Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ~Joke~
#263235
Hallo allemaal,
Sinds september vorig jaar stel ik het eten van de katten zelf samen. Ze doen het er vrij goed op al bemerk ik nu de laatste weken dat ze wat schilfertjes in hun vacht hebben. Ik ben op zoek naar rauwe kattenvoeding gegaan en ontdekte dat ze bij mij waarschijnlijk onvoldoende taurine binnenkrijgen. Ze eten hoofdzakelijk hele gemalen kippen en kalkoen afgewisseld met gemalen duif. 1 Keer per week een rauw eitje en 1 keer per week rauwe koolvis. Ik ging er vanuit dat hele prooidieren in alle behoefte zou voldoen.
Nu kwam ik een recept tegen [staat vertaald bij de recepten in dit forum] waarin nogal wat supplementen worden gebruikt: vit E , vit B complex, extra Taurine en visolie. Het recept heb ik gemaakt de extra Taurine kon ik in capsules kopen.
De portie die ik gisteren dus heb gemaakt is verspilde energie geweest :-(((( Waarschijnlijk door de levertraan die ik heb gebruikt als visolie. Als ik capsules visolie over hun voer uitknijp vreten ze het ook niet.
In hoeverre is het nodig om bovenstaande supplementen aan katten te geven en hoe lossen jullie het op met de visolie?
Geven jullie extra taurine of lossen jullie het op met kippenhart en lever [hoe vaak en hoeveel per week per kat]?
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op do 17 feb 2005, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#263260
Goeie vraag, ik geef geen visolie maar vis, en ik zat me ook te bedenken of ik geen taurine capsules moest gaan halen omdat ze wel hart eten maar dus geen lever lusten
Door Ollie
#263290
sylvia schreef: Goeie vraag, ik geef geen visolie maar vis, en ik zat me ook te bedenken of ik geen taurine capsules moest gaan halen omdat ze wel hart eten maar dus geen lever lusten
Zit er in vlees en hart niet genoeg taurine dan ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#263310
Ollie schreef: Zit er in vlees en hart niet genoeg taurine dan ???
jawel alleen hoevaak moet je hart geven per week
Door Ollie
#263317
sylvia schreef: jawel alleen hoevaak moet je hart geven per week
Ja dat vroeg ik mij ook al af ::)
Door ~Joke~
#263370
het recept gaat uit van 2 kg kip met bot, 400 gr kippenhart en 200 gr kippenlever. Als je het gaat invriezen wordt aanbevolen 4000 mg taurine toe te voegen. Als je geen hart voert moet je op deze hoeveelheid vlees 4000mg taurine toevoegen. Ik maak hieruit op dat je iedere dag hart en lever of ip daarvan taurine moet toevoegen. Dat deed ik dus niet. Ik gebruik eigenlijk nooit supplementen. Verder vit B complex en vit E wat denken jullie daarvan? Stond ook in het recept.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#263396
Ik gebruik ook geen supplementen, ik ga ervan uit dat als je een beetje gevarieerd voert dat het goed moet zijn, maar ik zit er wel over te denken om voor de katten per dag pakketjes te maken dat ze ook iedere dag hart erbij krijgen
Door Lizzy
#263428
Bij mijn weten bevat niet alleen orgaanvlees taurine, maar ook gewoon vlees. Om die reden denk ik dat het niet nodig is om te supplementeren wanneer je rauwe/verse voeding geeft.
Door Ollie
#263436
Lizzy schreef: Bij mijn weten bevat niet alleen orgaanvlees taurine, maar ook gewoon vlees. Om die reden denk ik dat het niet nodig is om te supplementeren wanneer je rauwe/verse voeding geeft.
Ja dat lijkt mij ook.
Maar hoe veel, en hoe vaak moeten ze hart hebben?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#263437
Lizzy schreef: Bij mijn weten bevat niet alleen orgaanvlees taurine, maar ook gewoon vlees. Om die reden denk ik dat het niet nodig is om te supplementeren wanneer je rauwe/verse voeding geeft.
Nee ik was ook niet van plan te gaan supplementeren.
Maar wel om vaker hart te geven, maar denk jij dat 2 keer per week hart voldoende is?
Door ~Joke~
#263509
Ik heb nu porties gemalen hart en lever in ijsblokvormpjes ingevroren dat ga ik per dag dan maar toevoegen. 1 IJsblokje per kat, ik hoop dat dat voldoende is. Ze willen wat ik gisteren heb klaargemaakt[met supplementen] dus niet vreten :(
Door Lizzy
#263519
Nou, ongeveer 15% tot 20% van het totaal aan voer moet bestaan uit orgaanvlees. Dus als je met 2 keer per week aan 15% zit, zit je goed en krijgen de katten(in mijn ogen) echt voldoende taurine binnen. Ik zou dus wel het orgaanvlees proberen af te wisselen. Dus niet alleen van kip maar ook runderhart en lamslever enzo. En volgens mij zit er dus ook taurine in kip en in vis en in alle orgaantjes.

Ik vond trouwens dit:
"Raw meats in general contain taurine. Chicken is said to be the best source in terms of muscle meats, but since taurine is more liberally found in areas of the body where there is electrical activity, the heart, eyes and brains are a better source of taurine. Since I have never seen eyes being sold a butcher shop, I tend to feed either brains or heart. However, just remember, organ meat such as the heart should only be fed a maximum of twice per week".
Door ~Joke~
#263566
Nee ik ook niet. Ik gaf ook 2 keer per week elk een ijsblokje hart/lever. Ze eten overwegend kip dus zat ikwel goed met taurine. Wat een werk heb ik er weer onnodig van gehad.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#263593
harns49 schreef: Nee ik ook niet. Ik gaf ook 2 keer per week elk een ijsblokje hart/lever. Ze eten overwegend kip dus zat ikwel goed met taurine. Wat een werk heb ik er weer onnodig van gehad.
zo blijven we bezig ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door