Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laundry
#274812
eueueuhh,

Laura en ik zijn nog steeds een beetje perplex en erg ongerust.

Zojuist hebben we Morres (Cane Corso, 17 weken/ 19 kilo) voor het eerst aan het versvlees gezet. Lekkere tv-sticks bij de c-1000 voor onze jongen gehaald.
Dus wij een zo'n mals kippevleugeltje in de voerbak, handje in handje dood nerveus er bij gezeten. Want stel je voor dat ie het loodje legt omdat er een vleugeltje overdwars in zijn keel komt.

Na een beetje experimenteren met zijn heerlijke voertje pegelt Morres 'm in een keer z'n keel in!!!
AAARGH
Zie ie ons aan te kijken zoi van "lekker! heb je meer?"

feit: er zit nu een hele vleugel (=2 botten aan elkaar met een klets vlees eraan) in het buikje van onze kleine Morreporrusje.

resultaat: wij maken ons erg zorgen of dit wel goed komt. Kan ie hele botten verteren, en is dit normaal dat een hond(je) effe twee botten in een keer doorslikt.
_________________
Groetjes Laura en André
Door Lizzy
#274820
Hoi Andre en Laura, welkom op Barfplaats. Om te beginnen.

Mag ik vragen wat jullie hond normaal gesproken eet? Brokken? Versvlees? Want ik ben een beetje in de war. Jullie praten over versvlees, maar tegelijkertijd over kippenvleugels. Dit beschouwen wij als 2 verschillende dingen.

Versvlees bedoelen we meestal kant en klaar rauw vlees mee en kippenvleugels maken een klein onderdeel uit van de zelf samengestelde maaltijd.

Maar goed, is jullie hond gewend om botten te eten, beginnersbotten zoals kippennekken? En is jullie hond gewend aan het verteren van rauw/vers vlees? Zo ja, dan zou ik me geen zorgen maken. Zo nee, dan zou ik hem de komende 24 uur wel goed in de gaten houden. Zeker een hond die niet gewend is botten te eten heeft nogal eens de neiging om ze in 1 keer door te slikken. Ervaren honden doen het ook wel eens, maar voor een ervaren barf-hond is dat toch minder problematisch als voor een hond die het niet gewend is te eten.

Ik zou hem voor nu maar even een uurtje geen water te drinken geven. Dan heeft de kippenvleugel de meeste kans om rustig in de maag door het maagzuur verteerd te worden.

Ik denk dat het wel een goed idee is om het 'honden en het eten van botten' document te lezen, in de Barfplaats bieb: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Laat ons even weten wat je normaal voert, dan kunnen we je ook beter adviseren.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 04 mar 2005, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#274834
Ik lees dat half brokken en half smuldier geeft, ik zou de pup eerst helemaal op versvlees zetten en dan beginnen met b.v. platgeslagen kippennekken .
In de bieb kun je alles lezen over botten en nog veel meer goede informatie ;)
Door Laundry
#274837
Hoi Lizzy,

De situatie is dat we graag helemaal op willen houden met brokken voeren, maar omdat de hoeveelheid Barf-info zo overweldigend is kunnen we er nog niet echt een touw aan vast knopen hoe te voeren.

Op dit moment eet Morres half brokken, half versvlees (Smuldier compleet). Smuldier eet hij al een paar weken.

Botten heeft 'ie nog nooit eerder gegeten. Helaas hadden we er geen idee van dat zo'n hele vleugel ineens door zijn keel zou passen. Ik ging er daarom van uit dat hij wel zou moeten kauwen. Not!

Hij heeft een vleugel gehad, samen met zijn portie Smuldier.

Ik hoop dat je zo genoeg info hebt?
Door Lizzy
#274854
Laundry schreef:
Hoi Lizzy,

De situatie is dat we graag helemaal op willen houden met brokken voeren, maar omdat de hoeveelheid Barf-info zo overweldigend is kunnen we er nog niet echt een touw aan vast knopen hoe te voeren.

Op dit moment eet Morres half brokken, half versvlees (Smuldier compleet). Smuldier eet hij al een paar weken.

Botten heeft 'ie nog nooit eerder gegeten. Helaas hadden we er geen idee van dat zo'n hele vleugel ineens door zijn keel zou passen. Ik ging er daarom van uit dat hij wel zou moeten kauwen. Not!

Hij heeft een vleugel gehad, samen met zijn portie Smuldier.

Ik hoop dat je zo genoeg info hebt?
Ik zou hem goed in de gaten houden. Mocht hij gaan overgeven of op een andere manier ziek worden: dan zou ik naar de dierenarts gaan. Maar, ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken en dat hij dit wel verteerd.

OK, dit niet meer doen dus. Je kunt veel beter eerst helemaal overschakelen op versvlees, je ook goed inlezen in de materie en dan voorzichtig beginnen met botten en wel met kippennekken. Als hij deze in 1 keer naar binnen slikt, dan kan er niks gebeuren. En vleugel kan inderdaad vastlopen, daar draai ik liever niet om heen. Nu heb ik het in al die jaren (en al die 1600+ leden) 1 keer eerder meegemaakt dat het niet goed is gegaan met een kippenvleugel. Dit was bij een 8 weken oude pup. Maar toch. Dat is 1 keer teveel.

Misschien moet je anders beginnen met dit te lezen:http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 04 mar 2005, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#274857
Ga eerst helemaal over op versvlees,veel beter dan die ongezonde brokken.
Als de hond hier goed op reageert ga je eens een maaltijd zelf samen stellen.
Door Laundry
#274862
Lizzy

bedankt voor je eerlijke antwoord. Ik moet zeggen dat het ons gerust heeft gesteld, maar de overige vleugeltjes zijn nu wel naar de vrieskist verhuist.
Daar mogen ze voorlopig logeren tot we wat verder zijn.

Kippennekjes zeg je.. zijn deze gewoon bij de slager te koop?
Door Lizzy
#274872
Laundry schreef: Lizzy

bedankt voor je eerlijke antwoord. Ik moet zeggen dat het ons gerust heeft gesteld, maar de overige vleugeltjes zijn nu wel naar de vrieskist verhuist.
Daar mogen ze voorlopig logeren tot we wat verder zijn.

Kippennekjes zeg je.. zijn deze gewoon bij de slager te koop?
Goed zo. Laat de vleugeltjes inderdaad nog maar even in de vriezer ;) ;D! Ze kunnen er binnenkort wel uit hoor, daar niet van!

Kippennekken kun je vaak kopen bij de Islamitische slager. En vaak ook wel bij de poelier, hoewel ze ze meestal moeten bestellen. Vaak moet je dan wel een doos van 10 kilo afnemen maar met een Cane Corso ben je daar zo doorheen ;D.

Zet jullie hond anders gewoon lekker op kant-en-klaar versvlees en begin dan eens een lekker maaltijdje te maken met kippenvleugels. Sla deze desnoods ook eerst even plat met een hamertje. Geef bijv. wat vuile pens met gepureerde groentes en wat nekjes toe. Als dat goed gaat, dan kun je langzaam gaan uitbouwen. Je kunt eerst eendennekken proberen te bemachtigen (hoewel dat niet gemakkelijk is om aan te komen), maar je kunt ook de vleugels gaan geven. Bewerk ze dus eerst goed met een snoeischaar of bijltje en houdt zo'n vleugel eerst vast. Laat hem er maar aan rukken en sleuren (houd de vleugel desnoods vast met een washand zodat je meer grip hebt op de vleugel).

Als dat goed gaat, dan wordt het tijd voor grotere vleesbotten. Want, kippenvleugels..., die kan een Cane Corso zo in zijn holle kies stoppen ;D (ze zijn voor onze Brutus ook te klein maar ik blijf ze wel voeren ook uit kosten-oogpunt - ze zijn niet zo duur). Maar goed, meer over hoe te wennen aan grotere botten staat in het bottendocument.

Enne, stel gerust je vragen he! Daar zijn we voor.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 04 mar 2005, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laundry
#275120
Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Deze waren bevestigend en geruststellend. Dan nog even over Morres:

Behalve dat Morres gister erg rustig was, hebben we tot op dit moment eigenlijk nog niets aan hem gemerkt.

Vanochtend weer een gezonde keutel, en al weer twee maal gegeten. Hij had ook erg honger.

Wij hebben de bottenvrees overleefd, en Morres... die lust ze blijkbaar rauw ;)
Laatst gewijzigd door Laundry op za 05 mar 2005, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#275124
Laundry schreef: Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Deze waren bevestigend en geruststellend. Dan nog even over Morres:

Behalve dat Morres gister erg rustig was, hebben we tot op dit moment eigenlijk nog niets aan hem gemerkt.

Vanochtend weer een gezonde keutel, en al weer twee maal gegeten. Hij had ook erg honger.

Wij hebben de bottenvrees overleefd, en Morres... die lust ze blijkbaar rauw ;)
;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door