Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door the dude
#268261
Ik ben nu twee weken aan het barfen met mijn franse bulldog en ik zal even kort de voor en nadelen opnoemen, misschien handig voor andere beginnende BARFers:

+ Hij poept veel minder (echt heel veel minder)
+ Hij laat minder scheten
+ Hij vind het heerlijk
+ Ik hoef hem 's ochtends geen eten meer te geven (moest hem echt aansporen om die brokken naar binnen te krijgen)
+ Mooie zachte vacht, minder haaruitval
+ Geen gesleep met blikken
+ Meer ruimte in de keukenkastjes
+ Mooi om hem bezig te zien karkassen te slopen
+ Weten dat hij het beste eet wat mogelijk is
+ Veel is gewoon gratis bij de slager te halen

- Halve diepvries kwijt
- Denken aan ontdooien
- Keukenvloer vaker schoonmaken (hij sleept zijn kippenbouten, vissen, karkassen etc de halve keuken door)
- Inkopen doen is lastiger, zeker als je meerdere diersoorten geeft. (kip, kalf, lam)
- Sommige dingen zijn echt vies of onhandig om te geven (pens -> stinkt, vis -> overal schubben)

Ik zou ook als minpunt kunnen zetten dat het meer werk is dan voorheen, maar dat vind ik zelf eigenlijk alleen maar leuk.

Tips:
Bij een hond formaat franse bulldog, koop een groot hakmes. Kippebouten bijvoorbeeld passen niet goed in zijn bek. Met wat hakwerk maak ik er een meer langwerpige kippenbout van zodat hij het goed af kan bijten. NIET in kleine stukjes hakken, dan is het de hele tijd kotsen, hij moet ze zelf afhappen en klein maken.
Laatst gewijzigd door the dude op wo 23 feb 2005, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268265
voor de keukenvloer......Eden hier wil wel een cursus penssleeen geven ;D


Maar de nadelen vallen kompleet weg tegen de voordelen :D
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 23 feb 2005, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#268274
Ik ben zelf nu 3 weken bezig met kvv en barf en sluit me helemaal bij je aan. Ik vind het zelf ook nog eens zo ontzettend veel leuker, dan alleen elke keer weer diezelfde bak met brokken te vullen!
Door the dude
#268275
sylvia schreef: Maar de nadelen vallen kompleet weg tegen de voordelen :D
Yep, ik ga ook zeker door !

Hij word ook steeds handiger in het in stukken scheuren van karkassen etc. Het duurde even voordat hij doorhad dat hij zijn voorpoten kan gebruiken om te klemmen en dan met zijn bek de boel stuk scheuren.

Maar voor die vis ga ik echt wat anders verzinnen. (Ook na de schubbentips van lizzy)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268282
the dude schreef: Yep, ik ga ook zeker door !

Hij word ook steeds handiger in het in stukken scheuren van karkassen etc. Het duurde even voordat hij doorhad dat hij zijn voorpoten kan gebruiken om te klemmen en dan met zijn bek de boel stuk scheuren.

Maar voor die vis ga ik echt wat anders verzinnen. (Ook na de schubbentips van lizzy)
blikje sardientjes door de yoghurt ;D
Door Beau
#268411
Kijk dat zijn nou berichtjes die een beginnend kvv/barfer moed geven! En dan zit mijn Beautje nog maar enkele dagen op kvv, maar die gaat op den duur ook echt barfen.
the dude schreef: + Ik hoef hem 's ochtends geen eten meer te geven (moest hem echt aansporen om die brokken naar binnen te krijgen)

(...)

Ik zou ook als minpunt kunnen zetten dat het meer werk is dan voorheen, maar dat vind ik zelf eigenlijk alleen maar leuk.
Dat vind ik dus wel met kvv, ik heb er nog geen voldoening van met eten geven. Ja, ik zie wel dat het met meer smaak gegeten wordt dan brokken, maar het is net als met brokken: je geeft het en dat is het.

Met mijn vogels ben ik iedere dag een beetje extra in de weer voor ze. Dan weer een fruit-groentemix voor ze snijden, de ene keer met extra eivoer, de andere keer met walnoten, dan weer peulvruchten voor ze koken. Zaadmengsels afpassen etc..
En die extra dimensie mis ik nog met het dieet van Beau. Dit was dan ook mede een reden om me te gaan richten op het Barfen. Beetje meer met voeding bezig zijn. Zijn er meer mensen die dat zo ervaren of ben ik de enige die ook uit het bereiden van het voedsel voldoening wil halen buiten een smullende hond?

Overigens vertikte mijn bull het ook om te ontbijten. Als ik niet iets extra's deed met de brokken (schapevet, lamshart, beetje soep etc..) dan kon het wel tot 's avonds laat duren voor ie wilde eten!
Nu met de kvv heb ik het idee dat zijn stofwisseling versneld is. Weliswaar wil ie nog steeds niet ontbijten, maar als ik rond 12-en een derde van zijn maaltijd neerzet dan is ie er als de kippen bij! Dus bij mij is het nu andersom. Nu krijgt ie wel twee keer per dag te eten en met de brokken was dat dus meestal maar 1 keer.

Groeten,

Barbara
Door Tony
#268421
rees schreef: vinden de ze heerlijk :P :P :P
Echt, vinden ze dat lekker??
En dat kan ook als een tussendoortje ( ontbijtje ) gegeven worden??
En dan gewoon een blikje sardientjes bij de supermarkt vandaan??
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268422
Tony schreef: Echt, vinden ze dat lekker??
En dat kan ook als een tussendoortje ( ontbijtje ) gegeven worden??
En dan gewoon een blikje sardientjes bij de supermarkt vandaan??
Ja vinden ze heerlijk, gewoon die blikjes bij de supermarkt, sardientjes, tonijn, zalm.

Hier krijgen ze dat 1 x in de week s'morgens door de yoghurt , beetje groentenmix erdoor en smullen maar
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 23 feb 2005, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tony
#268452
Dus je mag het niet meerdere keren per week geven.
En geef je een heel blikje?? en moet er dan veel of een beetje yoghurt overheen??

Sorry voor al mijn vragen hoor ;)
Door rees
#268462
Tony schreef: Dus je mag het niet meerdere keren per week geven.
En geef je een heel blikje?? en moet er dan veel of een beetje yoghurt overheen??

Sorry voor al mijn vragen hoor ;)
ze krijgen hier gewoon een blikje per bull 1x in de week
met een beetje yoghurt als toetje :P

ze zijn ook gek op zoute haring daar geef ik dan ook wel eens een halve van gaan ze helemaal van uit hun
dak :P

soms mag dat wel vind ik ;)
Laatst gewijzigd door rees op wo 23 feb 2005, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door rees
#268517
sylvia schreef: ik verdeel 1 blikje over drie cockers
hier krijgen ze een blikje per bull ± 3 sardientjes zijn dat.

en Sven nu 14 weken oud krijgt een sardientje met wat
groente mix en wat joghurt
en dat is hap slik weg. :P
Gebruikersavatar
Door sylvia
#268523
rees schreef: hier krijgen ze een blikje per bull ± 3 sardientjes zijn dat.

en Sven nu 14 weken oud krijgt een sardientje met wat
groente mix en wat joghurt
en dat is hap slik weg. :P
ja klopt er zitten 3 sardientjes in
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door