Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hamada
#264418
Prince heeft zich (nog steeds) lichamelijk prima hersteld van alle ellende van vorig jaar. Hij eet ook met plezier zijn CB en buiten het minimale snotteren gaat het prima met hem.
alleen: met Kerstmis waren we 1 nachtje weg, van 13.00 's middags tot de volgende dag 14.00 uur. Prince bleek de kattenbak niet gebruikt te hebben, en op drie plekken in de woonkamer geplast en gepoept te hebben. :(
Ook toen we thuis waren bleef hij dit doen. Hij zorgt ervoor dat hij gaat zitten als we het niet zien, dus direct reageren lukt niet. Ik heb hem uiteindelijk weer een week in de bench gelaten met kattenbak. 's Nachts opgesloten en pas er uit als hij geplast heeft, en opgesloten als we een paar uur weg zijn. Na een week stopte hij met plassen buiten de bak.
Afgelopen weekend waren we weg van 12.00 tot ongeveer 20.00 uur. En weer was het mis. Hij heeft verschillende dagen buiten de bak geplast, wel steeds op de zelfde plek.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen? Er is niets veranderd in zijn voeding of kattenbakgrit.
Het lijkt alsof hij een soort terugval krijgt zodra hij iets langer alleen moet zijn. :-\ Maar het stinkt flink en ik heb de deurmat maar weggegooid, want die was niet meer schoon te krijgen
Door Borke
#264428
Dit artikel geeft veel goede informatie:
http://www.carton.nl/rmc/rmc22.htm

Onze ex-dekkater (TC van 7 jaar) heeft ook zindelijkheidsproblemen. Na jarenlang altijd naast de bak geplast te hebben (gelukkig sproeide hij niet) hebben wij hem met benchtraining en homeopathie weer geleerd om de kattenbak te gebruiken.
Toch had hij steeds weer een terugval en plaste dan in de nieuwe bank. Wij vonden het een onhoudbare situatie worden en wilden hem niet mer apart opsluiten, wij hadden hem juist gecastreerd om vrij rond te lopen.

In overleg met onze dierenarts geven we hem nu een halve tablet Clomicalm per dag en het hele probleem is over. Ik heb al een aantal malen geprobeerd om ermee te stoppen, maar dan gaat hij direct weer 'wild plassen'.

In ons geval is het kiezen uit twee kwaden: permanent medicijngebruik of een in huis plassende kat. Wij hebben voor de eerste optie gekozen en hopen er maar het beste van.

Groetjes,
Door Ollie
#264466
hamada schreef: Prince heeft zich (nog steeds) lichamelijk prima hersteld van alle ellende van vorig jaar. Hij eet ook met plezier zijn CB en buiten het minimale snotteren gaat het prima met hem.
alleen: met Kerstmis waren we 1 nachtje weg, van 13.00 's middags tot de volgende dag 14.00 uur. Prince bleek de kattenbak niet gebruikt te hebben, en op drie plekken in de woonkamer geplast en gepoept te hebben. :(
Ook toen we thuis waren bleef hij dit doen. Hij zorgt ervoor dat hij gaat zitten als we het niet zien, dus direct reageren lukt niet. Ik heb hem uiteindelijk weer een week in de bench gelaten met kattenbak. 's Nachts opgesloten en pas er uit als hij geplast heeft, en opgesloten als we een paar uur weg zijn. Na een week stopte hij met plassen buiten de bak.
Afgelopen weekend waren we weg van 12.00 tot ongeveer 20.00 uur. En weer was het mis. Hij heeft verschillende dagen buiten de bak geplast, wel steeds op de zelfde plek.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen? Er is niets veranderd in zijn voeding of kattenbakgrit.
Het lijkt alsof hij een soort terugval krijgt zodra hij iets langer alleen moet zijn. :-\ Maar het stinkt flink en ik heb de deurmat maar weggegooid, want die was niet meer schoon te krijgen
Dit lijkt echt op protest! :-\
Door hamada
#264501
dat heb ik ook bedacht, maar hebben katten zo'n lange termijn geheugen? ???

ik kan in elk geval eens de medicatie met bench training proberen. Ik kan me voorstellen dat Prince door zijn traumatische verleden wel een hapje anti depressiva kan gebruiken ;) Bedankt voor de tip, ik zal eens bij de da langs gaan om dit te bespreken.
Prince reageerde in eerste instantie wel goed op bachdruppels, maar niet in tweede instantie, waar het ging om zijn verlatingsangst.
Door Borke
#264516
Katten reageren vaak als de situatie 'anders' is.
Als jij er niet bent, dan is dat dus het geval.

Clomicalm is volgens mij niet geregistreerd voor katten, dus mogelijk dat je dierenarts het een probleem vindt.
Het is ook niet spul om snel te geven, maar als je het met de benchtraining al geprobeerd hebt, dan blijft er niet veel over (ervan uitgaand dat je een rustige en stabiele katten en mensen familie hebt).

Onze dierenarts geeft het trouwens ook aan zijn eigen kat...

Groetjes,
Door Loeka
#265412
AstridStraver schreef: Clomicalm is volgens mij niet geregistreerd voor katten, dus mogelijk dat je dierenarts het een probleem vindt.
De da zou het geen probleem hoeven te vinden want het is tegenwoordig wettelijk toegestaan om medicatie off-label-use voor te schrijven. Moet hij wel eerst de wel voor katten geregistreerde middelen geprobeerd hebben. Alleen... er is geen gedragsmedicatie voor katten geregistreerd ::) ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#265762
In plaats van Clomicalm zou je een natuurlijk antidepressivum kunnen gebruien: Hypericum of St. Janskruid.
Clomicalm geeft bij mensen heel veel vervelende bijwerkingen.
Door Borke
#266787
Hitam schreef: In plaats van Clomicalm zou je een natuurlijk antidepressivum kunnen gebruien: Hypericum of St. Janskruid.
Clomicalm geeft bij mensen heel veel vervelende bijwerkingen.
Als je goede alternatieven weet, dan kan je die natuurlijk eerst proberen.

Bij onze kat merk ik niets van bijverschijnselen en bij onze dierenarts is dat ook zo bij zijn kat.
Frappante aan onze kater die het slikt, is dat er niets 'depressiefs' aan die kat te merken is, het is een zeer rustige en evenwichtige en zelfverzekerde kat.
Ik denk dat het door zijn dekkater verleden komt, waarbij hij 5 jaar lang naast de bak geplast heeft.
Dit weekend zijn we weggeweest van zaterdag laat in de ochtend tot zondag vroeg in de middag. Heeft hij dus een keer zijn halve tabletje niet gehad, prompt ligt er plas naast de bak. Krijgt hij zijn Clomicalm weer, dan is het direct over. Ik ben heel blij met dit medicijn waar hij zo goed op reageert :-)

Groetjes,
Door Borke
#267154
Hitam schreef: Je zou voor de lol eens moeten opzoeken wat de bijwerkingen precies zijn.
Nou, voor de lol heb ik het even opgezocht en ik merk er niets van.
Fijn vind ik het niet om permanent medicatie te geven, maar als je huis de hele dag naar katerpies stinkt en je alle andere opties al zo'n beetje geprobeerd hebt, dan ben je blij met een middel wat wel helpt.

Ik heb overigens ook homeopathie geprobeerd, wat voor hem speciaal is samengesteld, alvorens de Clomicalm te willen gebruiken. Wat met homeopathie lukt, doe ik liever niet met Clomicalm!

Groetjes,
Gebruikersavatar
Door sylvia
#267155
Hitam schreef: Je zou voor de lol eens moeten opzoeken wat de bijwerkingen precies zijn.
Ik heb het opgezocht in de bijsluiter staat dat je het niet mag gebruiken bij mannelijke fokdieren (waarom is dat?)

en het veroorzaakt sporadisch braken wat verholpen kan worden door het met een beetje voer te geven en in sommige gevallen kan het lethargie veroorzaken
Door Jolly
#267159
sylvia schreef: Ik heb het opgezocht in de bijsluiter staat dat je het niet mag gebruiken bij mannelijke fokdieren (waarom is dat?)

en het veroorzaakt sporadisch braken wat verholpen kan worden door het met een beetje voer te geven en in sommige gevallen kan het lethargie veroorzaken
misschien omdat ze er onvruchtbaar van worden? ofzo
Gebruikersavatar
Door Hitam
#267164
Ja, sorry, eigenlijk moet je bij clomipramine kijken. Dat is de stofnaam. Clomicalm is de merknaam voor dieren. Bij mensen geeft het heel wat meer bijwerkingen.

Zoals "verstoring van het seksleven". Maar ook epilepsie, trillingen, lever/ nier en schildklierproblemen, verwarring, slapeloosheid, duizeligheid en een gevaarlijke allergische reactie: agranulocytose.

Dat zijn over het algemeen dingen die je bij een dier niet zo gauw opmerkt.
En dat heb ik niet teruggevonden maar ik weet dat de tricyclische antidepressiva bij mensen bijna niet meer gebruikt worden vanwege de vele bijwerkingen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#267194
Hitam schreef: Ja, sorry, eigenlijk moet je bij clomipramine kijken. Dat is de stofnaam. Clomicalm is de merknaam voor dieren. Bij mensen geeft het heel wat meer bijwerkingen.

Zoals "verstoring van het seksleven". Maar ook epilepsie, trillingen, lever/ nier en schildklierproblemen, verwarring, slapeloosheid, duizeligheid en een gevaarlijke allergische reactie: agranulocytose.

Dat zijn over het algemeen dingen die je bij een dier niet zo gauw opmerkt.
En dat heb ik niet teruggevonden maar ik weet dat de tricyclische antidepressiva bij mensen bijna niet meer gebruikt worden vanwege de vele bijwerkingen.


Ahhh dankje wel voor het hier neerzetten, ja dat zijn inderdaad geen bijwerkingen die je snel opmerkt bij je kat, wat niet zegt dat hij ze niet heeft :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door