Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door M@rina
#2808609
Hoeveel gaat je pup straks eten is dat bijna een kilo per dag? ZO ja dan kan het restant gewoon de volgende dag voeren, Als je pup 4 á 5 diersoorten in 3 weken krijgt voer je in principe voldoende, je hoeft echt niet elke dag een andere diersoort te voeren.
Is je pup niet zo gecharmeerd van Tinlo dan laat je het gewoon in de vriezer liggen en probeer je het over een paarm maanden weer. Je kan het ook mengen met andere kvv's.

Tinlo geeft wel bij veel honden net even te harde ontlasting, houd dat goed in de gaten. het bot percentage is redelijk hoog. niet iedere hond reageert daar goed op. en krijgt te harde of wituitgeslagen ontlasting.

Je moet het vlees inderaad eerder uit de vriezer halen als je het in de koelkast laat ontdooien, dan kan echt lang duren hoor.

@ Thea, eerder in dit topic schreef je dat kvv's die een premix toevoegen geen natuurlijke calciumbron bevatten, maar dat is niet zo. Er zijn merken die een premix van vitamine en mineralen toevoegen maar toch een natuurlijke calciumbron bevatten, carnibest bijv. en er zijn er meer. Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar enkelvoudige kvv's die je moet afwisselen zonder premix en met natuurlijke calciumbron.
Laatst gewijzigd door M@rina op wo 13 nov 2013, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2808660
[quote="moppie"]
Niks speciaals, gewoon een routineonderzoek.
[/quote]En hoe weet je dan dat het aan groentetekort lag?
Gebruikersavatar
Door moppie
#2808662
[quote="Martine-Tom"]
En hoe weet je dan dat het aan groentetekort lag?
[/quote]

Ik wou gewoon ff laten weten dat je hond wel degelijk groenten nodig heeft.
De meningen hier over zijn verdeeld maar de resultaten van het bloedonderzoek gaven wel aan dat hij een ietsiepietsie tekort had aan groenten.
Door WillieH
#2808742
[quote="Thea"]
Routine die ik ga ontwikkelen.

Stap 1.) Zondagavond pak ik de rol paard uit de vriezer en leg deze in de koelkast
Stap 2.) Om 07:00 pak ik de rol uit de koelkast maak deze op en weeg de portie af
Stap 3.) om 12:00 pak ik de rol wederom uit de koelkast en weeg het portie wederom af.
Stap 4.) hetzelfde tot het laatste portie. Het resterende deel van het portie wat overblijft stop ik terug in de vriezer voor volgende week? (Vraag 4.) mag dit?)
Stap 5.) ik pak de rol lam en leg deze in de koelkast voor dinsdag en terug naar stap 1 de volgende dag.


Hier wil ik wat opmerkingen bij plaatsen ;)
Als je de rol op zondagavond in de koelkast leg is die de volgende morgen nog goed bevroren.
Je kan hem dan wel makkelijk aansnijden, maar is zeker nog veels te koud om te voeren ;D
En om pas s'avonds wat overblijf terug in de vriezer te doen lijkt me niet zo best het is dan echt al helemaal ontdooit.
Honden zullen er niets van krijgen, maar er gaan wel veel voedingsstoffen verloren die juist een pup hard nodig heb.\Ik zou dan gewoon dat wat overblijft de volgende morgen voeren ;)
Dan kan je toch de tweede avond er weer een rol uithalen in de koelkast leggen. Volgende morgen geef je restant van dag 1 en snij je een portie af voor de 2de maaltijd die laat je in afgesloten bak op aanrecht verder ontdooien. Rest terug in koelkast. Als je 2de maaltijd geef dan zet je de volgende maaltijd alvast weer op aanrecht ect.
Dus ik zou de eerste dag (zondag) s'middags er een rol uithalen s'avonds aansnijden 1 portie op de aanrecht rest terug in koelkast.

Zo maak je gewoon iedere rol achter elkaar op heb je ook geen restjes. En het is helemaal niet erg dat hij dan soms 2 smaken op 1 dag eet ;)
[/quote]

Heel erg bedankt.

[quote="Thea"]
Okay sorry dat wist ik niet. :-[

Maar idd ik voer verschillende smaken enkelvoudig ;)

[/quote]


Waarom kiest u voor enkelvoudig?

Wat betreft groente te kort is het wellicht slim om haaksbergen ertussendoor te doen de leverancier verkoopt die ook en daar zit 10-15% groente in per rol.

Heeft iemand nog ervaring met betrekking tot het tijdschema van het voeren van een pup? Hoe laat geven jullie/ gaven jullie de pup zijn laatste portie?

[quote="M@rina"]
Hoeveel gaat je pup straks eten is dat bijna een kilo per dag? ZO ja dan kan het restant gewoon de volgende dag voeren, Als je pup 4 á 5 diersoorten in 3 weken krijgt voer je in princiepe voldoende, je hoeft echt niet elke dag een andere diersoort te voeren.
Is je pup niet zo gecharmeerd van Tinlo dan laat je het gewoon in de vriezer liggen en probeer je het over een paarm maanden weer. Je kan het ook mengen met andere kvv's.

Tinlo geeft wel bij veel honden net even te harde ontlasting, houd dat goed in de gaten. het bot percentage is redelijk hoog. niet iedere hond reageert daar goed op. en krijgt te harde of wituitgeslagen ontlasting.

Een te harde of wit uitgeslagen ontlasting is dat dan ook meteen een rood alarm om gewoon niet meer Tinlo te voeren?

Je moet het vlees inderaad eerder uit de vriezer halen als je het in de koelkast laat ontdooien, dan kan echt lang duren hoor.

@ Thea, eerder in dit topic schreef je dat kvv's die een premix toevoegen geen natuurlijke calciumbron bevatten, maar dat is niet zo. Er zijn merken die een premix van vitamine en mineralen toevoegen maar toch een natuurlijke calciumbron bevatten, carnibest bijv. en er zijn er meer. Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar enkelvoudige kvv's die je moet afwisselen zonder premix en met natuurlijke calciumbron.
[/quote]
Door M@rina
#2809045
Nou geen rood alarm maar wel aanleiding om wat gepureerde groente of spiervlees toe te voegen, dat maakt de ontlasting wat smeuïger.

V.w..b. het voedingsschema, meestal geeft de fokker wel een voedingsschema mee, dat kan je in principe ook met kvv aanhouden.

Maar ik gaf mijn pups rond 7.00, 12.00, 17.00 en 20.30 uur eten.

Ik was wel blij dat die 4e voeding er na een maandje eigenlijk al af ging...

Ik ben Thea niet, maar ik voer ook graag enkelvoudig. Dit houdt in dat er in een verpakking 1 diersoort zit en dan zowel bot, spiervlees als orgaan en/of groente, van deze merken moet je 4 á 5 diersoorten in 3 weken afwisselen dan voer je compleet. Er zitten geen synthetische vitamine en mineralen of een bot-supplement in. Er zijn ook een paar merken die 4 diersoorten in 1 verpakking malen, dat zijn ook goede kvv's; Darf bijv.
Door WillieH
#2809524
Goed ik ben eruit een laatste check en dan bestel ik het.

Ik heb besloten om op enkelvoudige kvv in eerste instantie over te gaan, na het wat meer lezen hierover door de bovenstaande suggesties.

Week 1
Maandag: Rund
Dinsdag kip
Woensdag zalm
Donderdag paard
Vrijdag Geit
Zaterdag Eend
Zondag Lam

Week 2
Maandag Paard
Dinsdag Zalm
Woensdag Lam
Donderdag Geit
Vrijdag Eend
Zaterdag Rund
Zondag Kip

Allemaal van Haaksbarf.

Door minimaal 4 diersoorten af te wisselen in 3 weken tijd maak ik het bovenstaande menu kvv-compleet. Heb ik het zo goed begrepen ?:D Dan kan mijn pup maandag lekker eten geven.
Door M@rina
#2809775
Als ik het zo lees geef je in 1 week al 6 diersoorten en vette vis, helemaal goed!!! Ga je nu ook verschillende merken voeren of houd je het bij 1 merk?
Door WillieH
#2809943
[quote="M@rina"]
Als ik het zo lees geef je in 1 week al 6 diersoorten en vette vis, helemaal goed!!! Ga je nu ook verschillende merken voeren of houd je het bij 1 merk?
[/quote]

Dat klopt variatie. Ik heb vandaag met de leverancier gesproken en ze was volgens mij blij dat ik al mijzelf goed had ingelezen. Ze vertelde me echter één ding wat ik niet helemaal kan plaatsen ze zei tegen mij dat ik beter geen vis kon nemen in het menu bij een pup. (Iemand enig idee waarom? die ben ik namelijk nog nergens tegengekomen) Ik weet wel dat je vis in dit geval Zalm niet mag meerekenen als een van de diersoorten om mee af te wisselen in de 3 weken, maar voor de rest heb ik eigenlijk nergens gelezen waarom vis slecht voor een pup zou zijn.

P.S. Marina dat schema moet je met een korreltje nemen. Immers in de rol zit 500 gram en de pup zal gok ik rond de 7 kg wegen bij aankomst 7*50 = 350 gram dus de volgende dag krijgt hij ook nog gedeeltelijk wat er over is van de eerste dag.

Mag je trouwens het overblijfsel samenvoegen met een andere dierensmaak. Dus bijvoorbeeld Rund van maandag bij het middag eten van dinsdag gemixt met kip om aan een volwaardig portie te komen?
Groetjes

Willie
Door M@rina
#2810214
Vette vis kan zwaar vallen en voor diarree zorgen, verder zou ik niet weten waarom vette vis niet mag bij een pup? Zeker niet van kvv, dat is diepgevroren en ook al langere tijd.. In sommige vissen kan een parsiet zitten, maar die gaat dood door de vis 3 weken in de diepvries te leggen 3 weken.
En ja je mag het restje van de vorige dag bij een andere diersoort doen, geen enkel probleem, wel in afzonderlijke bakje bewaren.

Nog een aanvullende opmerking je kan beter kilo rollen nemen en die na een uurtje uit de diepvries met een scherp mes doormidden snijden, kilo verpakkingen zijn goedkoper.

Maar eeh mijn vraag, ga je ook verschillende merken voeren of houd je het bij 1 merk?
Door WillieH
#2810436
[quote="M@rina"]
Vette vis kan zwaar vallen en voor diarree zorgen, verder zou ik niet weten waarom vette vis niet mag bij een pup? Zeker niet van kvv, dat is diepgevroren en ook al langere tijd.. In sommige vissen kan een parsiet zitten, maar die gaat dood door de vis 3 weken in de diepvries te leggen 3 weken.
En ja je mag het restje van de vorige dag bij een andere diersoort doen, geen enkel probleem, wel in afzonderlijke bakje bewaren.

Nog een aanvullende opmerking je kan beter kilo rollen nemen en die na een uurtje uit de diepvries met een scherp mes doormidden snijden, kilo verpakkingen zijn goedkoper.

Maar eeh mijn vraag, ga je ook verschillende merken voeren of houd je het bij 1 merk?
[/quote]

Ja uiteindelijk wel Marina, maar om te beginnen start ik met 1 merk. Dit is mij ook aangeraden door 2 kvv leveranciers om de darmen even de tijd te geven om aan het voedsel te wennen.
Door WillieH
#2812492
Zo morgenvroeg is de pup er. Ik heb het eten alle smaken van haaksbarf sinds zaterdag ochtend in huis in de vriezer. Ik heb zondag middag om 2 uur 1 kg rund door het midden gezaagd en 500 gram in de koelkast gelegd. Je zaagt je wel helemaal het heen en weer maar goed.  Het is inmiddels 8 uur later en dus ligt het vlees al 8 uur in de koelkast echter het voelt nog steeds zo hard als beton. Ik moet het morgen middag kunnen opdienen het eerste portie. Iemand een idee hoe je het sneller kunt laten ontdooien. Ik heb al gelezen dat sommige mensen het stuk vlees in een bakje stoppen en vervolgens dat bakje in emmer met koud water stoppen. (dan zou die in 1 uur of iets dergelijks ontdooid zijn) (koelkast +3 graden) (Vriezer -20 ofzoiets)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2812517
als het morgen nog bevroren is ( dan staat de koelkast wel heeeeel koud  :biggrin2:), voordat je gaat het in een bakje met deksel op de aanrecht zetten , tegen de tijd dat je thuis komt is het op temperatuur  :)
veel plezier morgen !!!! ( hoop dat je vannacht een beetjekunt slapen  :biggrin2:)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door