Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door angeliquek
#2665
Hoi

Ik wil graag weten wat een hond absoluut niet mag van groente, fruit en vlees

En wat een beetje een goed gewicht aan maaltijd is voor een hond van 14-17 kg

Groetjes

Angelique
Door Lizzy
#2666
Hoi Angelique, in hoeveelheden voer ben ik nogal slecht.....

Wat mag een hond niet qua groente, fruit vlees?

OK, daar gaan we:

*Groente: geen uien en prei. Niet teveel koolsoorten en niet teveel groente waar nitriet in zit (spinazie, andijvie, paksoi, veldsla, etc). Uitkijken met groentes uit de nachtschade familie want sommige honden kunnen daar niet goed tegen. Verder: geen schil of pit van avocado geven.

*Fruit: kan niks bedenken.....

*Vlees: geen varkensvlees. En, natuurlijk alleen botten die aan de eisen voldoen (Zie "honden en het eten van botten" onder INFORMATIE).

Groetjes, Lizzy
Door angeliquek
#2667
hoi

Thnx, zag alleen in een ander bericht staan dat ze meerendeel bladgroente deden dus ik dacht ok das dan sla maar nu zie ik weer niet te veel veldsla (ben beetje blond qua groente sorry) dus wat word verder verstaan onder bladgroente?

Groetjes

Angelique
Door Paul_Barte
#2668
Had nog een lijstje in mijn archief van Dory (thanks Dory :D)

Hier is wat voor groentes ik gebruik.
Niet alles in 1 keer hoor,meestal 'n combinatie van 8-10 groentes door elkaar,
en van de een misschien 'n beetje meer dan de andere,
ik doe wel altijd knoflook,alfalfa sprouts en gemberwortel erbij.

Boven de grond groeiende groentes:
Andijvie
Spinazie (niet TE veel)
Postelijn
Broccoli
Bloemkool
Boerekool
Rooie Kool
Groene Kool
Chinese Kool
Bok Choy
Selderie stelen + blad
Sla ,4 verschillende soorten met donkergroen of rood blad,
(iceberg sla heeft geen voedingswaardes)
Komkommer
Mosterd blad
Paardebloemen blad
Sperziebonen
Snijbonen
Verse Doperwtjes,met schil
Zucchini
Spruitjes
Witlof (zonder dat bittere gedeelte onderaan)
Knoflook
Gemberwortel
Alfalfa Sprouts
Peterselie
Pumpkin
Squash (3 verschillende,pompoen family?)
2-3 Andere Bladgroente van de Asian Market waar ik de Hollandse naam niet van weet.
Maize gebruik ik zelf niet,maar als de hond er niet allergies voor is dan word dit ook gebruikt.

Onder de grond groeiende groentes:
Wortels + ook wat lof erbij
Koolraap met blad
Bietjes met blad
Selderie knol met blad
sweet potatoes
Yams
Jicama (soort knol)

Altijd 'n boven en onder de grond groeiend groente samen geven,teveel bladgroente veroorzaakt losse ontlasting,teveel onder de grond groeiende groente veroorzaakt hardere ontlasting.
Met uitzondering van de sperzieboontjes (die heel even de kook erover krijgen)
worden alle groentes rauw gegeven en allemaal gepureerd.
Door sylvia
#2669
wat zijn Yams en zucchini ??? en waarom moet er bij sperciebonen de kook erover ??? ik hou zelf niet zo van groenten dat zal mijn vragen wel verklaren ;D
Door angeliquek
#2670
Hoi

Vlees gewoon rauw of moet je ook sommige koken ???

Dan hebben we ook nog vis zag ik mag de hond alle soorten vis? (weet nog niet of ik vis ga doen aangezien dat stervends duur is)
Mag hij vis uit blik? met water of met olie?

Groetjes

Angelique
Door Paul_Barte
#2671
Angelique,

Misschien is het handiger als je eerst wat surft op dit forum. De meeste vragen zijn al eens aan bod geweest.
Indien je daarna nog vragen hebt schroom dan niet om het te vragen!!
Door angeliquek
#2672
Hoi

Nog een vraagje

Een versvlees maaltijd alleen vlees of beter een paar groentes erdoor heen gooien of yoghurt en een ei ofzo?
En met groentemaaltijd vlees of vis erbij of alleen groente?

Groetjes

Angelique
Door Angelique
#2673
Zuchinne=courgette

Yams = nooit van gehoord, maar ziet er zo uit (als dit lukt)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Angelique op ma 05 mei 2003, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#2674
Angelique+k
de tip van de maand is:
ga naar de visboer en vraag naar vis afval,dat is gratis, wel moet je thuis een beetje gaan selecteren, ik hal de heel erge grote graten weg, maar geef wel de koppen in zijn geheel.
verder kun je ook sardientjes kopen (op de markt) dat kost bijna niks, ik geef die ook in zijn geheel, als ik geen verse vis heb dan krijgen ze tonijn of zalm uitblik maar dan wel in water.
Vlees kook je nooit! vis is ook rauw!
Tja waarom de spersiebonen moet koken dat weet ik niet! ??? :-[
Laatst gewijzigd door Lupa op ma 05 mei 2003, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#2675
wat zijn Yams en zucchini  ??? en waarom moet er bij sperciebonen de kook erover  ??? ik hou zelf niet zo van groenten dat zal mijn vragen wel verklaren  ;D
Sylvia,

Yams zijn eetbare knollen van een tropische slingerplant en is een zetmeelrijke voedselknol. Denk alleen te koop op buitenlandse markten.

Zuchini is het zelfde als courgette.

Waarom je sperziebonen eerst even moet koken......aan Dory vragen :-/
Door Lupa
#2676
Tja ik doe ook maar wat , vandag hebben ze gegeten kippenvleugels met kippen haartjes en niertjes,vanavond had ik van mezelf over gehouden kikkerertjes en linzen heb gepuureerd heb wat jogurt er doorheen gedan en heb het bij de kip maltijd toe gevoegd.
Zo zie je het maar gewoon dus uitproberen.
Maar zolang ik nog niet echt zeker ben van verhoudingen enz. geef ik nog versvlees compleet als basis
Door sylvia
#2677
die yams zien er een beetje uit als iets op die ene site waar ook die stiere..... opstonden :-X waar zouden yams naar smaken ??? aan de naam te zien zou je denken lekker, jammie, jammie ??? ;D
Zuchinne=courgette

Yams = nooit van gehoord, maar ziet er zo uit (als dit lukt)
Afbeelding
Door Angelique
#2678
Ze worden ook wel "sweet potatoes" genoemd, dus ze zullen wel wat van een pieper weghebben :-/
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door