Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#278876
hallo lizzy,

wij hebben vorige week onze ridgeback laten dekken, en de eigenaar van de reu heeft 13 honden waarvan 8 ridgebacks en de rest filippijnse honden. zij geven 5000 peso (69 euro) per maand uit aan voer. wij geven met 3 honden 6000 peso (83 euro) uit. en omdat wij straks zeker 10 honden overhouden, zet me dat aan het denken.
hun voeren hun honden high protein van optima, amerikaans.
hun doen er een heleboel rijst bij. ik moet zeggen, al hun honden zien er prachtig uit. ze glimmen, en geen plekje te bekennen. hun lopen alle shows af dus kunnen ze zich ook niet permiteren met slecht uitziende honden aan te komen.
nu fokken wij zelf ook nog de geiten, kippen en konijnen. en we kweken vis. nou slachten we nog niet optimaal de geiten en de konijnen , dus zullen de kosten wat gaan zakken maar straks met 10 honden!!!
ik vraag me af of er geen combinatie mogelijk is. b.v. half barf half rijst of met optima???
barf heeft echt zijn voordelen watbetreft de ontlasting maar glimmen doen ze dus ook voor minder.
graag wat advies

groet
andre
Door 202spots
#278877
Wie maakt de optima?
Wat zit er in? Zit er al rijst in en doen je vrienden er dan nog meer rijst bij?
Zijn het brokken of blik of semi-soft?
Ik kan nergens iets over Optima vinden Andre.dus is moelijk om er iets over te zeggen.
Misschien glimt de vacht...maar glimmen hun tanden ook ???
#278894
Ik vind dat je erg veel laat afhangen van een glimmende vacht, de meeste droogvoeders voegen supplementen toe die de vacht laten glimmen als spiegels, terwijl de hond gewoon bagger eet. Het verschil tussen mijn glimmende rauw vlees etende honden en de glimmende brokken etende honden is dat ik een hond heb die aan de binnenkant gestroomlijnd is, het is een uit spieren opgebouwde hond , het is een hond die strak in zijn vel zit . De brokken eter (of zeg de vet verbrander versus de koolhydraat verbrander)
Is dat dus niet, dat is een hond die zacht is van binnen, zelfs als hij niet te dik is is hij vadsig onder zijn vel , alles is zacht van binnen . En dat is dus wat veel belangrijker is dan een glimmend velletje, honden kunnen met de juiste supplementen toegevoegd door de fabrikant nog glimmen op Aldi brok of blik, maar ze vallen door de mand met de inhoud van hun lichaam die is bij niet rauw eters mush
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 11 mar 2005, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#278912
Een glimmende vacht alleen: zegt mij echt helemaal niks. Ik heb 1 keer een zeer glimmende hond meegemaakt die van top tot teen onder de kanker zat en binnen 5 weken na de diagnose was overleden. Toen ik afscheid bij haar ging nemen (toen zij al overleden was) glom ze nog steeds....

Maar eigenlijk wil je weten of het goedkoper kan, dat barfen? Tja.... in mijn ogen niet door er dan maar veel rijst aan toe te gaan voegen.... Niet zonder daar problemen mee te krijgen. Rijst is helemaal niet gezond voor honden. En al zeker niet de hoeveelheden waar jij over praat. Rijst wordt ervan verdacht (grote hoeveelheden) ziektes als huidproblemen, kanker, suikerziekte en zelfs maagtorsie te veroorzaken. Dus je spaart wel uit in de voeding, maar dat geld kun je dan weer wegbrengen naar de dierenarts...

De keuze is (denk ik) of kwalitatief minder gaan voeren en meer honden of minder honden en kwalitatief beter blijven voeren. Tenzij je een adres vindt om goedkoper aan je spullen te komen. Je kunt wel iets rijst (of andere granen) gaan toevoegen, maar meer als een procent of 3 a 5 in het totaal zou ik niet aan raden. Je kunt het barfen misschien wel iets goedkoper maken door bijv. wat meer eieren te gaan voeren (zijn die goedkoop bij jullie? Of leggen jullie kippen die zelf?). En bijv. iets meer groente, als dat goedkoop is tenminste (misschien zelf verbouwen?).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 mar 2005, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#279087
hallo allemaal,

optima is denk ik typisch amerikaans zoals alles hier. de firma naam is doane int'l pet products llc, usa. zeg mij ook niets en wij barfen. voorheen voerde wij eukeneuba ofzoiets, wat trouwens ook niet echt goedkoop was. nu ben ik niet op het goedkope uit, het verbaasde mij alleen dat deze honden er alle 13 er prima uitzagen. ok de oudste , 10 jaar, niet optimaal maar de rest wel.
ik heb niet echt naar de tanden gekeken maar dat zit wel goed denk ik omdat ze alle shows aflopen.
nou ik laat het niet alleen van een glimmende vacht afhangen, het is het eerste wat opvalt vandaar maar buiten dat zijn het allemaal energieke honden. maar je hebt gelijk wat betreft de spieren deze honden zitten slapper of hoe je het ook noemen moet in hun vel.
optima zijn brokken. en ze voeren half brok half rijst.
kortom geen brokken, zelfs geen combinatie???, jammer want het had een berg centjes uitgemaakt.
in ieder geval bedankt voor de reactie ( die ik verwacht had)

groetjes
andre
#279090
Die mensen voeren half brokken half rijst? Dat vind ik grenzen aan dierenmishandeling.... in een brok zit al 70% rijst.... (of graan).

Dus je wilt half brok geven half barf? Ja, dat kan wel. Dat is beter als half barf half rijst, denk ik. Ik dacht dat dat was wat je wilde? (heb ik het niet goed begrepen...).

Goed, beter voer je alleen barf. Maar als je persee brokken wil voeren, dan kun je dat wel combineren. Kijk alleen wel uit met de vertering van botten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 mar 2005, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#279196
Na wat zoeken heb ik dit gevonden.
Ik verslikte me zowat ik m'n coffee toen ik aan 't lezen ging.... :o
Ik kan nog steeds geen optima vinden,maar dat verbaasd me nu niet meer omdat Doane dezelfde brokken in 'n zak doet voor verschillende merken die dan gewoon 'n andere kleur en andere merknaam op dan zak hebben staan.
Dus het kan misschien dat de brok die als hier in de U.S als Ol'Roy word verkocht....dan bij jou met 'n ander etiketje op de zak gewoon Optima word genoemd...

http://www.doanepetcare.com/index.htm :
o.a:
For example, Doane Pet Care has been the primary supplier of store brand pet food for Wal*Mart since 1970 - manufacturing and distributing a variety of products direct to their stores including Wal*Mart's store brand Ol'Roy, the largest selling brand of dry pet food by volume in the United States.The company also produces pet food for such nationally recognized grocery chains. as Kroger, Albertson's, Winn-Dixie, Safeway, Food Lion, Bruno's and Bi-Lo, .who market the products under their own store brands..

OL' ROY BRAND hier kan je zien wat er in zit..corn corn corn :'(
http://www.doberdogs.com/foodcht5.html

Ik heb al 5 jaar geen brokken gekocht,maar ik denk dat 'n 40 Lb zak Nutro (of ander "goed" merk) zo tussen de $ 35-40 zal kosten.
O'L Roy gaat je voor dezelfde hoeveelheid... ik dacht zo'n $ 7.99 armer maken....
Dus Andre......als ik jou was dan zou ik eerst de ingredients van de optima gaan lezen,en als je geen andere keus hebt dan toch liever naar 'n ander merk brokken zoeken dan de bagger die van DPC afkomt.
Sorry....
Door An
#279604
Wat zegt glimmen nu? niks toch? Kieper wat olie over brokken en je hond glimt ook.

Ik weet niet hoeveel 69 euro daar is, maar als je logisch nadenkt je kan toch onmogelijk 13 honden gezond voeren op 69 euro.

Als ik hier 13 honden zou moeten voeren ben ik pakweg 390 euro kwijt op de maand , vind ik nog niet al te gek 30 euro per hond.

Ik vind het eerlijk gezegd altijd een beetje vreemd wanneer mensen denken dat ze een hond die net zoveel weegt als een klein volwassen persoon goed kunnen voeren voor een paar cent per dag...dat is toch gewoon logisch dat dat niet kan?
#279605
kijk dit is top. daarom ben ik zo blij dat ik ooit barfplaats heb gevonden. wij barfen nu bijna 2 jaar en hebben het via een dame in chiang mai thailand. kun je nagaan hoe zoiets kan lopen.
ik heb een stukje van die zak van optima en daar staat verder niets op. hun betalen 23 dollar een zak. maar het is mij duidelijk ik begin er niet aan.
jullie zitten allemaal tot je nek in het gebarf maar begrijp mijn twijfel zo nu en dan. ik ben geen freek maar wil wel het beste voor me honden. vandaar vroeger eukeneuba, de dierenarts vertel je uiteraard dat dat het beste is.
maar ik zie het resultaat. en laatste waar ik op uit ben is de honden het goedkoopste te geven anders was ik nooit aan barfen begonnen.
maar ja als je dan 13 mooie gezonde ziet en ze vertellen je dat maar 69 euro per maand uit geven ga je toch even nadenken en twijfelen.
en de conclusie is uiteraard dat het niet goed is voor de honden.

nou geen sorry hoor ik moet je bedanken voor het uitzoeken en ik heb de site bekeken en het klopt helemaal, gewoon troep, en ook geen andere brokken.
WE GAAN GEWOON DOOR MET BARFEN.

groetjes
andre
Door 202spots
#279606
An schreef: Wat zegt glimmen nu? niks toch? Kieper wat olie over brokken en je hond glimt ook.

Ik weet niet hoeveel 69 euro daar is, maar als je logisch nadenkt je kan toch onmogelijk 13 honden gezond voeren op 69 euro.

Als ik hier 13 honden zou moeten voeren ben ik pakweg 390 euro kwijt op de maand , vind ik nog niet al te gek 30 euro per hond.
Goh An...had er niet aan gedacht om 't zo te bekijken... ;)
69.00 gedeeld door 13 = 5.31 per hond per maand
5.31 gedeeld door 30(dagen) = 0.18 per dag...
nee ik denk niet dat ik goedkoper kan.. :-\
Door 202spots
#279608
peppiekokkie schreef: kijk dit is top. daarom ben ik zo blij dat ik ooit barfplaats heb gevonden. wij barfen nu bijna 2 jaar en hebben het via een dame in chiang mai thailand. kun je nagaan hoe zoiets kan lopen.
Blij dat je blijft doen wat je nu doet Andre!!
In the long run zijn JOU honden beter af!!

Maar is deze dame toevalig Nienke???
Als 't zo is ....hopen we te horen hoe het met haar is...na de tsunami hebben we niks meer gehoord..
#279613
nou ja 69 euro is hier 5000 peso en de gemiddelde werker verdiend hier 160 peso per dag = 2,2 euro dus ja in verhouding geef ik veel uit voor huisdieren. nu vinden ze mij toch vreemd omdat wij geiten voeren, wat hier een delicatesse is.
kip kost hier ongeveer 110 peso per kg.= 1,52 euro. voor het gemak reken ik de helft, ik moet tenslotte de kippen konijnen en vissen ook voeren. dus zeg maar 70 euro cent per kg.
met de katten erbij voeren we dus 5 kg. per dag = 3,50 per dag voor 3 honden en ongeveer 7 katten.
het is hier dus wel een stukje goedkoper als bij jullie.
groetjes
andre
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door