Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wimk
#278117
Ik vraag me af of je de groenten nu rauw of gekookt moet geven.
En misschien zijn er groenten die je MOET koken.

Wie kan mij hier wat meer over vertellen.

Gr Wim
Door 202spots
#278352
sylvia schreef: peulvruchten moet je even de kook over doen (dus sperciebonen peultjes e.d.)
de rest rauw pureren
Sperzieboontje,snijbonen,en die kleine platte boontjes waar doperwtjes (sweet peas) inzitten...die kook ik heel even zodat de pashin vernietigd is.
Tuinbonen geeft ik niet.
En als ik peulvrucht hoor,dan denk ik eigenlijk aan gedroogde erwten,capucijders,bruine bonen e.d....en die geef ik nooit, niet gekookte en niet ongekookte.

Wanneer ik af en toe Balaat ,(Yams/sweet potato)gebruik dan is 't meestal ook gekookt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#278363
202spots schreef: Sperzieboontje,snijbonen,en die kleine platte boontjes waar doperwtjes (sweet peas) inzitten...die kook ik heel even zodat de pashin vernietigd is.
Tuinbonen geeft ik niet.
En als ik peulvrucht hoor,dan denk ik eigenlijk aan gedroogde erwten,capucijders,bruine bonen e.d....en die geef ik nooit, niet gekookte en niet ongekookte.

Wanneer ik af en toe Balaat ,(Yams/sweet potato)gebruik dan is 't meestal ook gekookt.
zo zie je maar als ik aan peulvruchten denk zijn het spercie bonen, peultjes, sugarsnaps dat soort dingen
Door Lizzy
#278405
De zoete aardappel, ook bataat genoemd, is een tropisch knolgewas met als oorsprong Mexico. De zoete aardappel is geen familie van de gewone aardappel.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#278406
Lizzy schreef: De zoete aardappel, ook bataat genoemd, is een tropisch knolgewas met als oorsprong Mexico. De zoete aardappel is geen familie van de gewone aardappel.
aha
Door Laura2004
#278440
Lizzy schreef: De zoete aardappel, ook bataat genoemd, is een tropisch knolgewas met als oorsprong Mexico. De zoete aardappel is geen familie van de gewone aardappel.
Dat wilde ik net zeggen volgens mij is het ook familie van de pompoen, maar dat weet ik niet zeker.
Door 202spots
#278665
Lizzy schreef: De zoete aardappel, ook bataat genoemd, is een tropisch knolgewas met als oorsprong Mexico. .
;D ;D Thanks Lizzy...om een of andere redenen noem ik 't baLaat....kan 't nooit onthouwen... :-\ sorry
Door 202spots
#278669
sylvia schreef: zo zie je maar als ik aan peulvruchten denk zijn het spercie bonen, peultjes, sugarsnaps dat soort dingen
Maar nou weet ik nOg niet wat wat is ??? ;D
Bij tuinbonen haar je de peul(schil) er af,bij de de gedroogde erwten-bonen haal je de schil er af...maar bij de ander boontjes niet....dus nou weet ik 't niet meer.. :-\

Had effe gegoogled en nou weet ik 't wel 8)

Wat zijn peulvruchten?

Peulvruchten zijn eetbare, rijpe zaden van planten: linzen, witte, bruine, rode bonen en sojabonen, kikkererwten en spliterwten, kapucijners, enz.
Peulvruchten zijn geen groenten. Ze bevatten wel veel eiwitten, zetmeel en ijzer, maar minder vitamines.
Doperwtjes, snijbonen en prinsessenbonen zijn geen peulvruchten. http://www.kindengezin.be/KG/Themas/Voe ... kelen2.jsp
Laatst gewijzigd door mahuni op do 10 mar 2005, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#278711
Dit is het verschil tussen peulen en peulvruchten. Peultjes en peulen eet je met omhulsel en al en peulvruchten moeten eerst gepeld worden.

Peulen moet je eerst koken. Peulvruchten zou ik helemaal niet geven.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#278747
Hitam schreef: Dit is het verschil tussen peulen en peulvruchten. Peultjes en peulen eet je met omhulsel en al en peulvruchten moeten eerst gepeld worden.

Peulen moet je eerst koken. Peulvruchten zou ik helemaal niet geven.
mysterie opgelost ;D
Door 202spots
#278801
sylvia schreef: mysterie opgelost ;D
uhhh nog niet helemaal geloof ik ???
Waarom word er op de website dan gezegd:
"Doperwtjes, snijbonen en prinsessenbonen zijn geen peulvruchten"

In de van Dale:
U hebt gezocht op peul:
RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

peul (de ~, ~en)
1 eenhokkige, met twee kleppen openspringende doosvrucht met één rij zaden
2 [biol.] variëteit van de zaai-erwt, als groente gegeten

peu·len (ov.ww.)
1 (erwten, bonen) doppen

peu·len·schil (de ~)
1 schil of klep van een peul
2 kleinigheid

peul·schil (de ~)
1 [Belg.] peulenschil

peul·vrucht (de ~)
1 eetbaar zaadje van een peul, soms ook met de schil
2 [biol.] plant waaraan de eetbare zaadjes in peulen groeien

Wanneer de zaad van de peul 'n peulvrucht is,dan is de peul zelf volgens mij toch niet 't zelfde als de boontjes die we koken ???

Heb ook gevonden dat inplaats van PHASIN te noemen word 't in Hollands LECTINEN genoemd..(eiwitten met samenklonterende eigenschappen).

In dit article word ook weer verschil gemaakt tussen peulvruchten en "groente"bonen :-\

"In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook
in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen.
Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten.
Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen.
De symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree.
Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op.

Het nut van lectinen

Het is niet helemaal duidelijk waarom lectinen in peulvruchten en bonen voorkomen. Lectinen beschermen de groente tegen aanvallen van bacteriën,
schimmels of insecten. Ook kunnen ze mogelijk een rol hebben bij de productie en opslag van voedingsstoffen tijdens de rijping en ontwikkeling van groente. Niet alle lectinen zijn even giftig voor de mens. Lectinen in
bonen zijn schadelijk terwijl lectinen in erwten en linzen praktisch ongevaarlijk zijn voor de mens.

Weken en lang genoeg koken.
Lectinen worden onschadelijk door de verse bonen beetgaar te koken of de rauwe peulvruchten te weken en in tien tot twintig minuten gaar te koken.
Bij roerbakken is het belangrijk sperziebonen en snijbonen beetgaar te laten worden.
Peulvruchten en bonen die u diepgevroren koopt en peulvruchten en bonen in pot of blik zijn al voldoende verhit. Daardoor zitten er geen schadelijke hoeveelheden van deze stoffen meer in de groente.


Nou ja...we weten in ieder gevalk dat we de boontjes EERST 'n beetje moeten koken voordat we ze door de groentemix gooien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door