Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door dirkjanl
#2607
Hallo allemaal
Ik heb een vraag over hoe je omgaat met het bewaren van ontdooid voedsel.
Ik heb één hond (Jip) en die eet nu nog ongeveer 250 gram Bibi per dag. Nu heb ik de kiloverpakking van Bibi gekocht. Momenteel laat ik 1 kilo ontdooien door het 's ochtends uit de vriezer te halen. In de middag als Jip zijn voer krijgt haal ik er 250 gram van af en de rest gaat in de koelkast. De drie opvolgende dagen maak ik het op. Mijn vraag is of het ontdooide voer wel drie dagen in de koelkast bewaard kan worden.
Groet
DJ
Door Ink
#2608
Volgens mij staat op de verpakking 2 dagen, maar dat weet ik niet zeker. Hoe nauw het allemaal luistert weet ik ook niet.

Wat ik wel weet is dit. Ik doe het altijd zo.
1) kilo uit de vriezer halen en ietsies laten ontdooien
2) met een broodmes porties snijden/zagen
3) 1 portie voor gebruik, de rest terug in de vriezer

Gaat bij mij al een jaar goed!

Groetjes!
Door Mister T
#2609
hoi jip,ik begrijp jouw vraag,ik had exact hetzelfde probleem vorig jaar.Het schijnt te mogen/kunnen maar straks met het warme weer.. :'( nee,dat vond ik geen goed plan en heb daarom vanaf dat moment de pondsverpakkingen genomen dat is voor Timber 1 dag eten en sávonds haal ik dan het vlees voor de volgende dag uit de vriezer,laat het ontdooien op het aanrecht en mik het in de koelkast wanneer ik naar bed ga misschien een idee voor jou ook?
succes!!
Door diana
#2610
ik heb ooit toen ik ook nog brokkendagen had het bijna laten ontdooien en doorgezaagd.
Door Nelly
#2611
Hoi.
Mijn 2 witte herders hebben samen 1500gr. bibi per dag nodig. Ik leg het 's avonds uit de vriezer. 's Morgens gaat datgene wat ik nodig heb in een afgesloten bakje ca. 20min. in de gootsteen vol heet water, dan is het zo'n beetje op lichaamstemperatuur :). De rest gaat de koelkast in, ook in een afgesloten bakje. Ca. een half uur voor de volgende maaltijd leg ik weer de nodige hoeveelheid in heet water. Om de andere dag heb ik dus 500 gr. over, maar in de koelkast blijft dat prima :D. Stinkt ook absoluut niet. By the way, de lege zakjes spoel ik met warm water even goed uit, ook binnenin, voor ik ze in de vuilnisbak gooi. Krijg je ook geen vliegen en/of maden in je vuilnisbak :o!
Groetjes, Nelly :D
Door wieke
#2613
vliegen en maden zijn toch ook vlees??????
zit alleen weinig bot in.

En je krijgt het kado! ;)
Door Angelique
#2615
Hoi.
Morgens gaat datgene wat ik nodig heb in een afgesloten bakje ca. 20min. in de gootsteen vol heet water, dan is het zo'n beetje op lichaamstemperatuur
Groetjes, Nelly :D

Maak daar bijna-koud water van, doordat je het lichtelijk verhit krijg je bacterievorming wat de houdbaarheid niet ten goede komt
Door ElinevKa
#2616
onze honden eten per dag samen 1200 gram bibi.wij hebben dus altijd 2x een kg pak in een grote curver doos in de ijskast staan..zo is er altijd 1 bezig met ontdooien in de ijskast en de andere bijtgaar zeg maar..

dus als er 1 op is ,gaat er 1 in terug. volgens mij kan het prima om een paar dagen met bibi te doen-als je het maar in de ijskast bewaard.
Door monky555
#2617
ik zaag het bevroren gewoon door midden hoor kwestie van 2 seconde werk monky eet een kilo per dag maar ik wissel het af dus hij krijgt 500 gram bibi en 500 gram iets anders dus ik zaag het gewoon doormidden

groetjes nicole en monky :)
Door Nelly
#2618
Hoi, Angelique, ik leg alleen het vlees wat direct gegeten wordt in heet water, dus die bacterievorming zal wel meevallen in 20 min. tijd denk ik :). Bovendien zijn honden daar veel minder gevoelig voor dan mensen (voor die bacterieën, bedoel ik). Zo weet ik bijv. dat er honden zijn niet de mijne ;D!) die lappen pens begraven en pas weer opgraven, èn opeten als ze in een bepaalde staat van ontbinding zijn :o
Groetjes, Nelly 8)
Door roger
#2619
>> Zo weet ik bijv. dat er honden zijn  niet de mijne ;D!) die lappen pens begraven en pas weer opgraven, èn opeten als ze in een bepaalde staat van ontbinding >>

Die van mij onder andere Nelly, en dat is dan meestal al echt héél sappig en mals als het opgegraven word en wees maar zeker dat er bijna om gevochten word.

Toen ik begon met 1 dag per week vasten dacht ik , tiens, dat gaat goed, ze komen niet echt bedelen , tot er enen met een stuk pens afkwam en dan wist ik het wel waarom.

Voor diegene die soms rechtstreeks op een slachthuis kopen het volgend misschien:: als rekreatie bot heb ik daar wat schapepoten, ongeveer 20 centimeter lang met hoeven en pels kompleet meegekregen bij wijze van proef.

Ik heb er mijn honden niet over horen klagen !


Door Nelly
#2620
Hey, Roger.
Leuk dat jouw honden dat ook doen, die pens begraven, bedoel ik. Maar ja, die van jouw zijn echt nog bijna wolven hè :D. De honden, waarvan ik het hoorde waren Duitse Doggen. En wat die lamspootjes betreft, lijkt me in ieder geval beter dan vliegen en maden :o. Die geef ik dan maar liever aan m'n koi's, kunnen die ook lekker barfen... :D Helaas zijn mijn honden nog niet zover dat ik ze lamspootjes met alles dr'op en dr'aan kan geven, maar dat komt nog wel ;D
Groetjes, Nelly 8)
Door Twanneke
#2621
Balou begraaft wel geen lappen pens, maar wel zijn botten en koeistaarten...kunnen ze lekker een stukje voor verteren ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door