Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door EvitaP
#268978
Een van mijn honden is inmiddels 10 jaar (kruising lab/duitse staande) en omdat ze afentoe de neiging heeft om op stenen te kauwen en ze mee te sjouwen heeft ze bijna geen tanden meer. Ze had al heel weinig toen we haar uit het asiel haalden overigens.
Alle tanden zijn zo'n beetje tot op het tandvlees gesleten op twee grote kiezen na achterin haar bek.
Ondanks deze handicap eet ze alles op, al duurt het wel wat langer.
Het verbaast me afentoe dat ze niet stikt. Omdat ze niet altijd het geduld heeft om iets door te kauwen zit ze met een hele 'ding' in haar keel en gedeeltelijk steekt het nog uit haar mond. Zo probeert ze het geheel naar achteren te werken. Wat haar ook (nog) wel lukt.
Nu vroeg ik me af of meer mensen een hond hebben met zo'n gebit en hoe weet ik wanneer ik het voedsel moet gaan malen voor haar?
Om te wachten tot ze bijna echt stikt vind ik te laat.
Aan de andere kant houdt ze juist zo van dat kauwen, scheuren en trekken, waardoor ik het idee heb haar te kort te doen als ik het ga malen. Klein dilemma dus...
Door Lizzy
#269249
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je denkt dat ze zal stikken? Ik neem aan (hoewel ik geen ervaring heb met tand/kiesloze honden) dat ze eerst laat merken dat ze het niet meer aan kan om botten te pletten?

Je zou ook karkassen, kipvleugels, etc. eerst kunnen bewerken met een bijltje/hamertje. Dan is een deel van 'het werk' al gedaan. Misschien dat haar dat goed bekomt?
Door EvitaP
#269288
Lizzy schreef: Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je denkt dat ze zal stikken? Ik neem aan (hoewel ik geen ervaring heb met tand/kiesloze honden) dat ze eerst laat merken dat ze het niet meer aan kan om botten te pletten?

Je zou ook karkassen, kipvleugels, etc. eerst kunnen bewerken met een bijltje/hamertje. Dan is een deel van 'het werk' al gedaan. Misschien dat haar dat goed bekomt?
Gelukkig stikt ze niet. Maar als ze een konijnenkop naar binnen werkt zonder eerst fatsoenlijk te kraken, dat ziet er best eng uit... :-\
Ik zal eens proberen met een hamertje voor werk te doen...
Door Lizzy
#269293
EvitaP schreef: Gelukkig stikt ze niet. Maar als ze een konijnenkop naar binnen werkt zonder eerst fatsoenlijk te kraken, dat ziet er best eng uit... :-\
Ik zal eens proberen met een hamertje voor werk te doen...
Ja, dat lijkt me ook eng... Misschien is een hele konijnenkop ook wat te hard voor haar?
Door EvitaP
#269296
Lizzy schreef: Ja, dat lijkt me ook eng... Misschien is een hele konijnenkop ook wat te hard voor haar?
Misschien toch wel, maar aan de andere kant ze kan ook grote takken door bijten en stenen. De volgende keer blijf ik er aar bij denk ik en houd ik de oren vast zodat ze wel moet kauwen. Als dat niet werkt dan toch maar de hamer... :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door