Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#268648
Nu is er altijd de vraag hoevaak voeren 1 of 2 keer op een dag. Ik voer al 15 jaar 1x per dag, maar als je eliassen leest die voert zijn honden 3 a 4 keer per week.
De honden mogen zich vol eten en krijgen dan een paar dagen later pas weer eten. Dit om de maag geheel te laten ontplooien.
Aan 1 kant spreekt zijn verhaal me erg aan, aan de andere kant lijkt het me voor bv een showhond of een hond die intesief en zwaar werk moet verrichten weer niet ideaal.
Wat denken jullie over 3 a 4 maaltijden per week?
Door jantje
#268653
sylvia schreef: Nu is er altijd de vraag hoevaak voeren 1 of 2 keer op een dag. Ik voer al 15 jaar 1x per dag, maar als je eliassen leest die voert zijn honden 3 a 4 keer per week.
De honden mogen zich vol eten en krijgen dan een paar dagen later pas weer eten. Dit om de maag geheel te laten ontplooien.
Aan 1 kant spreekt zijn verhaal me erg aan, aan de andere kant lijkt het me voor bv een showhond of een hond die intesief en zwaar werk moet verrichten weer niet ideaal.
Wat denken jullie over 3 a 4 maaltijden per week?


Ter Burg schrijft dat ook een paar keer per week.

Je zal dat zelf ervaren als je grotere stukken gaat geven dat je hond een meer verzadigd gevoel gaat krijgen en dat ook langer gaat houden.
Dus gaat hij minder frequent honger krijgen en ga je minder frequent voeren, komt vanzelf naarmate je meer en meer vertrouwen krijgt, en dat is iets wat we zelf terug moeten opbouwen, want dat vertrouwen is voor de meeste hondenliefhebbers weg, onder druk van de voerfabrikanten en somige schrijvers oa. ook Dhondt die zich toch maar al te graag laten sponsoren en daarom het toch zo verrekte moeilijk is om een hond te voeren.

Hoe vaak en hoe veel, dat ga je zelf ervaren , door te leren naar je hond te kijken, hij zal het je met heel zijn wezen zelf vertellen.
Laatst gewijzigd door jantje op wo 23 feb 2005, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#268657
sylvia schreef: Nu is er altijd de vraag hoevaak voeren 1 of 2 keer op een dag. Ik voer al 15 jaar 1x per dag, maar als je eliassen leest die voert zijn honden 3 a 4 keer per week.
De honden mogen zich vol eten en krijgen dan een paar dagen later pas weer eten. Dit om de maag geheel te laten ontplooien.
Aan 1 kant spreekt zijn verhaal me erg aan, aan de andere kant lijkt het me voor bv een showhond of een hond die intesief en zwaar werk moet verrichten weer niet ideaal.
Wat denken jullie over 3 a 4 maaltijden per week?
Ik kom niet onder 6x per week uit, dit i.v.m. het werk en de africhting, maar 1 keer per dag staat in ieder geval... ;)
Door geer
#268660
Ik denk dat, wanneer je je honden 3 a 4 keer in de week eten wilt geven, je ook de beweging daarop moet aanpassen. Ik neem aan dat een wolf ook niet, direct nadat hij zich lens heeft gegeten, weer aan de ren gaat. Bij de meeste huishonden is de hoeveelheid beweging die zij krijgen volgens mij vrij standaard...hier lopen ze althans elke dag bijna dezelfde 'hoeveelheid'...'s ochtens anderhalf uur, 's middags een uur... ik denk dat, in mijn geval, zo'n voedingsschema alleen zou passen wanneer mijn honden zelf zouden bepalen wanneer en hoelang ze lopen...en de meeste huishonden doen dat nu eenmaal niet, die lopen wanneer de baas dat wil...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268662
Gino schreef: Ik kom niet onder 6x per week uit, dit i.v.m. het werk en de africhting, maar 1 keer per dag staat in ieder geval... ;)
Ja dat bedoel ik, als ik met een hond naar de show moet is het ook niet handig als net d'r pens vol zit , en je zal altijd zien dat het net zo uitkomt. Maar als je honden hebt die dat niet hebben vind ik er wel iets inzitten, gewoon 1 dag je vol mogen schranzen en dan 2 dagen uitbuiken
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268671
geer schreef: Ik denk dat, wanneer je je honden 3 a 4 keer in de week eten wilt geven, je ook de beweging daarop moet aanpassen. Ik neem aan dat een wolf ook niet, direct nadat hij zich lens heeft gegeten, weer aan de ren gaat. Bij de meeste huishonden is de hoeveelheid beweging die zij krijgen volgens mij vrij standaard...hier lopen ze althans elke dag bijna dezelfde 'hoeveelheid'...'s ochtens anderhalf uur, 's middags een uur... ik denk dat, in mijn geval, zo'n voedingsschema alleen zou passen wanneer mijn honden zelf zouden bepalen wanneer en hoelang ze lopen...en de meeste huishonden doen dat nu eenmaal niet, die lopen wanneer de baas dat wil...
Ja dan zul je dat inderdaad aan passen door niet een paar uur te gaan wandelen wanneer ze net liggen uit te buiken.
Maar net als dat wij beslissen wanneer ze lopen beslissen wij ook wanneer ze eten, dus dat zou je op elkaar moeten kunnen afstemmen
Door geer
#268676
Mja...toch blijft het volgens mij moeilijk afstemmen, je laat immers vrij weinig aan de hond zelf over, jij bepaalt wanneer er bewogen en gegeten wordt... dan moet je wel heel precies weten waar de hond aan toe is qua beweging EN qua voeding... Ik zou dat moeilijk vinden.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268679
geer schreef: Mja...toch blijft het volgens mij moeilijk afstemmen, je laat immers vrij weinig aan de hond zelf over, jij bepaalt wanneer er bewogen en gegeten wordt... dan moet je wel heel precies weten waar de hond aan toe is qua beweging EN qua voeding... Ik zou dat moeilijk vinden.
dat merk je toch aan de hond ???
Door yalla
#268683
Veel onderzoekers die min of meer wilde (hybriden) roedels bestuderen of dat hebben gedaan (zoals Ter Burg al werd aangehaald, maar ook Trumler bijvoorbeeld) voeren hun roedels hele prooidieren een paar keer per week. Maar dit zijn dieren die ook leven zoals wolven leven, dus de hele dag een beetje liggen te slapen en te vlooien en af en toe wat rennen. Eigenlijk niet veel anders dan de meeste van onze huishonden (....).
Ik zou het best eens willen proberen, maar ben bang dat mijn Rover zichzelf doodvreet ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268685
yalla schreef: Veel onderzoekers die min of meer wilde (hybriden) roedels bestuderen of dat hebben gedaan (zoals Ter Burg al werd aangehaald, maar ook Trumler bijvoorbeeld) voeren hun roedels hele prooidieren een paar keer per week. Maar dit zijn dieren die ook leven zoals wolven leven, dus de hele dag een beetje liggen te slapen en te vlooien en af en toe wat rennen. Eigenlijk niet veel anders dan de meeste van onze huishonden (....).
Ik zou het best eens willen proberen, maar ben bang dat mijn Rover zichzelf doodvreet ::)
Ik denk dat dit voornamelijk de eerste paar keer is en dat het zich dan stabiliseert , vol is vol denk ik ???
Door Ordell
#268688
Ik oefen straks iedere dag, volgens mij gaat dat niet werken. Maar 1x per dag, 6 dagen in de week een grote hoeveelhied na het oefenen gaat weer wel, en maakt volgens mij dan ook niet zo heel veel uit, 4x of 6x.
Zolang het maar 1x per 24 uur is.... ;)
Laatst gewijzigd door Ordell op wo 23 feb 2005, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268690
Gino schreef: Ik oefen straks iedere dag, volgens mij gaat dat niet werken. Maar 1x per dag, 6 dagen in de week een grote hoeveelhied na het oefenen gaat weer wel, en maakt volgens mij dan ook niet zo heel veel uit, 4x of 6x.
Zolang het maar 1x per 24 uur is.... ;)
Maar als ze volgevreten liggen , heb je er denk ik niet veel aan met werken
Door Ordell
#268696
sylvia schreef: Maar als ze volgevreten liggen , heb je er denk ik niet veel aan met werken
Nee, maar met 1x per dag kun je qua werk en oefenen weer wel schuiven. Als je hem maandag's eten geeft voor 2 dagen, dat zou ruim 2 kilo zijn, ben je de eerste 2 dagen uitgewerkt....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door