup te willen verkopen?
Stond het er gewoon zo of stond er een wat meer begeleidend verhaaltje bij, wie ze zijn of waarom ze een berner zouden willen maar ook al graag willen weten hoe veel de aanschaf überhaupt kost, of gewoon zo kaal zoals jij schrijft?
Als er alleen die vraag staat en verder niks zou ik denken, nou ga maar mooi ergens anders vragen hoe veel het daar kost.
Trouwens bij onze eerste newf wisten we de prijs ook niet, en we hebben nog nooit een mail gestuurd naar een fokker met de vraag hoeveel kost dat. We hebben ze gemaild of gebeld dat we interesse hebben en dat we graag langskomen om kennis te maken. Uiteindelijk toch wat plotselinger op Kaio gestoten en toen we een pup kregen vroegen we oja hoeveel kosten ze eigenlijk? Fokker schrok wel ff, maar het lag gewoon in lijn der verwachting.  :biggrin2: als iemand de illusie heeft dat die een berner voor 200 kan krijgen dan weet ie nog niks van het ras, internet is voldoende beschikbaar en zodoende kun je prima schatten wat het kost en ook juist naar andere criteria vragen, zoals gezondheid, karakter, manier van opgroeien etc! En ja tuurlijk mag je informeren naar de juiste prijs.
Tja en als je je prijs noemt kom je er vanzelf wel achter of er interesse is of niet. Want het kan natuurlijk ook nog altijd iemand zijn die niet erg communicatief is via de mail.
Gebruikersavatar
Door nova
#2815222
Dit is de mail:,    was getekend***

k zag op uw site dat u binnenkort pups verwacht.
Graag zou ik willen weten wat u er voor vraagt.
We hebben ervaring met het ras (schoonmoeder heeft er twee)
Als u nog iets wil weten ,laat het maar weten.


Dit is  voor mij de afknapper waar Kaio en ook Chippie het over heeft
Laatst gewijzigd door nova op vr 22 nov 2013, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#2815241
nova schreef: Dit is de mail:,    was getekend***

k zag op uw site dat u binnenkort pups verwacht.
Graag zou ik willen weten wat u er voor vraagt.
We hebben ervaring met het ras (schoonmoeder heeft er twee)
Als u nog iets wil weten ,laat het maar weten.


Dit is  voor mij de afknapper waar Kaio en ook Chippie het over heeft
Schijnbaar vinden ze de bernard dus leuk en willen er 1, maar boeit het hun voor geen meter wat voor een combinatie het is en jij uren zoekwerk hebt gehad naar de juiste reu, tenminste, zo lijkt het nu. Of ze hebben al de nodige info gelezen op jouw site, sprak hun dat aan, zagen dat je binnenkort weer een nestje verwacht en wilde nu de prijs weten voordat ze echt verder gaan.
Misschien ben jij wel 100euro duurder dan fokker X (geen idee, ik weet niet wat je vraagt en wat gemiddeld is), maar door de info die je op de site hebt staan, zijn ze misschien wel bereid om dat te betalen. Of denken ze juist door de info op de site dat de pupprijs misschien wel veel hoger ligt dan bij andere fokkers, maar spreekt hun de info toch heel erg aan en willen ze peilen of de pup binnen budget past.

Hier zijn genoeg mensen op BP die tot de laatste detail willen weten hoe en wat rondom een nestje, maar er zijn ook genoeg mensen die dat niet zo heel boeiend vinden.

Zelf ben ik van de laatste categorie. Het enige wat mij boeide was of de hond uit werklijn kwam en gezond was/is. Of die nu van Nederlands bekendste handler afkwam of van iemand met een begrazingsbedrijf, dat vond ik niet zo heel spannend. En ja, toen was geld ook voor mij doorslaggevend. Het was 50euro en 2x 200km meer of minder. Ik heb toen voor minder gekozen.
Doordat ik inmiddels wel wat wijzer was geworden vond ik het wel belangrijk dat er gefokt werd volgens de regels/richtlijnen van de border collie club en dat deden beide. ;)

Er word wel aangegeven dat ze zeker bereid zijn om meer informatie over zichzelf te geven wanneer jij dat wilt. Er zijn immers ook genoeg fokkers die gewoon blij zijn wanneer ze hun pups kwijt zijn, aan wie boeit hun dan weer verder niet.

Ik zou deze mensen niet zomaar van de lijst af halen maar proberen hun beter te leren kennen en kijken of het hun echt alleen om het geld te doen is of dat ze gewoon goede toekomstige pupeigenaren zijn. Je kunt nog altijd nee zeggen ;)
Gebruikersavatar
Door berenboot
#2815243
deze mail valt mij nog alleszins mee, ik kom ze korter tegen  ;D Echt alleen een vraag: "wat kost een pup?" Met als afsluiter nog net een voornaam ...  ::)
Tja, ik kan maar 1 antwoord geven op je vraag: volg je gevoel!!

Ik ben zelf best kritisch als het gaat om een nieuw thuis voor een pup. Immers heb ik ervoor gekozen om ze op de wereld te laten komen en is het mijn verantwoording waar ze de rest van hun hondenleven zullen wonen (al zullen we zelf altijd als achterban klaarstaan om ze op te vangen, mochten ze om wat voor reden een nieuw thuis zoeken). Ervaring heeft wel geleerd dat we iedereen een kans geven om hem/haar beter te leren kennen middels een kennismaking aan huis. Mailtjes geven wel eens een vertekend beeld.
Bij mij klopt eigenlijk bijna altijd mijn eerste gevoel wat ik heb bij de eerste kennismaking en blijken het superlieve mensen of toch niet dé mensen welke je goed vind passen bij de pups/ras. Ik heb 1 keer een pup laten uitvliegen naar mensen waarvan ik vanaf de eerste dag al een raar onderbuikgevoel had maar dit niet kon "bewijzen". Ik heb er (STOM!!) niet naar geluisterd en achteraf spijt want het dier was daar totaal niet op zijn plek en daar krijg ik dan best buikpijn over. Gelukkig is dit allemaal goed gekomen en woont het beestje inmiddels bij mensen waar het wél op zijn plek is  :) Dus mijn les was dat als ik er geen goed gevoel bij heb, blijft het puppenkind gewoon nog lekker even "onder moeders warme vleugels" en ik heb altijd nog een fijn plekje gevonden voor de pups. Wij hopen volgend jaar weer een nestje beertjes te mogen verwelkomen , ik kijk er nu al zó naar uit! :smitten: 
ik wens je heel veel geluk en plezier met jouw geplande nestje  :)
Door Lizzy
#2815245
Niet iedereen is zo handig met mail. Of het zich uitdrukken in mail. Dus ik serveer dit soort mails niet direct af. Ik heb er ook gekregen: "Hoi, wat kost een pup?". Dus met verder niks. Geen aanheft, geen afsluiting, niks. Zulke mails gooi ik weg. Ik besteed er niet eens aandacht meer aan, ik steek er niet eens energie meer in. Maar een mail waarin mensen wat onhandig zeggen "we hebben ervaring, we willen een pup, wat kost ie", kan in theorie best toch wat zijn.

Ik vraag me eigenlijk wel eens af waarom mensen de prijs van de puppen niet gewoon op de website zetten, als ze een hekel hebben aan de vraag. Gewoon, puur interesse. Ik heb daar namelijk serieus wel over zitten denken. Het niet gedaan en ik weet eigenlijk nog steeds niet waarom ik het niet heb gedaan.

Maar zo'n mail, daar stuurde ik dus gewoon een mail op terug. Met iets in de trend van: "Bedankt voor uw interesse in ons mogelijk aanstaande nestje. De prijs voor een pup van ons is xxx euro. Maar voordat wij een pup aan iemand verkopen, willen wij minimaal graag eerst weten in welke omstandigheden onze pup zou komen te wonen. Ik denk daarbij aan uw gezinssamenstelling, uw woonsituatie, uw werksituatie. Dus misschien wilt u wat meer over u zelf vertellen? Dat kan in een email, u mag mij ook bellen. Bellen geniet mijn voorkeur. Verder willen wij altijd eerst minimaal 1 keer vrijblijvend kennis met elkaar maken om te kijken of er wederzijds voldoende basis is voor het verkopen/kopen van een pup. En u wilt vast ook eerst kennis maken met de moeder hond, meer weten over de vader hond, waarom wij voor deze combinatie hebben gekozen en u wilt vast ook eerst alle gezondheidsuitslagen zien. Dat zijn dan ook allemaal zaken die wij u kunnen vertellen en laten zien. Met vriendelijke groet, xxx".   

Ik tik nu uit de losse pols wat he. Maar iets in deze trend stuurde ik terug. En ik zeg er eerlijk bij: in de meeste gevallen hoorde ik nooit meer wat. Maar ik heb ook wel gehad dat ik daarna echt een hele leuke mail kreeg (en toch geen puppy heb verkocht maar het bleken toch leuke mensen en ik heb ze wel verteld dat zo'n mailtje licht onhandig is als eerste mailtje en dat vonden ze heel fijn om te weten. Dus misschien helpt dat hen wel bij de zoektocht).

Kijk, ik heb ook mensen gehad die eerst een mailtje stuurde van 1 a4-tje, hier 2 keer over de vloer zijn geweest, uren aan tafel hebben gezeten, liters thee en koffie hebben gedronken, complete dozen chocolaatjes hebben weggewerkt, de oren van mijn hoofd hebben gevraagd, mee zijn wezen wandelen en die kopen dan vervolgens een pup bij een andere fokker omdat ze geen zin hadden om nog 2 maanden langer te wachten. Waarmee ik maar wil zeggen dat ellenlange leuke intro mails ook niet zaligmakend zijn!
Gebruikersavatar
Door Dian
#2815250
maar de prijzen van pups van verschillende rassen liggen toch ongeveer op 1 lijn?? Voor een cairn betaal je zo'n € 850. Ik wist dus ook toen ik Laddy ging bezoeken om te kijken wat de prijs ongeveer zou zijn. Doordat hij ouder was, heb ik wel over de prijs onderhandeld, maar dat is bijzaak.

Voor ik Laddy op ging zoeken was ik al een tijdje aan het rondkijken, met name naar westies. Heb de meeste fokkers die ik wilde benaderen ook eigenlijk allemaal gebeld ipv gemaild. Één van mijn eerste vragen was toch wel de prijs. Daarna kwamen  vragen over gezondheid, lijnen etc., maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat belangrijk voelt en eerlijk gezegd vond ik het ook wel moeilijk om daar zinnige info uit te halen. Ik zie veel stambomen waar de zelfde kennelnaam in voorkomt, in hoeverre is er dan sprake van inteelt etc.

voor mij als pupkoper was het ook belangrijk dat er een klik was tussen de fokkers en mezelf. Ik ben heel erg van het eerste gevoel en daar ga ik op af.

Ik zelf vind een mail met enige toelichting niet echt raar. En dat de mail raar overkomt, misschien heeft de betreffende persoon wel dyslexie........

Ik denk dat je gewoon je gevoel moet volgen en volgens mij weet jij heel goed wat je wilt (en dat bedoel ik dus positief). Natuurlijk wil je voor je pups het beste, maar als ik aankom met een mooie mail, de juiste vragen stel in jouw ogen, wil dat volgens mij nog niet zeggen dat je de beste pupkoper hebt........ (platte tekst is zo moeilijk). Vind trouwens de werkwijze van Wendy een hele goeie. Gewoon een standaard mail met gegevens en als ze daar serieus op reageren weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt.

Succes en ik hoop dat we straks weer heerlijk kunnen genieten van kleine babybeertjes :-* :-* :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door