Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door annabel
#2700896
Mijn hond Charlie, nu 14,5 jaar, barft 7 jaar, heeft nier -en leverfalen. Zij zit sinds een week of 6 aan de bandit speciaalmix, blaas en nier. Haar toestand is nu stabiel, d.w.z. zij is niet meer misselijk en zij houdt haar eten binnen. Graag zou ik haar iets te kauwen geven wat goed is voor haar gebit en niet ten koste gaat van de nieren/lever. Wie kan mij adviseren?
Door Mowgli
#2701300
Volgens mij zijn gedroogde snacks niet zo handig bij nierfalen, of anders een bak water in de buurt zetten, maar anders misschien kalkoenenmagen?
Laatst gewijzigd door Mowgli op za 22 jun 2013, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2701457
Gedroogde pensstaafjes kan wel. Beter nog droog je zelf lapjes pens. Maar goed voor haar gebit....? Dat zijn die snacks eigenlijk allemaal niet. Hertengewei, maar als ze daar veel af krijgt, krijgt ze ook weer Ca/F binnen denk ik (ken de analyse van hertengewei niet). Ik denk dat dit tandenpoetsen wordt.
Door Roosj
#2705196
Mijn hond zat op een nierdieet. Zijn nierwaarden in het bloed waren bij de laatste test nog beter als een normale hond... Terwijl het daarvoor dus sky high was..

In eerste instantie heb ik hem geen tussendoortjes gegeven. Pas toen hij stabiel oogde, begon ik 1x per week een gedroogde pens staafje te geven of een halve rauwe eendennek. Ik gaf dit dan op de dagen dat hij zowiezo minder fosfor binnen kreeg (bijvoorbeeld de pens dag).
De eerste keer dat ik dit probeerde ging het nog niet goed, toen was het dus duidelijk te vroeg en heb ik het weer een aantal weken niet gedaan. Daarna ging het wel goed.

Overigens had hij inderdaad altijd een hertengewei in zijn mand liggen. Soms pakte hij die om aan te knagen. Ik had op advies van puurnatuurvoer.nl de maat uitgekozen. De maat was blijkbaar precies goed genoeg dat hij het alleen kon schaven, maar niet daadwerkelijk opeten.
Let bij hertengeweien wel op voor tandslijtage.

Ik heb zijn tanden nooit gepoetst en ze waren gewoon goed door onderandere de pens dag en later de halve rauwe eendennek erbij. Een hele pens kon hij niet goed weg kauwen waardoor het eruit kwam, dus we sneden het in vierkantjes van ongeveer 3 cm.
Dus mss is het een idee om te kijken hoe hij op een pensdag reageert (eerst zonder tussendoortjes en zonder eendennek)?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door