Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2705114
Even een vraagje.
Eerder droogde ik kippennekken in de bohman en nooit geen probleem, totdat hij te heet werd.
Nu heb ik een sedona en heb er gisteren kippennekken in gedaan, maar jeetje, wat een lucht komt er nu uit die droger.
Echt een putlucht.  :puke: Ze zitten er nu 24 uur en moeten nog wel ff, voordat ze echt goed droog zijn.
Ik droog ze op 50 graden, is dit dan toch te laag, dat ze voordat een een beetje droog beginnen te worden al bedorven zijn?  :-\
Toen ik ze er namelijk oplegde was er niets aan te ruiken.

Iemand ervaring?
Laatst gewijzigd door BlissSpirit op ma 08 jul 2013, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#2705121
Ik droog ze altijd op 68 graden ,dan zijn ze in 26 uur droog en knapperig.
De bodem bedek ik met bakpapier zodat het lekvocht niet vast" brandt " of aankoekt.

Dat zorgt vaak voor zo'n rare geur.

Ik heb ze ook wel eens op 43 tot 50 graden geprobeerd te drogen
maar dan was het 3 dagen later nog niet droog en het ging ook meuren  :-X
#2705142
Ik dacht dat bot niet warmer dan 50 graden mocht?\
Ik droog ook kippennekjes op mn stockli. Door een foutje stond die de eerste keer op 30 ::)
Dat stonk echt! Maar niet toen ze nog een etmaal op 50 waren geweest. Maar ik laat ze rustig 3 dagen drogen en droog ondertussen op de andere ringen long oid
#2705158
Ik heb al veel verschillende temperaturen en droogtijden uitgeprobeerd ,
maar tussen de 65 /68 graden werkt hier het beste.

Het bot is dan ook  kurkdroog ,maar splintert niet ,hoe dat kan weet ik niet.

Doe je hogere temperaturen ,dan splintert het wel ( in de bomann dan welteverstaan)
doe je lagere temperaturen  ,dan gaat het hier ook meuren .
Het duurt  me dan ook te lang en er kunnen vliegen op af komen  :-X
Ik heb een 2e hands Excalibur.
#2705170
Daantje schreef: Ik heb al veel verschillende temperaturen en droogtijden uitgeprobeerd ,
maar tussen de 65 /68 graden werkt hier het beste.

Het bot is dan ook kurkdroog ,maar splintert niet ,hoe dat kan weet ik niet.

Doe je hogere temperaturen ,dan splintert het wel ( in de bomann dan welteverstaan)
doe je lagere temperaturen ,dan gaat het hier ook meuren .
Het duurt me dan ook te lang en er kunnen vliegen op af komen :-X
Ik heb een 2e hands Excalibur.
Ja ik heb ook gewoon ge-experimenteerd ermee botjes doorknippen en dan merk je het heel snel. En bij dunnere nekjes zoals fazant is het handig als je de droogtijd in de gaten houdt, dikkere nekken kunnen wat langer...
#2705176
Hier ook een putlucht als ik met mijn Sedona op lage temp (40 graden) droog. Afgelopen zomer zelfs de waskeuken (daar staat de Sedona) vol wespen en dikke vliegen gehad, omdat ik het raam altijd open heb staan bij het drogen.
#2705181
Mijn ervaring is dat kippenekken drogen niet goed gaat. Bij mij zijn  ze bedorven, ook na lang in de droger te hebben gelegen
Ik droog dus geen nekken meer. Kiptips  gaat een stuk beter , ik hou het daarbij  :)
#2705208
Neally schreef: Waar hebben jullie je droger staan? Even off topic, in verband met stank.
Beetje afhankelijk van wat ik droog. soms in de keuken en meestal in de stenen schuur. Daar zet ik m op de grond.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door