Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2631
Hallo mensen, hier ben ik dan maar weer eens... met een nieuwe vraag. Namelijk: wie van jullie barft er zonder gebruik te maken van koolhydraten? Of bijna geen koolhydraten?

Voor de mensen die weinig/geen koolhydraten voeren, zou ik willen vragen: wat voor type hond heb je? Heb je een rustige hond of een typje ala een Border Collie?

Als je een Border Collie-achtig typje hebt, houd je die dan op gewicht zonder koolhydraten? Krijgt hij voldoende energie binnen?

Zijn er mensen met Border Collie-achtige types die "ontdekt" hebben dat hun hond zonder koolhydraten veel te mager wordt of te weinig energie binnen krijgt?

Alvast bedankt voor het antwoorden!
Groetjes, Lizzy
Door Ink
#2632
Naaaa, je blijft lekker zitten met je vraag he :D?
Tot nu toe geef ik nauwelijks koolhydraten uit granen. De overige onderdelen bevatten natuurlijk wel wAt.
Maarrrrr, vandaag heeft Ink graanvlokken gekocht (en de honing die ik eerder had, maar pas nu heb ik gezien dat het rauwe is) dus daar ga ik onder een andere thread even over doorzemelen (..).
Sam is overigens een turbohond en geen haardkleedje. Soms is hij na een uur rossen door de duinen naar god, andere keren na twee uur bos niet. Koolhydraten? Geen idee.
Ik weet wel dat mensen zo slap als een vaatdoek worden bij (te) weinig kh. Maar als het waar is dat een hond zijn energie uit vet en eiwitten haalt zal dat niet zo werken. Denk ik. Slaan honden overtollige kh dan ook op als vet? Heb je geen vermageringsprobleem.
Als het werkt als bij mensen zal een tekort aan kh wel de vetreserves aanspreken.
Misschien onvergelijkbaar (want er zijn er niet zo veel), maar ik zie nooit 'vleeshonden' die te dik zijn. Het zijn altijd brokkenhonden. Is dat dan door de slechte kwaliteit kh? Of krijgen al die honden allerhande liflafjes? Of wordt kh vet?

Meer vragen dan antwoorden geloof ik he ;D?
Misschien dat die Belze granoloog ons binnenkort nog wel een bezoekje brengt. Of die Tielse spijsverteringoloog. :D

Groetje!
Door wieke
#2633
Ikdenk niet dat je er iets aan hebt, maar ik Barf zonder koolhydraten!
Ik kan in het dieet van Willem geen granen en andere koolhydraten terug vinden, wrs. omdat 1 van de honden bij de fokker daar op reageerden.

En hoe het bevalt??????
Tja, dat is het probleem, dat weet ik niet.
Maar de ouderdieren doen het er goed op.
#2634
In IEDERE voeding zitten koolhydraten!!!! Koolhydraten zijn onontbeerlijk in een voeding.

Er is natuurlijk wel een groot verschil in de hoeveelheid kh. Bij brok is dat vaak zo'n 40, 50 of soms wel 60%.

In een complete versvleesvoeding is dat ongeveer 8%.

Koolhydraten worden nauwelijk genoemd in een analyse op de verpakking.
Tel eiwit, vet, as, celstof en vocht op. Trek dit totaal af van de 100% en je weet de hoeveelheid koolhydraten in de voeding.

Ook de bron voor de kh is belangrijk in een voeding.
Door Lizzy
#2635
Hoi Paul, OK, vraag verkeerd gesteld. Ik bedoel koolhydraten uit plantaardige voeding en niet de koolhydraten die voorkomen in dierlijk organisme.

Dus, wie barft er zonder granen, zetmeel, suikers, etc. etc. Met andere woorden: wie geeft er alleen vlees/botten en niet-zetmeelhoudende groentes.

Ik denk dat, wanneer je op zo'n manier zou voeren, je onder de 8% komt. Toch?

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#2637
Hoi Paul, OK, vraag verkeerd gesteld. Ik bedoel koolhydraten uit plantaardige voeding en niet de koolhydraten die voorkomen in dierlijk organisme.

Dus, wie barft er zonder granen, zetmeel, suikers, etc. etc. Met andere woorden: wie geeft er alleen vlees/botten en niet-zetmeelhoudende groentes.

Ik denk dat, wanneer je op zo'n manier zou voeren, je onder de 8% komt. Toch?

Groetjes, Lizzy
Speciaal voor Ink: WEINIG-zetmeelhoudende groentes (ja, we zetten de puntjes op de I!).
Door Lizzy
#2638
Van de Raw Feeding List:

Dogs do not need carbohydrates for energy, they are capable of filling all their energy requirements from fat and protein. Carbs are not a normal part of the diet of a carnivore; your average wolf would not have access to carbs and is still capable of hunting and chasing its prey. A source of fattier meat (and more of it) is in general what is needed to provide the energy for
high levels of activity. If a dog has lost weight on a raw diet, and there is nothing medically wrong with the dog, an increase in the amounts fed should put the weight back on....the 2% rule is by no means hard and fast, a
very active dog may need 5% or even more to maintain weight.

"Provided the diet contains sufficient glucose precursors (amino acids and glycerol), the glucogenic capacity of the liver and kidneys is usually sufficient to meet the metabolic need of growing animals for glucose without
inclusion of carbohydrates in the diet. (Brambila and Hill 1996; Chen et al 1980)"
*Nutrient Requirements of Dogs (1985)

"The concentration of fat in the diet may affect work performance of dogs. Fatty acids are the primary source of energy for skeletal muscle during exhaustive exercise (therriault et al 1973). Consumption of a high-fat diet rather than a high-carbohydrate diet has been
shown to lengthen the time to exhaustion of beagles on a treadmill by approximately 30% (Downey et al1980) and to cause a greater elevation in plasma-free fatty acid concentration during exercise of sled dogs (Hammel et al 1977)."
*Nutrient Requirements of Dogs (1985)

"There is no known minimum dietary carbohydrate requirement for either the dog or the cat. Based on investigations in the dog and with other species it
is likely that dogs and cats can be maintained without carbohydrates if the diet supplies enough fat or protein from which the metabolic requirement for glucose is derived."
*The Waltham Book of Dog and Cat Nutrition 2nd Edition (1988)

"Dogs experience digestive and metabolic limitations to high grain diets, which reflect their evolution on diets relatively low in soluble carbohydrates (Clarke et al 1990; Kronfeld 1973; Sprouse et al 1987; White
et al 1993)."
*Optimal Nutrition For Athletic Performance, With Emphasis on Fat Adaptation in Dogs and Horses - Kronfeld 1994 - Whole Dog Journal

"The nutritional strategy of carbohydrate loading risks a variety of abnormalities in dogs...An alternative strategy of fat adaptation (the combination of fat feeding and training) was found to improve aerobic performance in dogs..and to spare glycogen utilization and reduce lactate accumulation."
*Optimal Nutrition For Athletic Performance...

"More attention was given to side effects in dogs and horses, species that did not evolve on high grain diets. Attempts at carbohydrate loading led to tying up, a mild form of exertional rhabdomylosis in racing sled dogs
(Kronfeld 1993)."
*Optimal Nutrition For Athletic Performance..

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door