Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door WillyP
#2720110
Met verbazing hebben we van de week gezien hoe snel Charlie herstelt na een middag/avond jagen.
Ze kwam thuis na een paar uur met de baas op jacht te zijn geweest, duivenjacht. Meerdere duiven geapporteerd, en als laatste nog een nazoek naar drie verloren duiven, twee van de drie terug gevonden.
Thuis zag ik haar uit de auto komen, baas super tevreden over de werkdrift en het resultaat van Charlie. Ze was duidelijk moe en hijgde flink, tong kon niet verder uit haar bek, ging even wat drinken en terwijl wij ging zitten op de schommelbank in de tuin ging Charlie liggen. Nou die zou wel voor de rest van de avond onder zeil zijn, die horen we niet meer. Zo moe was ze, moe maar voldaan.....

Dat dachten we. Tien minuten later, echt waar, meer was het niet, stond ze weer op, wij nog napratend over haar, pakte een bal en ging uitdagend naar ons zitten kijken. :o Ze wilde toch echt weer spelen, ze was er weer klaar voor.  ???

We waren echt verbaasd over hoe snel ze hersteld was van de inspanning. Haar ademhaling was weer helemaal rustig alsof ze niet nog weggeweest was.

Hoe is dat met jullie honden na een zware inspanning?

Baiko doet daar veel langer over, terwijl zijn conditie toch net zo goed is, hij gaat ook altijd door, geeft nooit op, maar als hij klaar is is hij ook echt klaar en zie je hem niet meer.

Charlie heeft dus blijkbaar nooit genoeg. :)
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2720134
Nadia schreef: Kan Charlie wel zijn rust nemen?
Ja, hoor. Ze heeft echt haar rustmomenten op een dag. En aan het eind van de dag nadat ze gegeten heeft is het echt helemaal over en uit, dan komt ze soms helemaal haar bench niet meer uit voor een laatste plas, dan ligt ze al heel lekker te slapen. Ook 's ochtends kan ze nog heerlijk liggen wakker worden.
Maar als ze denkt dat er wat te doen is dan is ze altijd paraat.

Ik ben me heel goed bewust van de balans tussen beweging, training en rust. En dat zit bij haar wel goed.
Maar we zaten erbij en keken ernaar en zagen echt dat ze heel snel weer op adem was en herstelt van de zware inspanning van vlak daarvoor. Ik vond dat bijzonder snel.

Ook na een ronde fietsen, of dat nu 5 of 10 km is trekt ze nadien nog een sprintje als we thuis komen. En als we echt niks meer gaan doen, dan gaat ze lekker liggen en rusten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2720273
Als Oscar kort na flinke inspanning weer in actie komt, is het meestal vanuit stress. En dat zien we niet graag. Maar gelukkig gaat dat steeds beter en zien we dat haast nooit meer.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dit bij Charlie stress was hoor. Is puur een constatering van hier thuis.
Door Lil
#2720290
Boris had dat ook en die was in huis als jonge hond al mega rustig.
Hoe ouder dat hij wordt hoe langer zijn hersteltijd wordt.
Nu is 1 keer per dag actie voldoende (en dan nog 2 keer aandacht). Vroeger was ik wel eens de 40 km gaan wandelen, 1 uur later kwam hij mij halen... het was het tijdstip waarop ik altijd een middelgrote (45 minuten tot 1 uur) wandeling met hem ging maken.  ::)
Idem op wedstrijden: 's ochtends 1 uur wandelen, dan naar wedstrijd en dan daar tussendoor ook nog eens 1 uur wandelen en bij behendigheid/flyball met vriendjes spelen (bij IPO waren er weinig honden waarmee hij leuk kon spelen).
Ofwel hij had geluk dat ik toen student was, nu zou ik niet meer zo veel tijd hebben om elke dag 3 uur te wandelen en nog eens 4 tot 6 keer in de week trainen/wedstrijd. Nu moeten ze het doen met 2 uur wandelen per dag en 1 keer in de week hondenschool. Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf veel meer bezigheden (geestelijk) voor de honden weet dan 10 jaar geleden. Ik denk als ik dat toen allemaal had geweten, ik met Boris ook minder gedaan had en hem vaker geestelijk moe had gemaakt.
#2720307
het klinkt voor mij alsof hij gewoon nog heeeel hoog in zijn energie staat. als ik met jolie naar schapendrijven ga, of behendigheid heb ik hetzelfde effect ;) die blijven stuiteren en worden niet moe. ook al fiets ik lang, wandel ik lang maakt niet uit
zolang ik haar niet zo hoog in haar energie laat gaan of gewoon verplicht laat rusten gaat het goed maar ik weet wel wat je bedoeld ;)
vrijdag is een pup van jolie gebracht om te logeren.. we werden gek van haar, zoooo hyper.. heb haar verplicht haar rust laten nemen (en dat heeft even voeten in aarde gebracht) maar nu kan ze heerlijk rustig liggen en ook echt slapen ipv na 2 min weer op springen
heb zaterdag een les zelfbeheersing gehad, zowel hond als baas. en echt een geweldige manier voor drukke honden. :) en het zijn simpele oefeningetjes
Door Lil
#2720320
chipjolie schreef: het klinkt voor mij alsof hij gewoon nog heeeel hoog in zijn energie staat. als ik met jolie naar schapendrijven ga, of behendigheid heb ik hetzelfde effect ;) die blijven stuiteren en worden niet moe. ook al fiets ik lang, wandel ik lang maakt niet uit
zolang ik haar niet zo hoog in haar energie laat gaan of gewoon verplicht laat rusten gaat het goed maar ik weet wel wat je bedoeld ;)
vrijdag is een pup van jolie gebracht om te logeren.. we werden gek van haar, zoooo hyper.. heb haar verplicht haar rust laten nemen (en dat heeft even voeten in aarde gebracht) maar nu kan ze heerlijk rustig liggen en ook echt slapen ipv na 2 min weer op springen
heb zaterdag een les zelfbeheersing gehad, zowel hond als baas. en echt een geweldige manier voor drukke honden. :) en het zijn simpele oefeningetjes
Volgens mij is dat een compleet andere situatie dan hetgeen ts en ik bedoelden.
Bij ons nemen de honden namelijk onmiddellijk rust na de inspanning. Slapen goed en diep en zijn een uurtje later weer in voor de volgende fun.
Dat is anders dan te hoog in de spanning staan, dat was waar Cayley last van had. Dat verschil zie je onmiddellijk. Zij bleef bezig en stuiteren en zelfs als je haar dan in een bench deed bleef ze nog geruime tijd doorgaan met gillen, graven etc. Totdat ze in slaap knalde en dan was ze uren aan het slapen.
Boris bleef gewoon super rustig tijdens al zijn activiteiten. Stuiterde nooit en als ik te lang bij de start stond te wachten ging hij letterlijk liggen slapen (en dan gewoon echt snurken of met de poten slaan, echt slapen dus).
Ik ben 3 jaar geleden op het animal event door MG aangesproken, omdat hij op zijn zij lag te slapen naast de demo pakwerk met zo'n 500 toeschouwers erom heen. MG had dat nog nooit meegemaakt. Ja, aangenaam kennis maken dat is mijn Boris. Die sliep dus ook op de wedstrijden. Vandaar denk ik ook dat hij zo veel energie had. Die paar rondjes die hij moest presteren was veel minder beweging dan thuis. Opwinding van de vreemde omgeving had hij niet, hij sliep gewoon (en dan echt vast slapen, dus ik moest hem wekken). Cay moest van een wedstrijd 2 dagen bijkomen en zij was alleen maar mee omdat wij er waren, zij hoefde helemaal niet mee te doen en lag alleen wat in de tent te liggen (op de wandelingen na en de rondjes die ik haar in het begin liet maken om haar te laten wennen aan drukte).
Door miik
#2720360
Tja... denk dat het van veel dingen afhangt en ook hoe je tegen dingen aan kijkt.

* Mijn borders zullen na (heel) zware inspanning eigenlijk altijd bereid zijn -zelfs graag- om binnen no-time opnieuw aan het werk te gaan.
Dat zit in hun koppie, een enorme wil om te werken, dat wil niet zeggen dat ze fysiek al hersteld zijn !
Dat zag ik wel aan Abby, die liep in Estland rustig 30 km mee voor de kar, maar als ik vraag of ze nog wat ballen wil apporteren zal ze dat absoluut doen ! (en zichzelf kapot lopen, dus hier moet je als baas wel rekening mee houden !)

* Daarentegen als we na een korte wandeling of training thuis komen en ik zeg dat het "klaar is" dan gaan ze in standje uit, en slapen ze en zijn ze relaxd... ook al zijn ze fysiek dus niet moe !

* En het hangt af van het soort inspanning.... gewoon rennen/ meters maken bv naast de fiets.. of bv echt denkwerk zoals het werken bij de schapen !

* Wanneer is hersteld ook echt hersteld ? Zeker bij een border moet je daarmee oppassen... je kunt niet afgaan op wakker zijn, of weer zin hebben in een spelletje... na zwaar werk beslis ik voor mn honden dat ze soms een dag rust hebben, puur om hun lijf de tijd te geven om te herstellen, en hun koppie om de boel te verwerken !
Doe je dat niet dan sloop je ze en worden ze niet oud...en krijg je ook op den duur honden die geestelijk niet lekker in hun vel zitten !
#2720389
ik denk dat het type honden er wel mee te maken heeft lil , jolie is nl zo n type die altijd wil gaan gaan gaan. en uit de tekst van de ts maak ik op dat haar hond dat ook is.
het leuke aan werk honden met veel drive :biggrin2:  dat soort honden moet je dus eerder in het hoofd moe maken dan lichamelijk. en in de jongere jaren zeker remmen in het gedrag anders blijven ze maar gaan met blessures als evt. gevolg
daarom kaartte ik de zelfbeheersing aan :)
Door Nadia
#2720397
Je zou het in princiepe kunnen meten.. Test de normale temp van je hond.. Dat je weet wat deze is. Meet hem dan tijdens of net na de inspanning. Vlak na de inspanning loopt de temp nog wat op. "nagloeien" . En wanneer is hij weer op normaal niveau? Denk dat dat wel interessant is om uit te zoeken :)

Waarbij ik niet wil zeggen dat je hond op normale temp helemaal hersteld is. Maar vraag me wel af of hier bij honden verschil in zit :)
#2720404
Vorig jaar met Alard (Jara) 20 km gelopen met de honden. Senna was daarna kapot en de volgende dag had ie spierpijn. Jamey sliep op de terugweg in de auto en was thuis al weer fit....niks aan hem gemerkt. Met behendigheidswedstrijden ook. Slapen in de auto en thuis weer fris. Met beweging krijg je hem ook echt niet moe. Volgens mij kun je de hele dag wandelen en is hij nog niet moe (zijn ze ook voor, de hele dag te werken bij de kudde) Jamey wordt alleen moe van denkwerk. Zo is hij moeier na een behendigheidswedstrijd waarbij je 3 rondjes loopt dan van een wandeling van 20 km . Maar herstellen doet hij heel erg snel.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door