Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door toscak
#2725879
Over een paar dagen vertrekken we naar Corsica met Bob. Ivm zandvliegjes wilde ik hem Advantix geven en ivm hartwom zou hij op de dag van thuiskomst milbemax moeten krijgen.

Nu zie ik dat de scaliborband zowel tegen zandvliegjes als tegen hartworm beschermd, toch? Dus ik heb twee opties:

- Advantix geven voor zandvliegjes
- bij thuiskomst en een maand erna Milbemax

Of

- Scalibor band voor de gehele vakantie

Heb ik het dan goed begrepen of zie ik iets over het hoofd? Ik ontkom niet aan het geven van gif, maar welke optie is dan nog het 'beste'.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2725904
ook advantix heeft een afwerende werking tegen muggen (die hartworm over kunnen brengen)

Maar dus beide hebben geen 100% garantie, ook scalibor niet.
Wel is de werking van scalibor langer dan advantix, maar ik heb dus een heel nare ervaring met scalibor, maar ja advantix moet ik nog uit gaan proberen.

Ik wilde nog eens kijken of ik bijv op hartworm kan laten checken ipv meteen een kuur te geven. Maar is op de dag van thuiskomst dan zo belangrijk?
Door toscak
#2725910
Kaio schreef: ook advantix heeft een afwerende werking tegen muggen (die hartworm over kunnen brengen)

Maar dus beide hebben geen 100% garantie, ook scalibor niet.
Wel is de werking van scalibor langer dan advantix, maar ik heb dus een heel nare ervaring met scalibor, maar ja advantix moet ik nog uit gaan proberen.

Ik wilde nog eens kijken of ik bijv op hartworm kan laten checken ipv meteen een kuur te geven. Maar is op de dag van thuiskomst dan zo belangrijk?
Hhmm dat Advantix ook tegen hartworm is heb ik nog niet kunnen vinden? Want dan zou Milbemax helemaal niet nodig zijn? Zowel met Advantix als met Scalibor.
Bob zwemt veel, dus wellicht is de advantix snel verdwenen...

Ik ken jouw ervaring met Scalibor nog wel, ik zou ook niet weten welke ik nu moet kiezen.

Ik weet dat je op hartworm kunt testen, maar wat ik begrepen heb (van t Woud) is dat je hartworm alleen kunt testen als ze al flink aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2725999
kijk dit staat specifiek genoemd bij scalibor
Hartwormmuggen: Scalibor Protectorband voorkomt dat uw hond gebeten wordt door Culex pipiens pipiens, en zo met hartwormziekte besmet wordt (6 maanden lang).

Bij de advantix staat er niet specifiek direct hartworm genoemd maar:
Een behandeling biedt een afwerende (anti-voedende) werking tegen zandvliegen (P.papatasi gedurende 2 weken en P.perniciosus gedurende 3 weken), tegen muggen (A.aegypti gedurende 2 weken en C.pipiens gedurende 4 weken) en stalvliegen (S.calcitrans) gedurende 4 weken

IS hetzelfde beestje, de vertaling luidt de gewone steekmug.
Qua watervastheid is de scalibor beter.
Tja ontwormen? Geen enkel preventie middel is 100%. Maar hoe groot is weer de kans dat je een hartworm besmetting oploopt van een mug die zich niks heeft aantgetrokken van de afwerende werking en ook nog eens de besmetting met zich meedraagd? Ik weet het niet hoor.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2726006
en dan vind ik nog ergens dit:
Een andere hartworm, die vooral in Ierland, zuidoost Engeland, zuidwest Frankrijk (m.n. in en rondom Toulouse), noord Spanje en Denemarken bij de hond gevonden kan worden, is de Angiostrongylus vasorum ofwel de Franse hartworm. Ook in Nederland kan de hond een infectie met de Franse hartworm oplopen.
De hond kan zich infecteren met deze Franse hartworm door het opeten van een besmet naaktslakje, kikker of pad.
bron: http://www.dierenartsabc.nl/overzicht_hartworm.php

Maar daar beschermd dan geen middel tegen? EN hoe groot is wederom de kans?
Door toscak
#2726336
Kaio schreef: kijk dit staat specifiek genoemd bij scalibor
Hartwormmuggen: Scalibor Protectorband voorkomt dat uw hond gebeten wordt door Culex pipiens pipiens, en zo met hartwormziekte besmet wordt (6 maanden lang).

Bij de advantix staat er niet specifiek direct hartworm genoemd maar:
Een behandeling biedt een afwerende (anti-voedende) werking tegen zandvliegen (P.papatasi gedurende 2 weken en P.perniciosus gedurende 3 weken), tegen muggen (A.aegypti gedurende 2 weken en C.pipiens gedurende 4 weken) en stalvliegen (S.calcitrans) gedurende 4 weken

IS hetzelfde beestje, de vertaling luidt de gewone steekmug.
Qua watervastheid is de scalibor beter.
Tja ontwormen? Geen enkel preventie middel is 100%. Maar hoe groot is weer de kans dat je een hartworm besmetting oploopt van een mug die zich niks heeft aantgetrokken van de afwerende werking en ook nog eens de besmetting met zich meedraagd? Ik weet het niet hoor.
Dank!

Niet gezien.

Bob zwemt heeeuull veel, dus wellicht Scalibor beter.
Door toscak
#2726338
Kaio schreef: en dan vind ik nog ergens dit:
Een andere hartworm, die vooral in Ierland, zuidoost Engeland, zuidwest Frankrijk (m.n. in en rondom Toulouse), noord Spanje en Denemarken bij de hond gevonden kan worden, is de Angiostrongylus vasorum ofwel de Franse hartworm. Ook in Nederland kan de hond een infectie met de Franse hartworm oplopen.
De hond kan zich infecteren met deze Franse hartworm door het opeten van een besmet naaktslakje, kikker of pad.
bron: http://www.dierenartsabc.nl/overzicht_hartworm.php

Maar daar beschermd dan geen middel tegen? EN hoe groot is wederom de kans?
Niet zo heel groot bij Bob... Hij gedraagt zich nl niet als echte lab en houdt dus niet van eten, en zeker niet van naaktslakken, kikkers of padden
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door