Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2642744
Als het zo mag zijn dat er in het nestje bij kees een mooi zwart teefje zit met het juiste karakter wat bij ons en Kees past wil ik dus graag een pup uit het eerste nest aanhouden.
Maar nu heb ik dus al van een aantal fokkers gehoord dat zij nooit een pup uit een eerste nest aanhouden omdat ze nooit weten hoe de pups uit zullen groeien.
Hoe denken de fokkers hier over?

Voor mij zou dat betekenen dat als ik nu geen pup aanhou ik moet wachten op het volgende nest...Dan is Kees al bijna 5.....
Daarbij denk ik dat de combinatie die ik nu ga doen een super combinatie is, als ik dan moet wachten tot de pups een jaar zijn om te zien of ze leuk uitvallen zou ik de combinatie weer moeten herhalen en dat vind ik dan ook weer een soort van jammer, want er zijn nog wel meer reuen die ik zou willen gebruiken...

Goed de vraag was dus : hoe denken de fokkers over het aanhouden van een pup uit een eerste combinatie?
#2642753
Gewoon 1 aanhouden en wel in je achterhoofd houden haar eventueel te herplaatsen als het toch niet is wat je gehoopt had. Dat gebeurt wel vaker hoor, ook als bijv. blijkt dat ze niet goed heeft gewisseld en daarom niet ingezet kan worden enz. Je moet het wel kunnen natuurlijk, dat is een tweede. Maar als je rationeel na denkt, en je kunt echt maar twee honden houden, en je wilt graag verder met fokken tsja, dan kan je gewoon super goed je best doen er alsnog een goed 'huishonden' plekje voor te zoeken toch?
#2642772
Als je geen pup aanhoudt en je ziet dat ze goed uitgroeien ga je dan een herhalingsnest doen? Anders loop je bij een volgende combinatie net zo goed weer risico dat de combi iets oplevert wat je niet gehoopt had.
#2642780
Die logica kende ik nog niet. Ik hou in principe uit ieder nest wat aan. Hoe het opgroeit moet je altijd maar afwachten. Een herhalingsnest geeft ook dan geen garanties. En dan erbij...laat je het 1ste nest gaan, wacht je om genoemde reden op een 2de, krijg je alleen maar 5 lillukke reuen  :biggrin2:.
Ik denk eerder altijd...hou wat je mooi vind...dat er een volgende keer komt is niet altijd zo zeker.
#2642783
Ik zou er eentje aanhouden als je haar mooi genoeg vind, je weet nooit of er nog een tweede nest komt, al is het nu wel je plan en kan zoveel veranderen..
En dan zou je weer een nest met dezelfde reu moeten doen, want met een andere reu kunnen de pups heel anders zijn ...
#2642794
als er een teefje bij zit die aan alle verwachtingen voldoet waarom zou je die dan niet aanhouden alleen omdat het je eerste nest is
nee hoor gewoon veel om je heen vragen en doe je een puppy test? dan kan je naturlijk daar ook advies vragen van hoe of wat (doe ik ook)
#2642840
Slaat nergens op naar mijn idee. Als je een andere reu bij nest 2 doet, heb je in principe weer 'een eerste nest'. Zeker als je niet voor herhaling bent, zou ik gewoon lekekr uit komend nestje een pup houden. Heb ik ook gedaan en is me prima bevallen.

Herplaatsen doe ik niet aan. Heb mijn honden als huishond en niet als fokhond. Toevallig 'mag' ik fokken met met teven omdat ze aan alle eisen voldoen. Nou voldoen ze daar niet aan, tja dan zijn ze gewoon waar ze voor bedoeld zijn...huishond.

Stel je houd nu niks. En Kees wil om wat voor reden niet meer drachtig worden volgende keer...Ja dan heb je ook niks. Heb je pups, dan kies je daaruit wat te houden of niet. Ik zou me wel laten adviseren door ervaren fokkers van de Briard. Zeker als je beperkt plek hebt voor een x aantal honden. Laat je serieus adviseren. Als het nest 'leuke huishonden' is, hou dan ook niks aan. Hoe lief en schattig ze ook zijn. Zitten er echt kwaliteitspups tussen, ja dan zou ik gewoon wat aan houden!
#2642847
Ik vind sowieso dat je als fokker je eigen plan moet trekken. Wat andere fokkers vinden, zeggen of misschien wel niet vinden staat nooit zo heel erg boven aan mijn lijstje. Als jij vindt dat je een pup uit je eerste nest moet/wil houden dan moet je dat doen, ongeacht wat iemand anders daarvan vindt. Als je dat niet wilt, is dat ook prima voor jezelf.

In de lijn van deze vraag kun je jezelf ook gelijk een andere vraag stellen: waarom wil je een nest fokken? De meeste beginnende fokkers (en dat was ik ook ooit) zullen niet meteen de intentie hebben om gelijk met 1 nest de wereld te verbeteren. Je fokt een nest omdat je het leuk vindt, je een pup van je eigen hond aan wilt houden enz enz. En als je deze vraag beantwoord met: Ik wil graag een pup van mijn eigen hond dan heb je gelijk het antwoord op je eerste vraag.
Door sella
#2642862
Ik zou ook gewoon wat aanhouden als er een dametje zit die je helemaal geweldig vindt.
ik ken ook wel fokkers die toch het teefje weer beschikbaar stelden omdat er geen 1 was die ze aanspraken.
Dus gewoon lekker doen waar je jezelf goed bij voelt.
#2642863
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: ik snap wat er bedoeld word, ik heb ook wel s gedacht hmmm had niet moeten aanhouden en eigenlijk was t niet etc etc etc...als fokker groei je en leer je.
ook ik vind dat je niet zomaar uit elk nest wat moet aanhouden, alleen de beste eigenlijk, mij is t alleen nog niet gelukt om 1 of andere manier. :-X :biggrin2:
in elk nest zit wel iets wat potentie heeft of die ik niet kan laten gaan ivm klik, maar vol is wel vol hoor
en aangezien ik 3 honden uit eerste nest heb lopen en 2 uit het 2de nest en 2 uit 3de nest, lol dan niet 1 uit 4de nest maar die 2 zitten in co-owning... :-[
je snapt me punt wel :o ;D ;D ;D ;D ;D ;D
heb ik niet veel ruimte meer, dus je moet wel bedenken waar je max of grens ergens ligt

ik vind nu, als er iets inzit wat je bevalt qua uiterlijk en karakter, het is goede fok hond voor de toekomst misschien dan moet je aanhouden.
zo simpel is het gewoon ;)
#2642875
Als je het niet HEEL erg vindt, vind ik het gewoon gelul van een dronken aardbei.

Ten eerste weet je van geen enkel nest en van geen enkele pup hoe de pup gaat uitgroeien, ook niet als je nest 10 fokt. Ik zie zat honden bij grote ervaren fokkers blijven en na 1 a 2 jaar herplaatst worden "omdat dit het toch niet helemaal is". Waarmee ik maar wil zeggen dat het uitgroeien van een pup altijd een afwachtertje blijft!

Het kan ook HEEL leerzaam zijn om zelf een pup uit je eerste nest te houden. Je kent als geen ander dan het karakter van dat hondje, je weet waarop je hebt geselecteerd toen ze een week of 6 waren (wacht echt totdat de pups 6 a 7 a 8 weken zijn voordat je kiest!!) en dan kun jij als fokker ook goed kijken of dat uitgroeit zoals je had gehoopt/gedacht. Je kunt zelf de ontwikkeling volgen van de pup. En dat lijkt me verrekte leerzaam.

Kijk, als je bij 6 a 7 a 8 weken moet concluderen dat je leuke huishondjes hebt gefokt met een leuk neusje, 'moet' je geen hond houden als je van plan bent echt verder te willen en ook nog een nestje met Kees te willen fokken (dan kun je beter kijken of het 2de nestje wat beters brengt - als je 3 nesten met Kees hebt gefokt met leuke neusjes, moet je misschien concluderen dat jouw teef niet gaat brengen wat jij zoekt). Mocht je denken "dit was eens het nooit weer", kun je natuurlijk gewoon een leuk huishondje uit je eerste gefokte nestje aanhouden, ook al heeft dat hondje alleen een leuk neusje.

En niks hoeft. Je hoeft geen hond uit je eerste nest te houden. Maar laat je geen onzin op de mouw spelden.

Toen ik mijn vriendin vertelde dat ik een teefje uit dit nest hield zei ze ook "wacht tot het 2de nest, misschien zijn dat wel NOG mooiere/betere pups". Ten eerste he, weet je nooit hoe het leven loopt (ik kan bijv. met Biscuit geen 2de nest fokken) en ten tweede weet je nooit hoe het leven loopt (misschien word ik volgend jaar wel ziek, was dit mijn eerste en laatste nest en heb ik eeuwig spijt dat ik geen hondje uit dit nestje heb gehouden).

En verder : volg je eigen ideeen, fok volgens JOUW plan (eens met Erna!!) en laat de rest maar lekker lullen. Leuk, goedbedoelde adviezen maar meer dan een goedbedoeld advies is het niet.

En wat je ook altijd nog kan doen, als je niet zeker bent van de kwaliteit van je pups: een teef in co-ownership houden. Wordt het wat, fok je er een nestje mee. Wordt het niks, schrijf je het na 2 of 3 jaar over op naam van de eigenaar.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door