Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2814206
We hebben net de uitslag gekregen van de stenen die bij beide heren gevonden waren -> beide hadden calciumoxalaat (iets wat dus niet uit zichzelf oplost zoals struviet) dus we zijn blij dat ze er operatief zijn uitgehaald.

Maar nu moeten we dus voorkomen dat dit weer gebeurd, want de dierenarts kon niet beloven dat dit niet meer zou gebeuren, omdat het lastig te bestrijden is vooraf -> enige advies : VEEL drinken om te zorgen dat er niets kan ophopen in de blaas (met de kans dat als de urine te lang in de blaas zit er weer nieuwe steentjes kunnen vormen)

Heb het met hem over vers gehad, en daar was hij erg enthousiast over, want vlees zit veel vocht, dus ideaal voor katten met blaasgruis :biggrin2:

Maar nu ..... Wat is nu het beste om te geven ?
Gezien Max een enorme miep is met eten wil ik ze eerst overzetten op KVV (later misschien wat Barf dingetjes erbij), maar ik ben op KVV bij katten helemaal niet bekend
Nu hoorde ik dat blaasgruiskatten minder bot zouden moeten hebben, en hun maaltijd voornamelijk uit vlees en orgaan zou bestaan

Ik heb echt geen idee :-[

Wat adviseren jullie ? Zelf KVV maken (en wat voor verhoudingen moet dit dan zijn) of is er een standaard KVV die hieraan voldoet ?
Hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik wil heel graag over naar vers, maar wil wel de goede keus maken !!

Ps, we hebben met de dierenarts afgesproken dat we de urine van beide heren over een maand of 3 laten controleren, gewoon even om te kijken of de urine voldoende verdund was en ons beoogde behandelplan dus goed werkt :)
Laatst gewijzigd door Monique77 op ma 25 nov 2013, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2814221
Fijn dat de dokter zo goed meedenkt en open staat voor vers.

Ik heb er nog nooit eerder over gehoord dat gruiskatten minder bot zouden moeten hebben, maar ik heb zelf dan ook geen ervaring met gruis.
In dat opzicht zou je ook kunnen kiezen voor een gewoon kvvtje. Mijn ervaring, en die van meer met mij, is wel dat zelf samengesteld toch beter op prijs wordt gesteld. Zowel qua smaak en natuurlijk de afwisseling en mogelijk tot aanpassen van de receptuur waar nodig.

Over Carnibest wisselen de meningen (vanwege de premix die erin zit en in sommige smaken een miniem aan rijst), maar ik vind het geen slecht merk. Andere merken die volgens mij wel goed zijn: Bandit, Darf, Bibi, Carnivoer, Tinlo, Haaksbarf. Er zijn ook positieve geluiden over de mixen van Degomeat en Kiezebrink. Die zijn mogelijk niet compleet, dus moet je nog iets mee doen.

Als je toch zelf wilt samenstellen zou ik voor ongeveer deze percentages gaan:
- 30-50% vleesbot (goede kwaliteit; mooi bevleesd en niet te hard)
- 15-20% orgaan (katten eten meestal geen pens en als ze het wel lusten, dan voor af en toe tussendoor)
- de rest spiervlees (mooie kwaliteit, dus geen kopvlees, vliezen, zenen oid)
En dan nog 2-3x per week een geklutst eitje of kuikentje erbij en 1-2 porties vette vis.
Ik geloof dat katten meestal zo'n 3% per dag eten, maar er zijn er genoeg die meer nodig hebben. Dat is een beetje afhankelijk van het persoonlijke metabolisme en bewegingsgraad. 
Door flin
#2814223
calcium-oxalaat, wordt meestal gevormd in te zure urine,

gezien katzels (plas-probleem-historie) historie; hebben ze misschien  (te) lang op verzurende brok gestaan?
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2814233
Ze kregen Prins Indoor, en volgens mij zit daar geen verzurende supplementen in ....
PH was toen wij urineonderzoeken hebben uitgevoerd (2x) bij beide heren 6.5 ... En dat is volgens mij heel goed ?

Maar ik wil ze eigenlijk helemaal van de brok af  :biggrin2:

@ Koekje, bedankt voor je uitgebreide reactie !
Laatst gewijzigd door Monique77 op wo 20 nov 2013, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2814238
Die pH-waarde klinkt idd heel goed.
Ik moet wel zeggen dat de laatste keer dat die van mij werd gemeten, deze 7 was en dat was ook helemaal goed. Misschien toch een klein verschil tussen feline en humane zeik, of het zit beiden in de goede range.

Je weet natuurlijk niet wat de pH was toen de stenen gevormd werden.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2814244
koekje schreef: Die pH-waarde klinkt idd heel goed.
Ik moet wel zeggen dat de laatste keer dat die van mij werd gemeten, deze 7 was en dat was ook helemaal goed. Misschien toch een klein verschil tussen feline en humane zeik, of het zit beiden in de goede range.

Je weet natuurlijk niet wat de pH was toen de stenen gevormd werden.
Nope, maar de DA denkt dat de PH waarde goed was omdat alles al gevormd was (en niet vanzelf oplossen, dus er al een tijd lang zaten)
Vandaar dat we over een maand of 3 ook weer urine laten testen, just in case om te kijken naar de waardes
Zeker omdat oxalaat terug kan komen wil ik wel weten dat ik de urine niet te zuur maak
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2814268
Ik zie nu idd ook de opmerking "Urineverzurende stoffen helpen blaasgruis te voorkomen."

Ik wilde al heel lang over, maar Max wilde niet en omdat ze naar mijn gevoel niet in orde waren wilde ik de stress van voerwisseling niet proberen
Nu de stenen er echter uit zijn wil ik meer dan ooit over op vers
Door flin
#2814270
Monique77 schreef: Ik zie nu idd ook de opmerking "Urineverzurende stoffen helpen blaasgruis te voorkomen."

Ik wilde al heel lang over, maar Max wilde niet en omdat ze naar mijn gevoel niet in orde waren wilde ik de stress van voerwisseling niet proberen
Nu de stenen er echter uit zijn wil ik meer dan ooit over op vers
snap ik, wat ik alleen wil zeggen, is dat je niet weet wat ze in t verleden te eten kregen ( misschien ook verzurende brok) en dat je (zonder t zelf te weten) ook verzuurders hebt gegeven,

ik (ik, haha) zou katzels proberen gewoon kvv leren te eten, (zonder verdere aanpassingen)
en mocht dit in eerste instantie een probleem geven,
meng t dan met een redelijk merk natvoer zonder suiker en koolhydraat (denk aan Bozita, betaalbaar en redelijk lekker)

succes!
#2814509
flin schreef: calcium-oxalaat, wordt meestal gevormd in te zure urine,

gezien katzels (plas-probleem-historie) historie; hebben ze misschien (te) lang op verzurende brok gestaan?
Daar dacht ik dus ook meteen aan.

En als je nog merken van natvoer wil weten, ik heb er hier, pre-vers-tijdperk, ook een aantal goede, goedkopere, uitgeprobeert. Bozita waren ze hier trouwens niet zo gek van. Ze aten het wel, maar maar mondjesmaat.
Als je er nog wil weten, stuur je maar een pb, want Koek heeft niet graag dat we het hier over blikjes hebben :biggrin2:
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 20 nov 2013, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2814974
Kan je vlees ook licht koken, en dan steeds korter tot je het rauw kan geven ?
Ik heb net geprobeerd om kipfilet te koken, en dat gaat er met smaak in ... Dus mijn plan is om de kip steeds korter te koken tot ze het rauw eten
Is dat een slimme manier ?

En natuurlijk doe ik dat alleen met vlees, en niet met bot  ;)
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2815068
koekje schreef: Tuurlijk is dat een slimme manier!
Top !! Er is nu een halve kipfilet naar binnen, en morgen gaan we wat hert proberen
Krijg morgen ook zelfgemaakte KVV proefpakketjes, om te kijken wat ze daarmee gaan doen
Ohhhhh, ik kan zo enthousiast worden als de katers iets anders dan brokken eten ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door