Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door gaia321
#2733081
Hallo,
mijn naam is Tamara en ik lees al een hele tijd op jullie forum mee, maar nu heb ik toch een vraag waar ik nog niet zoveel wijzer van wordt. Mijn man en ik hebben 4 katten (2 oude hkt-dames en 2 jonge Devon Rex knullen), waarvan er 3 volledig kvv krijgen. Dan krijgt 1 Devon-knul ook nog wel eens een kuikentje oid om lekker op te knabbelen. De ander blieft dat niet. De oude dames krijgen dat niet meer weg, helaas.
Nu is het zo dat 1 van de jonge knullen last heeft van obstipatie, we zijn al zo'n half jaar bezig om hem goed ingesteld te krijgen. Nu heb ik zijn maaltijden uitgebreid met extra orgaan/spiervlees. Hij krijgt nu dus iedere dag 40 gram complete kvv en 40 gram orgaan/spiervlees (meestal orgaan, omdat dat laxeert). Nog steeds moeten we hem af en toe laxatract geven, helaas.
Nu vroeg ik me af of we op deze manier kunnen blijven voeren of gaan de verhoudingen dan scheef? Ik ben me bewust dat 80 gr op een dag best weinig is voor een jonge en actieve knul, maar hij is al aan de stevige kant.
Heeft iemand misschien nog andere ideeën om de obstipatie tegen te gaan?
Door Too
#2733094
Welkom hier!

Lastig hoor als ze niet gewoon kunnen poepen, ik heb t lang geleden met een hoog-bejaarde dame meegemaakt
Wat je nu doet trekt idd de verhouding van t voer volledig uit verband... ken je de verhoudingen van je kvv?
Botpercentage verlagen kan idd helpen maar orgaan verdubbelen lijkt me niet wenselijk.

Als je spiervlees bijgeeft geef je dan een wat magere soort... enkel ultra mager, zonder vel is misschien net te weinig vet
Af en toe een vet visje, stukje zalm... hier vinden ze horsmakreel en sardien lekker of een  luxe hapje zalm
Misschien kan je een beetje heel fijn gesneden andijvie door de prak mengen voor wat extra vezeltjes
Zomaar wat ideetjes al zal je dat ws allemaal al geprobeerd hebben
Door Mowgli
#2733098
Een beetje olijfolie door het eten, of een rauw eitje, kvv merk wisselen om te zien hoe de ontlasting op een ander merk is...
Door gaia321
#2733208
Bedankt voor jullie reacties en ideeen. De verhoudingen wat aangeraden wordt met orgaan-bot-spiervlees ken ik wel, en ik heb ook wel gelezen dat extra orgaan/spiervlees toevoegen in principe niet zoveel kwaad kan, maar we geven nu natuurlijk wel heel veel extra bij. Daarom ben ik idd bang dat het mis gaat met de vitamines e.d.
Spiervlees wat we extra bijgeven is vaak wel mager, rund en paard. Soms kip. Zalm is een goed idee om te proberen! Makreel eet hij wel. Ik vind het altijd wat eng om hele rauwe vis te geven, met die graten. Kan ik dat gewoon eens proberen? Ondanks dat hij normaal gesproken niet verder komt dan een eendagskuiken/kippennekje (als extra'tje heel af en toe)?
Andijvie denk ik niet dat hij eet, hij is een echte vlees eter, maar ik ga het eens proberen.

Olie, rauw eitje, verschillende merken kvv, hebben we allemaal al geprobeerd...
Door Ruisje
#2733300
Wij hebben hetzelfde met een van onze oudere cornish rexen ;) en hebben alles al geprobeerd, zonder echt goed resultaat. We malen zelf voor onze katten en hebben, met name voor hem, het botpercentage al naar beneden naar 12% gesteld (kaal bot %). Zijn ontlasting is niet meer wit, maar hij lijkt het op te sparen... :-\
Toevallig heb ik vandaag Mifloran besteld, dat is het enige wat ik nog niet geprobeerd had omdat ik het niet kende. Is een probioticum voor dieren en ik kwam wel goede verhalen op internet tegen van gebruikers. Misschien ook iets voor jullie!?
Door gaia321
#2733352
Die mifloran heb ik vandaag inderdaad meer over gelezen. Die ga ik ook maar eens bestellen. Mijn paard krijgt ook zo'n soort probioticum en doet het daar ook erg goed op, dus zeker het proberen waard. Wil je me op de hoogte houden van je ervaringen?
Door Ruisje
#2733357
Ik verwacht dat ik het voor het einde vd week binnen heb en begin dan meteen. Geen idee hoe snel het werkt (als het werkt), maar je hoort het dan!  :)
Door gaia321
#2733730
Na nog wat nazoeken in oude topics, lees ik over gebroken lijnzaad. Heeft iemand daar ervaring mee? En geef je die gewoon zo, of moet dat nog geweekt/gekookt worden?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2734383
Ik vind het echt onmogelijk om iets degelijks te zeggen over je eerste vraag (ivm de verhoudingen) zonder dat je de verhoudingen in de kvv kan geven.
Het is een kattenkvv toch? Welk merk dan?
Dan kan je de verhoudingen opzoeken en als je dan zegt hoeveel spier en orgaan je bij hoeveel kvv bijvoegt, kunnen we kijken wat de percentages dan worden en of dat nog redelijk is.
Welk orgaan geef je dan bij en hoeveel? Want het is ook verstandig zeker niet te veel orgaan te geven aan oudere dieren (ivm de nieren).
Door gaia321
#2734579
We voeren sinds kort Degomeat. Voor katten. Verschillende smaken, maar bijvoorbeeld eend: 70% vlees,20% bot en 10% orgaan. De percentages wisselen wat per smaak. We proberen nu veel verschillende smaken, om te kijken wat ze lekker vinden. Hiervoor hebben we Dinapet gevoerd, Darf Eco en Tinlo. De tinlo vonden ze altijd erg lekker, maar daarop is het dus mis gegaan met de obstipatie. Toen ben ik op zoek gegaan naar kvv met een laag botgehalte, en zijn we bij Dinapet en Darf uitgekomen. Omdat daar geen afwisseling in zit wb de smaak, aten ze eigenlijk alledrie heel slecht op een gegeven moment. Ontlasting voor de ene ook een probleem. Toen zijn we bij Degomeat uitgekomen, en nu eten ze alledrie super.

Orgaan wat we geven is ook wisselend, kippenlever, kippenhartjes, lamshart. Tot nu toe kreeg hij dan om de dag 40 gr orgaan. Hij krijgt 2x daags 40 gr eten.
Gister zijn we begonnen met een beetje sla door zijn voeding heen. Hij eet het zowaar op. Maar ik heb nog geen ontlasting gevonden van hem. Dus ik hou hem nog even extra in de gaten vandaag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2734997
Dus je geeft evenveel extra orgaan als extra spier?
Dan lijkt me dat inderdaad een stuk te veel orgaan.

Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal kan volgen, voeg je nu 40gr toe en krijgt hij 40gr kvv per dag?
Door gaia321
#2735179
Het komt er op neer dat hij de ene dag 2x 40 gr kvv krijgt en de andere dag 1x 40 gr kvv en 1x 40 gr orgaan. Spiervlees krijgt hij soms wat extra, buiten die 2x 40 gr. Maar dat is niet zo vast.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2735291
Oh, dan klopt het menu wel niet meer nee.
Wacht even denken.

120gr kvv per 2 dagen.  Daarvan is 20% (24gr) kaal bot, komt overeen met +/- 50gr vleesbot.  50gr vleesbot op 160gr (totaal voer per 2 dagen) is 31%.  30% vleesbot wordt zowat als het minimum aanzien, dus je zit nog goed.  Als hij daar geen obstipatie op krijgt, is dat dus prima om te voeren.
Dan heb je 10% orgaan van 120gr kvv is 12gr.  12 gr op 160gr totaal voer is 7,5%.  Dat mag dus minimum het dubbele worden (15% zijnde 12gr bijvoeren) maar max mag je maar 20gr bijvoeren (20% of 32gr in totaal).  Op dit moment ga je aan een te hoog percentage komen.

Spiervlees krijgt hij nu 50% (70% -de 20% die opgaat aan vleesbot) van 120gr kvv, zijnde 60gr.  60gr op 160gr totaal voer is 37%.  Als je 30% vleesbot hebt en 15-20% orgaan, krijg je dus een richtpercentage spiervlees van 50-55%.  Neem nu dat je graag 20% orgaan wil voeren en dus 20gr per 2 dagen orgaan toevoegt, dan mag je spiervlees opgetrokken tot 50% van 160gr.  Op dit moment is het 37% van 160gr dus mag er nog 13% bij, en dat is (oh wat een verassing :)) ook 20gr.

Wat je dus gevoelsmatig ook al zou besluiten klopt na berekening ook:  1 keer om de 2 dagen afwisselend orgaan en spier bijvoeren geeft wel de juiste percentages.
Als je dus de ene dag 2x40gr kvv voert en de volgende dag 1x40gr kvv en 1x40gr orgaan/spier afwisselend, dan krijg je mooie percentages. 
Je krijgt dan in totaal, over 4 dagen  30% vleesbot, 50% spiervlees en 20% orgaan (of 15% kaal bot, 65% spier en 20% orgaan).  Dat is echt prima om aan te houden hoor, daar gaat je kat het qua verhoudingen wel goed op doen. Het is dan aan jou om in het oog te houden dat hij hierop ook mooi naar de bak kan gaan.
Als je dan tussendoor nog wat extra geeft, zeker spiervlees geven en geen extra orgaan, want daarin zit je aan de bovengrens.  Qua orgaan zou ik ook hart en lever ongeveer gelijk afwisselen.  Persoonlijk zou ik ook proberen aan niertjes te geraken (vb konijnnier).  Maagjes of dergelijk mag natuurlijk ook. 
Als hij vette vis lust is dat zeker ook leuk om af en toe te geven. Als spiervlees als het filet is, of gewoon als extra of in de plaats van kvv als het volledige visjes zijn.  Dat is gezond, goed voor de vacht en gewrichten (belangrijk als ze al wat ouder worden) en ook ietwat laxerend.  Hetzelfde geldt voor een rauw eitje als hij dat zou lusten.   
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 09 aug 2013, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gaia321
#2735751
Wauw, hartstikke bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik moet nog een hoop leren, zie ik al  ::) Maar hier ga ik zeker mee aan de slag! Vette vis heb ik al in de volgende bestelling zitten. Ik denk dat hij dat wel lekker zou vinden. Hij houdt wel van wat knabbelwerk. Kan ik hem gewoon hele vis geven? Gaat dat goed met een kat die wel wat gewend is, maar vooral kvv eet?
En kan het nog kwaad om hem af en toe een eendagskuiken te geven? Of gaat dan weer alles uit proportie?

Zoals we het nu deden is zijn ontlasting nog steeds niet helemaal oke. Hij heeft nog steeds af en toe laxatract nodig. We geven hem nu wat sla erbij. Dat eet hij wel, maar geeft nog niet het gewenste resultaat. Rauw ei, lust hij wel, krijgt hij ook af en toe. Gebroken lijnzaad wil ik ook nog gaan proberen ipv de sla.
Nogmaals bedankt voor de hulp!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door