Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door cbrretje600
#2704553
Zoals dat dan gaat als je je verdiept in een onderwerp kom je al gauw tegen dat er nog veel meer mogelijk is.
Zo dus ook met BARF. Je bleek ook nog eens zelf te kunnen gaan drogen.

Opties:
- droogmachine kopen
- electrische droogkast maken
- zonne-droogkast maken

Aangezien die laatste voor mij nog niet helemaal overtuigend is met de ruimte in de tuin en het wegblijvende zonnetje gaat mijn voorkeur uit naar optie 2.
Zelf een droogkast maken met de electro erin. De ruimte in de kast is doorslaggevend in vergelijk met het kopen van een bestaande.
We hebben een berging waar het mogelijk is om plek te maken voor zo een kast. (ja hij staat vol op moment)
De basiskennis om zoiets te maken hebben we in huis, al moet ik misschien zo nu en dan wat hulp inschakelen of me achter mijn oren krabben. (met name de electronica)
Vriendlief is de handigheid zelve met hout e.d. dus ik ga er vanuit dat hij me met de praktische zaken kan helpen waar nodig. Zijn vriendlief is ooit geschoold als electriciën dus ik kan hem vragen alles na te lopen zodat ik geen gevaar voor onszelf wordt.

Dus nu actie, wat heb ik nodig:
- een goede basiskast (heb een ikea-kast gezien op mp met 6 lades erin, dan heb ik geleiders voor de roosters)
- een warmtebron die reguleerbaar is en niet te veel watt verbruikt
- ventilatoren
- een deur (liefst met glas zodat ik het kan zien)
- hydro- en warmtemeter met het liefst een afleesbaar display aan de buitenkant
- isolatie
- ventilatiemogelijkheden

Willen de mensen die al ervaring hebben met het maken van een droogkast met mij mee willen denken.
Do's en don'ts met mij delen misschien of ook valkuilen benadrukken.
Ik zou jullie zeer dankbaar zijn.
Gebruikersavatar
Door rupa
#2706195
isolatie is misschien niet nodig maar als je de stroomkosten naar beneden wilt drukken is het misschien toch wel het overdenken waard. isolatie materiaal hoeft niet veel te kosten. slecht advies van laurav. er wordt op barfplaats wel meer slechte adviezen gegeven en overgenomen vandaar dat ik/wij hier bijna niet meer te vinden zijn. denk goed na voor je bouwen ga. hebben wij ook gedaan en zijn er nog steeds zeer tevreden mee. inmiddels een kleine 650 draai uren er opstaan en er is nog niets stuk gegaan. staat gewoon in de (open) keuken en hoor bijna niets als hij staat te draaien. gr.®.
Door cbrretje600
#2706281
Rupa dankjewel voor je advies!

Dan was mijn idee dat de isolatie er dus voor zorgt dat de warmte ook binnen blijft en je dus minder verwarmingsenergie nodig hebt dus helemaal nog niet zo gek.
Zelf dacht ik aan isolatie zoals deze ook gebruikt wordt achter verwarmingselementen. (daar hebben we nog wel het een en ander van liggen namelijk)
Dat houdt de warmte binnen maar het vocht laat het er wel door.

LauraV, zoals ik het lees is het dus geen noodzaak, maar heeft het wel voordelen, mits je het goed gebruikt.
Door Borke
#2793601
Blijkbaar heeft rupa zelf iets gebouwd wat uitstekend functioneert  :biggrin2:
Misschien kan je er wat meer over vertellen, waarom opnieuw het wiel uitvinden...
Door Martine-Tom
#2793626
Borke schreef: Blijkbaar heeft rupa zelf iets gebouwd wat uitstekend functioneert :biggrin2:
Misschien kan je er wat meer over vertellen, waarom opnieuw het wiel uitvinden...
Volgens mij komt Rupa hier niet meer ;)
Door jasmijn
#2839080
Ik ben ook aan het kijken om zelf te bouwen en had dezen ook al gezien.

Alleen is dezen niet echt te gebruiken om vlees te drogen volgens mij, want het vet en zo druipt naar beneden en komt zo op de apparaten.
Dus ik ben ook aan het bedenken hoe dat anders moet, als iemand een idee heeft hoor ik het graag  ;)
Door Chunga
#2883964
cbrretje600 schreef: Rupa dankjewel voor je advies!

Dan was mijn idee dat de isolatie er dus voor zorgt dat de warmte ook binnen blijft en je dus minder verwarmingsenergie nodig hebt dus helemaal nog niet zo gek.
Zelf dacht ik aan isolatie zoals deze ook gebruikt wordt achter verwarmingselementen. (daar hebben we nog wel het een en ander van liggen namelijk)
Dat houdt de warmte binnen maar het vocht laat het er wel door.

LauraV, zoals ik het lees is het dus geen noodzaak, maar heeft het wel voordelen, mits je het goed gebruikt.
Heb je inmiddels de droogkast gebouwd?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door