Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door richard
#272506
Pffff, gisteren de schrik van mijn leven gehad. Ik had onze honden lamsribben gegeven om eens lekker op te kluiven. Eens per 1 a 2 weken krijgen ze zo'n ding. Gelukkig heb ik een soort stelregel, dat ik mijn honden nooit alleen laat als zij een bot aan het verorberen zijn. Je weet immers maar nooit?
Gisteren was dit nooit dus zover.... Ik hoorde rare gorgelende geluiden in een van de manden. Keek om en zag dat Quanta rare bewegingen maakte. Haar bek stond open en een stuk van het bot zat tussen haar kaken. In no time stond ik naast haar. Wanhopig trachtte ze het ding uit te spugen en ze kreeg hierbij rare ogen. Er bleek echter nog een groot stuk in haar keel vast te zitten wat vast zat aan dat stuk tussen haar kaken.
Voorzichtig (voor zover je dat in paniek kunt doen) en met veel moeite kon ik eerst het stuk tussen haar kaken los krijgen. om vervolgens met mijn hand diep in haar keel ook dat stuk te verwijderen. Na enig geklungel slaagde ik hierin (2 ribbetjes overdwars). Tegelijkertijd, toen ik dit stuk hieruit kreeg, kotste ze haar volledige maaltijd van eerder en de stukken bot in een keer uit. Ik zat lichtelijk onder maar ben hier nog nooit zo blij mee geweest.
Mijn honden zijn volleerde barfers en hebben al heel wat karkassen, botten, konijnen en gevogelte volledig verorberd. Ik was blij dat ik ze nooit alleen laat als ze kluiven, anders weet ik zeker dat mijn hond gestikt zou zijn. Ik ben er heel erg van geschrokken en denk dat ik voortaan toch maar iets kleinere botten geef.

richard
Door Ine
#272510
Poehee, dat is echt erg schrikken!!
Wat raar eigenlijk, want hoe oud is Quanta en hoe vaak heeft ze al ribben gehad?
Ben je al een beetje bekomen van de schrik?
Door 202spots
#272512
Wow...wat gelukkig dat 't zo is afgelopen!!
Kan me voorstellen dat je geschrokken ben.
Ik heb 't met Tor gehad die 'n veel te groot stuk kalkoen nek naar binnen werkte....hij liep weg toen ik naar 'm toe kwam,en bleef ook slikken...koren...slikken...koren...totdat het toch naar beneden ging...ik was nog nooit zo bang geweest als toen,en kon zelf pas weer ademen toen ik hem weer normaal zag adem halen.
Vanaf die dag worden hier alle kalkoennekken gemalen,en net als jij blijf ik er altijd bij wanneer ze aan 't werk zijn!
Goed dat iedereen daar weer even aan herrinnerd word.
Inplaats van kleiner botten moet je misschien grotere geven,groot genoeg om niet in hun mond te passen :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#272578
Zo dat is schrikken :o
Ikzelf geef het liefst hele grote botten, nu is dat bij mijn honden niet zo moeilijk daar is een bot nogal snel groot, maar ik zou dus eerder grotere botten geven i.pv. kleinere
Door Lizzy
#272658
Ja, ik heb ook een keer zoiets gehad en ik weet dus hoe je je voelt! Brutus was aan een wervel aan het kluiven waar ook nog ribben aan vast zaten. Een zo'n rib schiet los en schiet in zijn keel. Ik had gelukkig net een EHBO cursus gedaan. Samen met Leo kon ik de rib uit zijn strot verwijderen, maar ik ben me dus helemaal de klere geschrokken en stond 1 uur later nog te schaken..... Tja, hoe je het ook went of keert, dit soort dingen kunnen gebeuren.... Helaas.

Om het wel weer in perspectief te plaatsen: Ik ben Whoofer bijna kwijt geraakt aan het eten van een buffelhuid.....

Maar ik sluit me ook aan bij de bovenstaande schrijvers over de grote van het bot. Ik zou eerder grotere botten als kleinere botten gaan geven!
Door Truus
#272659
Wat is dat schrikken zeg :o. Ik blijf er ook altijd bij.
Dat niet in paniek raken, lijkt me is een hele kunst lijkt mij. Gelukkig is het goed afgelopen!
Door jack
#272753
Ook wij maken dit mee.
onze Jody(teckel) had hem dwars in de bek zitten, nou is Jack de rust zelfe(gelukkig maar) en wipt met vinger het botje naar boven, dus niet naar achter duwen, maar omhoog wippen.
Ik sta gelijk de schreeuwen, tís een kunst om rustig te blijven, Jody doet haar bekkie al open, zodat Jack rustig aan het werk kan!
Door evelyn02
#272764
Jullie adviseren steeds een groter bot te geven maar halen jullie dan het bot weg als het klein is? en hoe klein? Ik blijf het toch een moeilijk probleem vinden hoe ermee om tegaan.

Evelyn
Door Indy
#272813
Pfff, wat zal je geschrokken zijn..
Gelukkig ben je rustig gebleven en kon je het eruit krijgen
Door daanentous
#272823
Ik heb laasts zo'n akkefietje gehad met een lap pens, (staat elders op dit forum). Ben me ook helemaal rot geschrokken en ik moest ook heel wat moed verzamelen om hem weer iets te geven waarbij "stikgevaar" dreigt. Botten houden we bij ons thuis tot nog toe altijd vast. Lamsribben, kippenvleugels, kippennekken, kippen / konijnenbouten, we houden alles vast terwijl ze eten. En het laatse kleine stukje gooien we meestal weg. Ik zou het echt niet anders durven. Misschien is dat voor jou ook een optie tot je weer een beetje vertrouwen hebt?
Veel sterkte met de na-bibbers ;)
Door Lizzy
#272827
evelyn02 schreef: Jullie adviseren steeds een groter bot te geven maar halen jullie dan het bot weg als het klein is? en hoe klein? Ik blijf het toch een moeilijk probleem vinden hoe ermee om tegaan.

Evelyn
Omdat als de hond aan een groot bot begint hij niet direct een stuk in zijn strot kan krijgen, in 'kluif-mode' gaat en het laatste stukje dan (meestal) ook netjes in kluifmode eet. Ze zijn als ze aan een bot beginnen het meest hectisch met een bot.

Maar nogmaals mensen: even in perspectief plaatsen: ik heb Whoofer op een haar na verloren aan het eten van een buffelhuid. Ja, het eten van botten en penslappen is niet zonder gevaar: Het eten van buffelhuid, bullepees en brokjes is dat ook niet.
Door richard
#273015
Even over die lamsdingen, ze waren in mijn optiek best wel groot (15X15 cm) en onze honden hebben er inmiddels al tig-tallen probleemloos opgegeten. Het probleem zat hem ook niet echt hierin, maar volgens mij door puur toeval. Het stuk uit haar keel bestond uit 2 ribben en een aanhechtstuk. Doordat het stuk tussen haar kaken nog vastzat (met een stuk vlees) is het andere stuk dwars in haar keel gaan zitten. Het is net als Lizzy roept; het kan met van alles gebeuren.

Uiteraard ben ik erg geschrokken, maar heb 'koud' 10 minuten er na Quanta haar leeggespuugde maag gewoon weer gevuld met kipkarkassen en eendenekken. Zij leek er, nadat zij weer gewoon adem kon halen, niet echt meer van onder de indruk. Wel waren het 4 hachelijke minuten...

Toch bleek onze basisregel 'erbij blijven als we bot of vlees met flink bot geven' hier het verschil te zijn tussen een hachelijk moment en catastrofe. Ik hoop dat ik ook anderen het belang van deze basisregel in kan laten zien.

richard
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door