Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ordell
#267693
Eergisteren bij een kennis een reekalf mee helpen slachten. Ik was benieuwd naar de percentages spiervlees, organen, bot en overige bestanddelen, omdat ik qua voeding zoveel mogelijk een prooidier wil benaderen. Voornamelijk het botpercentage interesserde me, omdat ikzelf vind dat 15% bot meer dan voldoende is. De uitkomst was, na weging;

- 13 % bot. Voor mij is het nu duidelijk, tussen de 10- 15% bot is voldoende, het bot van de onderpoten wordt niet gegeten, alleen stukgebeten voor het merg, sommige stukken harde wervels blijven ook liggen. samen met de kaakbeenderen.
- Er kwam bijna 7 kilo zuiver bruikbaar spiervlees af en
nog een halve kilo taaie pezen met wat vette stukjes.
Het spiervleespercentage kwam op 50%
- 15% orgaan (niet alleen pens, lever en nieren, maar ook hersenen, ogen, tong, strot ed.)
- 7% vet en pezen

De rest van het dier, waaronder ongeveer 10% haar, opperhuid en onderhuid, hoeven, huid en verder de darmen, longen en geslachtsklieren en ander weefsel, bloed ed. vormen de overige 5 %.


Wat schijnt dus de ideale verhouding te zijn?

- 10 % bot (omdat ze niet alles eten van het komplete skelet, herleid ik het opneembare bottenpercentage naar 10 %)
- 50 % spiervlees
- 5 % vet
- 15 % organen, (lever, nier, hart , pens, ogen, hersenen, tong, milt)

Omdat de huid 8 % is, maar niet helemaal gegeten wordt, maar natuurlijk wel voor de benodigde natuurlijke ruwvezel zorgt, voeg ik hier dan 3 tot 5 % vezel aan toe, en dat kan van alles zijn, oa. granen.

Geeft een totaal van 80 à 85 %, hier maak ik een 100 % voeding van door bot, spier, orgaan en vet evenredig te verhogen of bijkomend aan te vullen met tafelresten, gf mixen, rauw ei, yoghurt, alles wat je maar kan bedenken, afhankelijk van de voorkeur van de hond.

Interessant genoeg mag ik wel zeggen... ;)
Laatst gewijzigd door Ordell op di 22 feb 2005, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#267703
Zeker interessant!

De vraag is alleen wel of je een prooi van een wolf 1 op 1 mag/moet vergelijken met de voeding die de hond nodig heeft. Meer daarover in het laatste boek van Eliasen!
Door Ordell
#267706
Lizzy schreef: Zeker interessant!

De vraag is alleen wel of je een prooi van een wolf 1 op 1 mag/moet vergelijken met de voeding die de hond nodig heeft. Meer daarover in het laatste boek van Eliasen!
Vandaar ook het restpercentage... ;)
Door Lizzy
#267707
Gino schreef: Vandaar ook het restpercentage... ;)
Nou nee, niet helemaal eens. Ik vind namelijk 10% bot te weinig.
Door Cathelijn
#267710
Lizzy schreef: Nou nee, niet helemaal eens. Ik vind namelijk 10% bot te weinig.
Lizzy, denk jij dus dat een hond meer bot nodig heeft dan een wolf? Of komt een wolf ook op een andere manier aan zijn calcium?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#267711
En je kunt denk ik ook niet geheel van 1 prooidier uitgaan, maar je zou ook moeten kijken naar de verhouding konijn,muis,eekhoorn e.d want dat wordt in de natuur vaker gegeten dan reekalven .
Of zeg ik nu iets raars ?
Door Ordell
#267715
sylvia schreef: En je kunt denk ik ook niet geheel van 1 prooidier uitgaan, maar je zou ook moeten kijken naar de verhouding konijn,muis,eekhoorn e.d want dat wordt in de natuur vaker gegeten dan reekalven .
Of zeg ik nu iets raars ?

Verhoudingsgewijs zal dit hetzelfde zijn...Maakt niet uit of het een olifant of een muis is... ;)
Door Cathelijn
#267716
sylvia schreef: En je kunt denk ik ook niet geheel van 1 prooidier uitgaan, maar je zou ook moeten kijken naar de verhouding konijn,muis,eekhoorn e.d want dat wordt in de natuur vaker gegeten dan reekalven .
Of zeg ik nu iets raars ?

volgens mij niet ;D Maar ik ben ook maar een leek...
Zou een muis dezelfde percentages geven als een ree??? Daar ben ik eigenlijk erg benieuwd naar.
Door Cathelijn
#267717
Gino schreef: Verhoudingsgewijs zal dit hetzelfde zijn...Maakt niet uit of het een olifant of een muis is... ;)
maar het percentage huid is groter. Kleine diertjes worden in het geheel gegeten, dus dan zou het percentage vezels (van de huid en haren) hoger zijn bij het eten van veel kleine prooidieren, toch?
Door Lizzy
#267718
Cathelijn schreef: volgens mij niet ;D Maar ik ben ook maar een leek...
Zou een muis dezelfde percentages geven als een ree??? Daar ben ik eigenlijk erg benieuwd naar.
Ja. Een muis bestaat ook uit ongeveer 10% bot en 15% organen. Zie ook : http://www.serve.com/BatonRouge/nutriti ... n_prey.htm

Maar nee, dat zegt in mijn ogen inderdaad nog zeker niet alles over de behoeftes van de huishond.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#267720
Gino schreef: Verhoudingsgewijs zal dit hetzelfde zijn...Maakt niet uit of het een olifant of een muis is... ;)
Nou dit is niet helemaal waar, van grote prooidieren gaat niet alles op, kleine prooidieren verdwijnen vaak kompleet

ik vergat ook nog vogels trouwens
Laatst gewijzigd door sylvia op di 22 feb 2005, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#267733
sylvia schreef: Nou dit is niet helemaal waar, van grote prooidieren gaat niet alles op, kleine prooidieren verdwijnen vaak kompleet

ik vergat ook nog vogels trouwens
Dat zijn snacks, en worden dan ook nauwelijks gevangen...
Door Sylvie
#268342
Lizzy schreef: Ik vind namelijk 10% bot te weinig.
Hallo, ik kwam weer even binnenwaaien. Ik vind dit dus errug interessant, omdat ik me een beetje probeer te verdiepen in het prooidiermodel, zoals dat op de Yahoogroep rawfeeding gepropageerd wordt.
Zij zeggen ruwweg:
10% bot
10 % orgaanvlees, waarvan 5 % lever
de rest is spiervlees.

Maar die 10 % bot is dan wel een kaal bot. Als je een gemiddeld 50/50 bot hebt, dan zit je dus alweer op zo'n 20% RMB.
Tot nu toe zit ik redelijk tegen Lonsdale aan, d.w.z. RMB's, orgaanvlees en wat groenterestjes.
Toch ben ik al helemaal in de war, moet ik zeggen. Want enerzijds refereren ze op die lijst aan Lonsdale, anderzijds aan het prooimodel en die zijn niet altijd identiek. Want Lonsdale zegt dat, als je geen hele prooidieren kunt voeren, dan zit een gemiddelde hond van 25 kg op zo'n 5 kg RMB per week en als ik van het prooidiermodel uitga, kom ik op zo'n hoeveelheid per maand uit.
Nu ben ik op zich al van mening dat het mooie van rauw voeren is, dat je aanpassingen kunt maken aan de individuele hond en verder geloof ik dat honden een enorm bereik hebben van voedsel voor omnivoren of carnivoren waar ze het heel goed op zullen doen. Dus de ene hond zal misschien floreren op regelmatig GF mix met supplementen, terwijl de ander het wellicht beter doet op het prooimodel. Volgens mij gaat het niet gauw echt totaal verkeerd, tenzij bij pups of bijvoorbeeld een totaal vegetarisch of all-meat dieet.
Toch wil ik wel graag wat experimenteren met een formule van ruwweg 30% RMB, 10 % orgaanvlees, incidenteel GFmix met een paar supplementen en verder spiervlees. Dus wat meer vlees erbij, zeg maar. Alleen kom ik qua redelijk geprijsd vlees niet veel verder dan complete vissen (makreel, sardines, allah, is toch een heel prooidier ;D) en hart, wat zowel orgaanvlees als spiervlees is. Want als ik hier in het noorden rondkijk, zie ik toch al gauw vlees voor een euro of 8, 9 per kilo >:(
Verder ben ik reuze benieuwd naar het boek van Eliasen, maar mijn portemonnee is momenteel leeg, dus nog ff wachten met downloaden. Maar die zegt, dacht ik; een derde bot, een derde vet en vlees en verder orgaanvlees en wat groente?
Door Lizzy
#268361
Nu ben ik op zich al van mening dat het mooie van rauw voeren is, dat je aanpassingen kunt maken aan de individuele hond en verder geloof ik dat honden een enorm bereik hebben van voedsel voor omnivoren of carnivoren waar ze het heel goed op zullen doen. Dus de ene hond zal misschien floreren op regelmatig GF mix met supplementen, terwijl de ander het wellicht beter doet op het prooimodel. Volgens mij gaat het niet gauw echt totaal verkeerd, tenzij bij pups of bijvoorbeeld een totaal vegetarisch of all-meat dieet.
Misschien heb je gelijk. Misschien niet. Ik ken niet veel mensen die dit uitgebreid geexperimenteerd hebben met diverse nestjes pups met diverse percentages bot.
Toch wil ik wel graag wat experimenteren met een formule van ruwweg 30% RMB, 10 % orgaanvlees, incidenteel GFmix met een paar supplementen en verder spiervlees. Dus wat meer vlees erbij, zeg maar. Alleen kom ik qua redelijk geprijsd vlees niet veel verder dan complete vissen (makreel, sardines, allah, is toch een heel prooidier ;D) en hart, wat zowel orgaanvlees als spiervlees is.
Hart is geen spiervlees. Als je naar de eiwitten/aminozuren kijkt is hart echt orgaanvlees. Als je dit wilt experimenteren zul je toch, pak 'm beet 50% tot 55% echt spiervlees moeten geven. Ik vind overigens 1 keer per week, maximaal 2 keer per week vis het matje. Het is inderdaad wel een heel prooidier ;D
Want als ik hier in het noorden rondkijk, zie ik toch al gauw vlees voor een euro of 8, 9 per kilo >:(
Dat is wel heeeeel erg duur! Zelfs in de randstad kan ik goedkoper aan vlees komen. Kun je niet bij een zelfslachtende slager aan snijlingen en kopvlees komen?
Verder ben ik reuze benieuwd naar het boek van Eliasen, maar mijn portemonnee is momenteel leeg, dus nog ff wachten met downloaden. Maar die zegt, dacht ik; een derde bot, een derde vet en vlees en verder orgaanvlees en wat groente?
Ik vind ze beide goed, moet ik zeggen. Zijn laatste boek vind ik interessanter als het eerste. Dat gaat erg over het 'preymodel'. Hij is aanwezig geweest bij een lezing van Mech en stelt eigenlijk het preymodel voor de huishond ook wel aan de kaak. Ik vind dat hij op heel duidelijke wijze uitlegt dat er gewoon te weinig onderzoek is gedaan om hond en wolf op 1 lijn te zetten en stellig te zeggen dat hij geen groentes nodig heeft en maar 10% bot. Dat je dus eigenlijk nog niet kunt stellen "voer de hond zoals de wolf eet".

Overigens ben ik het met je eens, ik zie ook heel vaak de vergelijking 'preymodel' en de adviezen van Tom Lonsdale niet op gaan.... Ik vind het hier en daar echt zeer tegenstrijdig.... Lonsdale schrijft dit:

*Kippen en kalkoenkarkassen (vlees van het bot afgehaald voor jezelf en dat wat overblijft - bot - is voor de hond).
*Gevogelte bijproducten: hoofd, poten, nekken en vleugels.
*Hele vissen en vissenkoppen
*Geit, schaap, kalf, herten karkassen + vleesbotten
*Andere bijproducten: schapenkoppen, kalfkoppen, ribbotten, staartbotten, etc.

Ik weet niet, maar da's geen 10% bot..... Da's ook geen 'preymodel'.

Ik heb overigens nu een aantal pups gezien die groot zijn gebracht op 10% a 15% bot en ik vind ze persoonlijk allemaal slappe poten hebben. Doorgezakte voeten. Ik ga mijn eigen pup absoluut meer bot geven. Neemt niet weg dat een volwassen hond waarschijnlijk heel goed weg weet met 10% bot. Maar goed, ook prijstechnisch vind ik het aantrekkelijk om een volwassen hond ook meer bot te voeren. Trouwens, ik heb mijn honden 15% bot gevoerd en ik vond het gewoon te weinig. Ze deden het er niet goed op. Niet goed qua gebit en niet goed qua ontlasting.

De percentages van Eliasen zijn overigens:
1/3 rauw vlees en orgaanvlees
1/3 gepureerde rauwe groentes
1/3 rauw vet en botten
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door