Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Viola
#262801
Hoi allemaal,
Bij de topic voorstellen heb ik al wat vertelt over mijn allergische franse bulldog. Ze heeft er nogal wat, bv huisstofmijt, meelmijt, hondenepitheel, en ook een voedselallergie :'( Nogal vervelend soms...

Nu ben ik al een tijdje aan het denken of het niet beter zou zijn als we beginnen met barfen? Maar hoe doe je dat met een voedselallergie? We weten nog steeds niet waarvan ze nu precies die uitslag heeft.

Mijn da had al eens gezegd dat ik ze 6 weken op paard/rijst moet zetten. Maar als ik hier zo wat rondneus, lijkt dat mij niet erg gezond? Zemoet ook genoeg calcium en vitaminen binnen krijgen...

Of moet je gewoon stelselmatig proberen met bv kippenekken en kijken als ze daar op reageert?
Nu krijgt ze nog brokken lam/rijst van Hill's....

T is best moeilijk in het begin, je wil het vooral goed doen hè ;)

Heeft er iemand tips hoe je best begint met een allergische hond?
Alvast bedankt!
Door Laura2004
#262813
De meeste allergische honden die op barf over gaan hebben nergens meer last van. Ik ken ook iemand die een bulletje had die had ook allemaal allergieen en die moest zelfs iedere keer prikken halen en sinds dat hondje barft heeft het beestje nergens meer last van.
Door Viola
#262817
Fijn om te horen. Die van mij geef ikzelf om de 2 a 3 weken een spuitje tegen de allergieen.
Ik ga hier nog veel leren heb ik de indruk...Ben volop aan t lezen. Alleen lijkt het in het begin nogal ingewikkeld allemaal...
Dus, klopt het dat je eerst moet proberen met eens een kippenek voor de brokken?
Door Viola
#263187
Nu krijgt ze nog brokken lam/rijst van Hill's. Een tijdje geleden moest ze brokken ZD van Hill's (tegen voedselallergie).
Toen moest ik terug omschakelen om te zien of het was gebetert. Niet dus... :'( Ben al lang aan het testen met vanalles te laten en kijken of het betert, maar dat duurt nogal lang.) Volgens mij kan ze gewoon niet tegen die brokken. Ze heeft bepaalde symptomen van haar andere allergieen, maar de laatste tijd zijn er verschillende bijgekomen. Daarmee ben ik bijna zeker dat het van het voer komt.

En de da bedoelde echt paardenvlees! Zegt dat dat standaard word gebruikt in een dieet om te kijken als een hond een voedselallergie heeft, omdat dit vlees in geen enkel voer word gebruikt. Maar je kan ook eendenvlees of iets anders gebruiken wat normaal niet in hun dagelijkse voeding zit.
Door Lizzy
#263497
De dierenarts bedoelt dus dat je een eliminatie-dieet moet volgen. Nou, paard en rijst lijkt me ook geen goed idee. Ten eerste is paard nou net wel een vleessoort die nog al eens allergieen kan oproepen en ten tweede is dit verre van een goede/gebalanceerde maaltijd.

Als ik jou was zette ik mijn hond eerst over op Carnibest Eend en Rijst. Voor minimaal 6, liever 8 weken. Dit is een compleet voer en is een zogenaamd eliminatie-dieet. Meer informatie over dit voer:http://www.carnibest.nl/eend-rijst.htm

Goed, als de klachten die voedselrelateerd zijn nu verdwijnen, dan moet je verder gaan kijken hoe je verder moet gaan (overigens zullen de andere problemen mogelijk niet met deze gezonde rauwe/verse voeding verdwijnen hoewel je wel kans hebt dat je hond toch een heel end opknapt!). Ik bedoel daarmee: als je zelf wilt gaan samenstellen, hoe pak je dit dan na 6 a 8 weken aan. Of wil je niet zelf samenstellen en bijv. proberen een andere 'smaak' van Carnibest proberen. Dat is aan jou.

Maar goed, als je nu direct zelf wil gaan samenstellen, dan zijn er diverse plannen van aanpak mogelijk. Je kunt gewoon de brokken de kliko in mikken en zelf gaan samenstellen. Maar, ik raad je wel aan om je eerst goed te verdiepen in het zelf samenstellen. Want het is helemaal niet moeilijk, maar je moet wel even weten wat je moet doen. Je zou dus kunnen beginnen met bijv. kippennekken, een heel eenvoudige groentemix, kippenvlees en kippenorgaanvlees. En dan geef je alleen even dit. Dan ga je na een paar weken nieuwe dingen introduceren. En dat doe je wel rustig aan. Dus, maar 1 ding tegelijkertijd. En zo bouw je het rustig uit.

Maar goed, je moet maar even laten weten waar je voorkeur naar uit gaat. Dan kunnen we wat gerichter helpen.
Door Princess
#263866
Mijn franse bulldog heeft ook allwergieën. Om de twee á drie weken moesten we met haar naar de DA om een spuit te halen. We hebben vanalles geprobeert, anti allergeen brokken (oa Hills) maar niets hielp. Wanneer ze een aanval had dan zwol haar gezicht op, heel zielig want ze kon dan nog amper adem halen. Ook zat ze steeds onder de rode bulten, en had ze vreselijke jeuk.
Sinds ruim een jaar krijgt ze nu carnibest, en ze heeft nergens meer last van zolang ze ook echt alleen dit krijgt. Wanneer ze per ongeluk een frolic brokje te pakken krijgt of een bot van de dierenwinkel (dat gedroogde spul) dan gaat het weer mis... Ik zou dus zeker proberen om versvlees te voeren, voor ons en ons bulletje is er een wereld opengegaan. Ze is nu gezond en weer zo speels als een pup, terwijl ze voor de carnibest altijd alleen maar op de bank wilde liggen...


Yvonne
Cherry, Princess, Dommelsch
Door Viola
#264080
Bedankt voor de goede raad!
Ik heb inderdaad al veel gelezen over barfen en versvleesvoeding. (Ik zit ook op het franse bulldogforum) En ik heb besloten, na veel gepraat te hebben, om eens te starten met Duck burgers. Om de simpele reden dat ze dit wel in ons Belgenland verkopen en carnibest niet!
Er zijn verschillende mensen met bulletjes die hier goede resultaten mee geboekt hebben. :)
Daarna kan ik nog altijd zien om eens een beetje te gaan samenstellen. Eerst zo proberen!

Nog een vraagje:
Is het best om direct Duck en enkel Duck te geven? (er zijn ook verschillende soorten van) Of moet ik dit eerst wat mengen met brokken van t een of t ander?
Ik ken iemand die dat zo doet... Maar ik weet niet wat het beste is voor Beau.

Ik wil ook zo snel mogelijk stoppen met die spuitjes! Ben er echt niet wild van en heb ook de indruk dat die rommel niet werkt. Wat denken jullie? Eerst eens 8 weken Duck en dan stoppen met die dingen als het beter gaat?
Mijn da wou haar laatst al cortisonespuiten geven tegen de allergie!!?? Ben maar heel snel naar huis gegaan... dat lijkt me nu echt niet gezond!

Bedankt al voor de reacties,

Veel groetjes
Viola en Beauke
Door Lizzy
#264089
Viola schreef: Bedankt voor de goede raad!
Ik heb inderdaad al veel gelezen over barfen en versvleesvoeding. (Ik zit ook op het franse bulldogforum) En ik heb besloten, na veel gepraat te hebben, om eens te starten met Duck burgers. Om de simpele reden dat ze dit wel in ons Belgenland verkopen en carnibest niet!
Er zijn verschillende mensen met bulletjes die hier goede resultaten mee geboekt hebben. :)
Daarna kan ik nog altijd zien om eens een beetje te gaan samenstellen. Eerst zo proberen!

Nog een vraagje:
Is het best om direct Duck en enkel Duck te geven? (er zijn ook verschillende soorten van) Of moet ik dit eerst wat mengen met brokken van t een of t ander?
Ik ken iemand die dat zo doet... Maar ik weet niet wat het beste is voor Beau.
Dat hangt een beetje af hoe gevoelig jouw hond is op darmen. Als hij erg gevoelig is, dan denk ik dat je beter langzaam kunt overschakelen. Je kunt een beetje Duck vermengen met brokken, maar sommige honden reageren daar niet goed op. Je kunt ook 1 brokmaaltijd geven en een versvleesmaaltijd. De eerste paar daagjes kun je het versvlees beter overgieten met gekookt water. Want, de hond is gewend aan gekookte voeding. Maar, gekookt water verminderd de vitamine, dus bouw dit snel af. Als het goed gaat, dan kun je nu de 2de maaltijd ook versvlees gaan geven.
Ik wil ook zo snel mogelijk stoppen met die spuitjes! Ben er echt niet wild van en heb ook de indruk dat die rommel niet werkt. Wat denken jullie? Eerst eens 8 weken Duck en dan stoppen met die dingen als het beter gaat?
Mijn da wou haar laatst al cortisonespuiten geven tegen de allergie!!?? Ben maar heel snel naar huis gegaan... dat lijkt me nu echt niet gezond!

Bedankt al voor de reacties,

Veel groetjes
Viola en Beauke
Ik heb waarschijnlijk wat gemist, maar wat voor spuitjes bedoel je?

Cortisone = prednison. En nee, dat is bepaald niet goed voor de gezondheid. Soms moet je wel, maar ik vind dit het aller, allerlaatste redmiddel. Dierenartsen schrijven het veel te gemakkelijk voor. Ga anders eens naar een homeopathisch dierenarts!

Oh, KVV staat voor Kant en klaar Vers Vlees.
Door Viola
#265252
Sorry voor de late reactie, problemen met mijn pc.....

Beau heeft inderdaad nogal gevoelige darmpjes. Bij het minste verkeerd gaat ze direct aan de diarree!
Dan ga ik best je raad opvolgen en stilletjes aan introduceren. Ga het eerst proberen met 1 maaltijd brokken en 1 maaltijd vlees. En kijken hoe ze reageert. Gelukkig is het nog een jonge hond, dus dat zal wel lukken!

Wat betreft die spuitjes:
Ik heb haar op aanraden van mijn da, laten testen op verschillende allergieen. Daar kwamen dus die allergie op huisstofmijt, meelmijt en hondenepitheel uit.
Vervolgens hebben ze dus een medicijn gemaakt speciaal voor haar, tegen die allergieen. Die moet ik nu 2wekelijks inspuiten, telkens een hogere dosis.
Maar, dit werkt niet bij elke hond! En ik heb de indruk (ben nu al 3 maanden aan het spuiten) dat het dus NIET helpt.

Ik had geen idee dat cortisone hetzelfde is als prednison!!
Al veel over gehoord, en niet positief. Jeetje, maar goed dat ik dat niet heb toegelaten! Zo erg is het nu ook weer niet....

Lizzy, al bij al bedankt voor je reacties en je goede tips!
Ikzelf ben volgende week in verlof, dus ik kom terug een kijkje nemen vanaf 1 maart...

Heel erg bedankt,
groetjes

Viola en Beauke
Door Jel
#805671
Ik weet dat dit een oud bericht is, maar de bull van mijn ouders heeft ook last van allergien en krijgt hier maandelijks prikjes voor. Mijn vraag is of je jouw bull nu nog steeds versvoer geeft en of ze van de allergien af is?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door