Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cat
#275632
In het border collie clubblad stond een artikel van een mevrouw die zelf het eten samenstelde voor haar hond.

Zij hamerde er echter op dat groenten absoluut niet rauw mogen worden gegeven, en moeten, evenals vlees, gekookt worden. Ook adviseert ze om groenten en lever in olijfolie te bakken.

Zij had allerlei recepten op deze basis.

Als ik nu kijk naar mijn eigen honden: die krijgen elke dag rauw vlees (Carnibest) te eten. Doe ik iets niet goed? ???

En als deze mevrouw verkeerde info geeft in haar artikel, wat is dan haar motivatie om het eten zo te bereiden?

groetjes Cat
Door Eef+Stippels
#275642
Cat schreef: Zij hamerde er echter op dat groenten absoluut niet rauw mogen worden gegeven, en moeten, evenals vlees, gekookt worden. Ook adviseert ze om groenten en lever in olijfolie te bakken.

Gaf ze ook een reden waarom ze dat vindt? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Door Cat
#275643
Evelyn schreef: Gaf ze ook een reden waarom ze dat vindt? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Nee, en dat is nou juist de vraag: waarop baseerd ze haar verhaal? Eigenlijk hoop ik dat jullie daar antwoord op hebben.

groetjes Cat
Door Eef+Stippels
#275649
Cat schreef: Nee, en dat is nou juist de vraag: waarop baseerd ze haar verhaal? Eigenlijk hoop ik dat jullie daar antwoord op hebben.

groetjes Cat
Ik denk dat je beter aan haarzelf kunt vragen waarop ze haar verhaal baseert. Zij heeft die recepten bedacht, wij niet ;)
Door Cat
#275652
Zelf ben ik een leek op hondenvoedingsgebied. Maar nu heb ik wel begrepen dat groenten en vlees wel rauw gegeven mogen worden. Er zijn zat mensen op dit forum die mij hier meer over kunnen vertellen toch ;)

Zoals Lupa bijvoorbeeld. Je schrijft dat deze mevrouw dus verkeerd bezig is. Je impliceert hiermee dat wat ze schrijft, onzin is.Maar nu is mijn vraag: waarom dan? Ik ken namelijk de argumenten niet zo goed waarom het een wel goed is en het ander niet.Ik ben daar gewoon nieuwsgierig naar. En zodat ik, als mensen ernaar vragen, ik een goed antwoord kan geven ;D

groetjes Cat
Door 202spots
#275660
In de Bieb staat o.a:

Hier kun je drie artikelen vinden over waarom verse/rauwe voeding beter is als brokken:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=793

en

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=792

en

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=791

En als dat niet overtuigend genoeg is.....heb je wel is 'n hond of andere vleeseter in de natuur gezien die zelf z'n gevangen prooi eerst ging koken,bakken of bbqen voordat ie op op eet? ;)
Door Cat
#275678
Ik ken dat verhaal, maar dat gaat dan over brokken versus rauw.
Ik wil juist weten waarom gekookt voedsel slecht is! Wat gaat er dan bijvoorbeeld verloren, wat wel in rauw zit?



groetjes Cat
Door 202spots
#275681
Cat schreef: Wat gaat er dan bijvoorbeeld verloren, wat wel in rauw zit?
groetjes Cat
Wat denk je dat er verloren gaat?
O.A..Vitamine word afgebroken,natuurlijke olies worden vernietigd,mineralen worden minder en alle natuurlijke smaak veranderd.
En daarom moet er in GEKOOKTE blikvoer (en brokken)zoveel kunstmatige stoffen toegevoegd om 't weer op peil te brengen.
Wanneer jeZELF kookt dan moet je ook meestal iets extra vitamientje toevoegen om 't stukgekookte goed te maken.

Vraag aan elke hond wat ie ZELF 't liefste heeft...rauw of gekookt....dan zie je wel wat hij instinctief zal kiezen.

Maar dit is 'n RAUW forum Cat...dus als dit je vraag niet beantwoord,dan moet je eerst maar meer berichten hier lezen of dieper in de bieb duiken,want je kan daar nog veel meer redenen vinden waarom je beter RAUW voer kan geven. 8)
Door Cat
#275684
Ze schrijft inderdaad dat ze nog een boel toevoegingen doet in de vorm van mineralen en vitaminen bij het gekookte eten.
Maar dit is een discussiehoek. Daar mag je toch gewoon om reacties vragen? Ik vind het niet teveel gevraagd al zeg ik het zelf.....

groetjes Cat
Door Eef+Stippels
#275692
Toch denk ik dat je die mevrouw zelf het best kunt vragen waarom ze vindt dat alles gekookt moet worden... Zij kan je denk ik het best uitleggen wat haar beweegredenen hiervoor zijn.
Door 202spots
#275703
Cat schreef: Ze schrijft inderdaad dat ze nog een boel toevoegingen doet in de vorm van mineralen en vitaminen bij het gekookte eten.
Waarom kookt ze dan eerst de vitaminen stuk om ze daarna in pil/tablet of poeder weer toe te voegen ???
Maar dit is een discussiehoek. Daar mag je toch gewoon om reacties vragen? Ik vind het niet teveel gevraagd al zeg ik het zelf.....
groetjes Cat

'n Discussie over Rauw eten is wat anders dan 'n discussie over gekookt eten toch ???
Wanneer je vragen hebt over rauw diet dan zal je ook andere reactie krijgen denk ik?
Ik ben 't met Evelyn eens.... als je 't aan de schrijfster zelf vraagd ,dan weet precies waarom zij liever gekookt dan rauw geeft.

Ik moet er wel bij zeggen dat ,wanneer 'n hond moeite heeft om aan rauw vlees of rauwe groente te wennen,dan is er niks verkeerds mee om het vlees heel even in koekepan te bakken...(2-5 seconden of zo) en sommige groentes heel even te koken.
Maar dit is dan maar tijdelijk..en wanneer de hond na 1-3 weken aan 't nieuwe voer gewend raakt,dan kan alles ongebakken/ongekookt worden gegeven.
Door Lizzy
#275715
Ik weet ook niet waarom die mevrouw dat doet. Waarschijnlijk heeft zij een 'leermeester' die haar het zo geleerd heeft. En verder heeft ze zich waarschijnlijk nooit echt in voeding verdiept. Want anders zou ze weten dat botten de enige echte juiste calciumleverancier zijn. En die kun je dus niet gekookt geven. Om er maar eens 1 te noemen.

Waarom rauw? Omdat een hond een carnivoor is die afstamt van de wolf en deze zijn prakkie ook niet eerst kookt en bakt. Omdat het eiwit van vlees gewoon beter verteerbaar is voor de hond wanneer het rauw gegeven wordt. Omdat het vlees enzymen bevat die door verhitting om zeep worden geholpen. Groentes kan een hond inderdaad niet verteren, nog er waardevolle voedingsstoffen uit op worden genomen. Om de doodsimpele reden dat een hond geen plantencellen kan vernietigen. Maar daarom hoef je de groente nog niet eerst (kapot) te koken! Je kunt de groente dus ook pureren!

Overigens was dit al eerder gemeld: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9831 en ik meen het serieus dat ik hoop dat ze dat van die prei niet echt meent....

Maar misschien moet ze de studie van Pottenger eens lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2893

En misschien moet zij toch echt een boek over voeding voor Sinterklaar vragen!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#275718
Hm, het verklaart wel een en ander. Ik heb laatst iemand aan de telefoon gehad met een bc die zelf wilde maken maar perse gekookt.
Nu vind ik dat gekookt ook best wel kan, hoewel rauw beter is. Maar het verbaasde me dat ze zo pertinent tegen rauw was. Ze was erg bang voor bacterien en parasieten. Ze zal haar informatie wel uit het blad gehaald hebben.
Gekookt is in elk geval beter dan brokken. Maar botten geven lukt dus niet.
Overigens zijn er ook vitamines die juist beter opgenomen worden uit gekookte groenten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door