Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#262561
Ik kom net terug van een bezoekje aan de plaatselijke imker waar ik honing en bijenpollen heb gehaald voor de honden.

Wij hebben het wel over de term "rauwe honing" maar die kennen Imkers dus niet, hij vroeg mij dan ook zeer verbaasd wat rauwe honing was ;D Ik hem dus uitgelegd dat dit om onverhitte honing ging.
Hij moest toen lachen en zei dat alle honing verwarmd wordt omdat hij anders nooit vloeibaar wordt. Maar dat er een groot verschil is tussen verhitten (fabrieksmethode) en verwarmen. Hij verwarmd dus de honing boven een gloeilamp. Hij had dan wel echte "rauwe" dus onbewerkte honing maar daar heb je dus een hamer en beitel bij nodig ;D
Nu heb ik twee "smaken" meegenomen de ene smaak is gewoon van klaver (maar wel Thoolse klaver 8) )
en de ander is van de schoren . De honing van de schoren is volgens hem geheel zuiver daar de schoren natuurlijk ook niet bespoten worden.
(ik heb die schoren honing eerder gegeten en ik vind hem niet te pruimen, die is ziltig :-X )

Ook heb ik weer even nieuwe bijenpollen bij hem gehaald, volgens de imker (heeft hij mij eerder al eens verteld) neemt zijn vrouw al dertig jaar iedere morgen bijenpollen in haar yoghurt en ze is nooit ziek en hij vindt haar ook nog steeds erg mooi ;D ;D ;D dus ik ben benieuwd hoe knap mijn honden er op blijven ;D

Voorlopig ga ik eerst eens een wond van Bunny met honing insmeren kijken of de wond iets sneller dicht wil gaan.

O ja ik werd nog terug geroepen en er werd me op het hart gedrukt om vooral als de honing koud was en dus wat minder vloeibaar om hem vooral niet in de magnetron te zetten maar in een bakje warm water, staat ook op het etiket.

Leuk altijd die gesprekken met mensen die een passie voor iets hebben.


(de honing van de schoren en gorzen is voornamelijk van lamsoor)
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 16 feb 2005, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#262577
sylvia schreef: en de ander is van de schoren .
en ik maar "schorem" lezen.... 8)....nog niet goed wakker zeker.... ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262597
Lizzy schreef: Kweet niet hoor Syl. Volgens mij wordt er bij rauwe honing niet hoger verhit als 25 graden: http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/indexhoning.html

Bijenpollen neem ik zelf niet, maar mijn honden krijgen het wel regelmatig. 's Morgens, over hun vleesje.
Volgens mij kent hij die term niet omdat imkers gewoon niet met hoge temperaturen verhitten.
Hij had het er wel over dat fabrieks honing wel veel te hoog verhit worden.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262598
Peet schreef: en ik maar "schorem" lezen.... 8)....nog niet goed wakker zeker.... ;D
nee het zijn de schoren en gorzen ;D
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 16 feb 2005, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262604
Sonja schreef: Wat ik bij wonden ook erg goed vind is propolis. Had hij dat niet?
Geen idee, want daar heb ik niet naar gevraagd, wat is dat?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#262616
sylvia schreef: Geen idee, want daar heb ik niet naar gevraagd, wat is dat?
Het is een soort lijmachtige substantie die bijen gebruiken om een 'nestje' te bouwen. Het stimuleert de genezing en is een soort natuurlijk antibioticum.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262618
Sonja schreef: Het is een soort lijmachtige substantie die bijen gebruiken om een 'nestje' te bouwen. Het stimuleert de genezing en is een soort natuurlijk antibioticum.
O , jammer dat ik dat niet wist, ik zal er de volgende keer om vragen, maar ik weet niet of hij dat verkoopt natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#262622
sylvia schreef: O , jammer dat ik dat niet wist, ik zal er de volgende keer om vragen, maar ik weet niet of hij dat verkoopt natuurlijk.
Ik heb het de laatste keer in Kroatië bij de apotheek gehaald. Dat was in tinctuurvorm, maar er worden ook cremes e.d. van verkocht.
Ik zal het de volgende keer als ik er ben ook eens aan de buurman vragen, want die is ook imker.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262625
Sonja schreef: Ik heb het de laatste keer in Kroatië bij de apotheek gehaald. Dat was in tinctuurvorm, maar er worden ook cremes e.d. van verkocht.
Ik zal het de volgende keer als ik er ben ook eens aan de buurman vragen, want die is ook imker.
Ja inderdaad , ik ben wel benieuwd
Door jack
#262687
Jack is Imker!
dus heb je vragen? kom maar op!
Hij is er nu niet.....maar vanavond wel!
groetjes Hetty
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262690
jack schreef: Jack is Imker!
dus heb je vragen? kom maar op!
Hij is er nu niet.....maar vanavond wel!
groetjes Hetty
Hee leuk zeg :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#262692
jack schreef: Jack is Imker!
dus heb je vragen? kom maar op!
Hij is er nu niet.....maar vanavond wel!
groetjes Hetty
Nou, zo hoor je nog eens wat over je medeforummers :D

Hebben jullie zelf ook bijen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door