Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lyadh
#276221
Hallo,

Ik heb een vraag over het gebruik van eierschalen in plaats van bot.
Hoeveel gemalen eierschaal mag een hond van 30 kg en een hond van 15 kg per dag hebben ? En kan je dit meer dan 1 keer per week doen ?

Ik heb namelijk nog geen geschikte keukenmachine om kalfsbotten te malen (wat is een geschikte machine om dit te doen ?).

Van onze spaniel (15 kg en asielverleden) kan ik absoluut geen botjes afpakken, ze moet dus gemalen botten hebben. Ze knauwt wel kalfsbotjes goed kapot, durf nog niet zoveel met haar te barfen. Dus liever nog gemalen ???

Alvast bedankt,

Lya
Door Lizzy
#276227
lyadh schreef: Hallo,

Ik heb een vraag over het gebruik van eierschalen in plaats van bot.
Hoeveel gemalen eierschaal mag een hond van 30 kg en een hond van 15 kg per dag hebben ? En kan je dit meer dan 1 keer per week doen ?
Je kunt ongeveer 1 theelepel gemalen eierschaalpoeder gebruiken op 500 gram vlees. En ja, dit kun je wel vaker als 1 maal per week gebruiken. Ik zou het zeker niet alle dagen gebruiken.
Ik heb namelijk nog geen geschikte keukenmachine om kalfsbotten te malen (wat is een geschikte machine om dit te doen ?).
Mijn mening is dat er geen enkele machine geschikt is om kalfsbotten te malen. Je schijnt met een handvleesmolen wel lamsribben te kunnen malen, maar dat gaat wel zwaar. Eigenlijk kun je alleen gevogelte botten fatsoenlijk malen (eend, kip, duif, parelhoen, kalkoen) met een goede vleesmolen. En de goedkope/kleine vleesmolentjes hebben het al moeilijk met kalkoenbotten.
Van onze spaniel (15 kg en asielverleden) kan ik absoluut geen botjes afpakken, ze moet dus gemalen botten hebben. Ze knauwt wel kalfsbotjes goed kapot, durf nog niet zoveel met haar te barfen. Dus liever nog gemalen ???
Misschien moet je haar botjes geven die je niet af hoeft te pakken? Ik denk dan aan kippennekken, om te beginnen. En daarna ingeknipte kippenvleugels. En daarna kip/parelhoen/eend karkassen (of eendernekken). Als dat allemaal goed gaat, dan kun je toch ook zelfs lams en kalfsbotjes te gaan geven? Waarom zou je die af willen pakken? Ze moet die gewoon opeten :D!

Het nadeel namelijk van gemalen bot is dat ze totaal geen tandreinigend effect hebben.

Maar goed, misschien kun je ons uitleggen waarom je botjes af zou willen nemen en kunnen we gerichter antwoorden!
Door lyadh
#276230
Hallo Lizzy,

Ja natuurlijk moet ze de botjes opeten maar ik ben bang dat ze ze niet wegkrijgt en ze er misschien in stikt.
Ik kan ze dan niet uit haar strotje krijgen :D
Door Lizzy
#276233
lyadh schreef: Hallo Lizzy,

Ja natuurlijk moet ze de botjes opeten maar ik ben bang dat ze ze niet wegkrijgt en ze er misschien in stikt.
Ik kan ze dan niet uit haar strotje krijgen :D
Aha, op die manier. Mijn ervaring is wel dat als je ehbo moet toepassen op honden die normaal niet toestaan dat je iets afpakt: dan staan ze het wel toe. Ze voelen dan aan dat ze geholpen moeten worden.

Maar goed, je kunt dus botjes geven waarbij de kans echt nilhil is dat je ooit in hoeft te grijpen, zonder ze te malen. Kippennekken, kippenvleugels die je eerst inknipt of met een hamertje bewerkt, eendennekken en karkassen die je met een hamertje bewerkt (parelhoen, konijn, eend, etc). Als je dat dan afwisselt met vleessoorten zoals rund, lam, geit en orgaanvlees geeft van rund, lam, kalf, etc., dan komt je hond niks te kort en eet hij toch botjes!
Door Lizzy
#276239
lyadh schreef: Okay,

Dat ga ik proberen.

Bedank voor je snelle hulp.
Graag gedaan! Laat je ons weten hoe het gaat?

Begin trouwens maar rustig aan hoor! Kippennekken en eendennekken zijn echt super veilig!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door