Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door MerelsMommy
#2681995
Ik heb onlangs een Bomann DR435CB Droogautomaat gekocht om zelf orgaan te kunnen drogen voor hondjewaf.
Nu heb ik er lever in reepjes in gedaan maar het wordt maar niet droog. Het blijft taai als ik het doorbreek.

Het kan niet liggen aan de tijd dat het er al in ligt, want ik ben vrijdagavond begonnen, toen heeft het ding bijna 8 uur aangestaan. Zaterdag eind van de ochtend weer aangezet toen bleek dat dat niet genoeg was. Tot en met middernacht ongeveer. En nu staat ie alweer 4 uur aan.

Wat gaat hier fout? Of moet ik toch gewoon (NOG) meer geduld hebben?  :-\
Gebruikersavatar
Door Thea
#2681998
Als je het kan breken is het toch goed.
Ik zelf bewaar altijd een gedeelte wat ik gedroogd heb in de vriezer en voor ongeveer 1 week doe ik in een bakje met wat rijst en bewaar ik in de koelkast.
Het blijf dan best lang goed. ;)
Gebruikersavatar
Door MerelsMommy
#2682002
De reden dat ik een droogapparaat gekocht heb is dat ik dit soort dingen buiten de vriezer kan bewaren. Dus dat is geen optie.

En ik kan de stukjes inderdaad breken, maar niet helemaal door midden. Het midden is nog taai. Dat is dan toch niet geheel gedroogd? Of is dat droog genoeg om buiten de vriezer of koelkast lang te kunnen bewaren?

Bedacht me nog iets: ik heb de verdiepingen van de droger dicht gelaten. Maar je kan 'm ook zo stapelen dat er tussen de verdiepingen lucht aan de zijkant naar buiten kan. Is dat misschien een oplossing om het sneller droog te krijgen? Of juist niet?

Ik las ook ergens dat iemand zei dat de Bomann zo heet wordt. Dat idee heb ik juist helemaal niet.... Zou ie het wel goed doen? Hoe zou je dat kunnen checken?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2682007
Ik heb net weer een nieuwe. In het begin lijkt het zeker dat ze niet zo heet worden. Hoe vaker je gebruikt meestal wel.
Dat is mijn ervaring.
Ik wissel zelf regelmatig de roosters dus na bv 3 u gaat de onderste naar boven ect.
Waren de stukken lever erg dik? Hoe dikker hoe langer. Lever vind ik zelf een heel nat soort dus heeft zeker langer nodig om goed door en door droog te worden.
Je zou het nu in dunnere reepjes kunnen knippen en dan nog even erin.
Maar zoals ik beschreef in een bakje met beetje rijst is het in de koelkast best lang houdbaar.
Ik droog meestal longen dan als bevroren is hele dunne plakjes snijden ;)
Gebruikersavatar
Door MerelsMommy
#2682030
Ik heb de lever in stukjes van tussen de halve en hele centimeter dik gesneden. Breedte ongeveer een centimeter en lengte varieert. maximaal de lengte van de rand van de verdieping tot het midden. Leek me wel redelijk smal enzo. Er blijft natuurlijk veel minder van over :)


Dat van die rijst in de koelkast: is dat dan droge, ongekookte rijst? Vanwege het aantrekken van eventueel vocht? En waarom dan toch in de koelkast? Is het daar droger dan er buiten?
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2682205
Hier gaan gedroogde snoepjes in een weckpot (zonder rijst) en nog nooit schimmel oid gehad op mijn gedroogde vlees  :biggrin2:

Echter droog ik geen lever meer, want die bleven keer op keer aan mijn schalen vastzitten ... Dus hou het bij long, hart  en spiervlees
Door Mowgli
#2682218
Je moet de trays wel zo stapelen dat de vocht tijdens het droogproces eruit kan. Ik heb begrepen dat jij ze niet zo hebt gestapeld dat er openingen zitten. Daarom kan het goed zijn dat ze van binnen nog wat taai zijn.

edit: Ook om te voorkomane dat je droger oververhit raakt is het belangrijk dat de vochtige lucht eruit kan. Ik heb van meerdere Bomann-eigenaars begrepen dat de droger erg warm wordt. Als deze oververhit raakt, brandt hij door
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2682221
even wat kleiner knippen en nog voor de zekerheid een paar uurtjes drogen
twijfel je of het droog genoeg is , de lading in 2 of 3 delen /potten verpakken zodat als er 1 gaat schimmelen niet alles weg gegooid hoeft te worden  ;)
Door Mowgli
#2682225
lauraV schreef: twijfel je of het droog genoeg is , de lading in 2 of 3 delen /potten verpakken zodat als er 1 gaat schimmelen niet alles weg gegooid hoeft te worden ;)
Ik kreeg destijds de tip om mijn gedroogde kippenmaagjes niet in afgesloten potten / zakken te bewaren toen deze begonnen te schimmelen.
Ik bewaar sindsdien al mijn gedroogde lekkertjes in open plastic zakken met een flinke laag keukenrol erin.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2682673
Lever is mijn favoriet om te drogen  ;D maaar ik heb deze week runderlever en lamslever gedroogd en de lamslever bleef idd te zacht terwijl de runderlever een etage naar beneden perfect was. Dus misschien heeft het hier mee te maken. Mijn plakjes/stukje zijn ongeveer 4 millimeter dik en ik droog lever ongeveer 12 uur. Ik droog overigens ook gewoon plakken van ongeveer 6 bij 6 cm en dan 4 millimeter dik.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2683017
Ik zou het ook buiten de koelkast bewaren. Koelkasten zijn vaak vochtig en een haard van schimmels.
Schimmels trekken zich, anders dan bacteriën, namelijk niets aan van de lage temperatuur.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door