Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anneke V
#262477
Hallo!

Ik ben al volop bezig met een menu uit te werken voor onze Beagle van 3 maanden & onze katten... :P
Probleem is dat we nog een grote zak +1/2e zak puppybrokken hebben (Henz, op de zak staat wel dat het 100% natuurlijk is & geen kleur-smaakstoffen of bewaarmiddelen bevat?!). Nu de zak die nog niet open is kan ik proberen verder te verkopen, maar voor het ogenblik geef ik onze hond 's morgens zijn puppybrokken met gedroogde pens, door de dag enkel puppybrokken & 's avonds na mijn werk geef ik hem rauw vlees( onze kater krijgt hetzelfde):
ma: hoeve eendfilet (in promotie natuurlijk! :))& beetje kippemaag
di: soepvlees & runderhart- dessert: sardientjes uit blik met lepel yoghurt
Vanavond krijgt hij yoghurt met fruit & een kalfsbeen met vlees aan. Botten geef ik nog niet echt omdat ze toch nog hun brokken hebben momenteel :(
Maar ik vind dat hij nu zo weinig poept??? Nog 2 x per dag terwijl het ervoor bijna constant was??? Kan dit zijn door het rauwe vlees??? Ik had wel al ergens gelezen dat van rauw vlees alles opgenomen wordt door het lichaam, komt het hierdoor dan misschien?? ??? ???
Laatst gewijzigd door Anneke V op wo 16 feb 2005, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262479
Ik denk dat hij zeker als opgroeiende hond te weinig calcium krijgt op deze manier.
Die zak broken zou ik doneren aan het asiel of aan iemand die je kent met een pup en die brokken voert.

Maar ik zou eerst zorgen dat je precies weet wat je allemaal moet geven zodat hij niets tekort komt, in de tussentijd kun je misschien een kvv geven


En inderdaad poept een vers etende hond veel minder dan een brokkenhond
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 16 feb 2005, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#262480
Dat is 1 van de mooie dingen van vers voeren: doordat je hond veel minder ballaststoffen binenkrijgt en juist meer hoogwaardige eiwitten die goed te verteren zijn, gaat je hond minder poepen.
Hij krijgt een steeds beter vertering ;)

Is dus prima. :D
Kan je die brokken niet weggeven aan een asiel of pension?

Over je schema: ik ben geen expert, maar het lijkt me nogal veel orgaanvlees (kippemaag, runderhart)...maar dat kan ik mis hebben hoor. De experts zullen nog wel reageren ;)
Door Anneke V
#262510
Oké, bedankt!
Had ik nog niet aan gedacht om het aan een asiel te geven!!! Goed idee!!!!
:D
Ik ga mijn menu's verder afwerken & dan eerst eerst door jullie laten controleren om na te gaan of ze wel oké zijn..... want omdat het een pup is heb ik ook een beetje bang dat hij niet voldoende voedingsstoffen zou binnenkrijgen.... :-\
Gebruikersavatar
Door Binno
#262512
Ik zou de pup ook eerst een tijdje op een KVV zetten, zo ben je zeker dat hij alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt.
En intussen kan je je verder gaan inlezen over hoe je het best zelf kan gaan samenstellen. ;)
Door Nelly
#263064
Vind het ook een beetje eng hoe je bezig bent hoor. Mijn Andor - witte herderpup van zo'n 20 weken (sorry Helen als het niet klopt ;D) - krijgt 5 dagen per week kvv en 2 dagen zelf samengesteld. En bij dat laatste krijgt hij altijd lamsbotten of kippenekken en/of karkassen om de behoefte aan calcium te dekken. Verder let ik er altijd op dat zijn " groeiknobbels" niet te dik worden.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#263083
Nelly schreef: Vind het ook een beetje eng hoe je bezig bent hoor. Mijn Andor - witte herderpup van zo'n 20 weken (sorry Helen als het niet klopt ;D) - krijgt 5 dagen per week kvv en 2 dagen zelf samengesteld. En bij dat laatste krijgt hij altijd lamsbotten of kippenekken en/of karkassen om de behoefte aan calcium te dekken. Verder let ik er altijd op dat zijn " groeiknobbels" niet te dik worden.
Nou als je haar menu even gaat lezen dan belt het A-team van jou ook de zielige herderlijn ;D
Door Nelly
#264688
sylvia schreef: Nou als je haar menu even gaat lezen dan belt het A-team van jou ook de zielige herderlijn ;D
Ze hebben (nog) geen eigen mobieltjes ;) ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door