Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Audrina
#260720
Kan het kwaad om een oude kat van 17 zo af en toe een gemalen kippennekje te geven als extraatje / tussendoortje? Of zit er teveel bot in en raakt ze dan verstopt? Ik heb haar een paar maanden geleden overgezet van brokjes & blik naar Carnibest en ze krijgt regelmatig kleine stukjes vlees als de honden weer eens botten krijgen met vlees eraan (dan knip / snij ik er ook een paar kleine stukjes af voor de kat).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#260723
Als ze gewend is om vers te eten kun je haar best een gemalen nekje geven, misschien vindt ze een heel nekje ook nog wel leuk :D
Door Audrina
#260727
sylvia schreef: Als ze gewend is om vers te eten kun je haar best een gemalen nekje geven, misschien vindt ze een heel nekje ook nog wel leuk :D
Nou, ze heeft nog maar een paar tanden en kiezen, dus dat krijgt ze denk ik niet weg. Ben bang dat ze dan gaat schrokken en er misschien in stikt. Of zijn de botjes in kippennekjes daar te zacht voor?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#260729
Audrina schreef: Nou, ze heeft nog maar een paar tanden en kiezen, dus dat krijgt ze denk ik niet weg. Ben bang dat ze dan gaat schrokken en er misschien in stikt. Of zijn de botjes in kippennekjes daar te zacht voor?
Je zou de nek even vast kunnen houden, maar je zult nog verbaasd staan wat een kat met nog een paar gebitselementen nog weg kan kauwen.
Door Audrina
#260735
Ik had vanmorgen al een kippennekje voor haar apart gehouden, dus ik ga het vanmiddag gewoon proberen. Eerst zo (wel eerst ff platslaan voor de zekerheid) en als ze het dan niet weg krijgt kan ik het altijd nog malen. :D Bedankt! :D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#260852
Audrina schreef: Ik had vanmorgen al een kippennekje voor haar apart gehouden, dus ik ga het vanmiddag gewoon proberen. Eerst zo (wel eerst ff platslaan voor de zekerheid) en als ze het dan niet weg krijgt kan ik het altijd nog malen. :D Bedankt! :D
Ik ben benieuwd :D
Door Audrina
#261190
Nou, dat ging er dus in als koek. ;D
Ik heb het even aan staan kijken en dacht dat poeslief wat moeite had om de platgeslagen nek weg te krijgen met de paar tanden en kiezen die ze nog heeft. Dus heb ik er maar een goeie schaar bijgepakt, met de bedoeling om de nek een beetje aan stukken te knippen. ::)
Mooi dat ik niet in de buurt mocht komen met de schaar. Madame veranderde ineens in een wilde tijgerin en mepte me met haar poot, om vervolgens met kippennek en al de hondenbench in te vluchten (lekker achterin natuurlijk zodat ik er niet bij kon) om daar de nek verder te verorberen. ;D
Het heeft zeker een kwartier geduurd, maar het kippennekje is tot op de laatste kruimel opgegaan. :D
Laatst gewijzigd door Audrina op ma 14 feb 2005, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#261811
Ik geloof dat ze helemaal is losgeslagen na dat kippennekje en dat ze het helemaal ontdekt heeft, want vanmorgen heeft ze een stuk kipkarkas bij mijn oudste reu uit zijn bak gejat terwijl ie stond te eten en die dropl*l vond het nog goed ook. :o
Gebruikersavatar
Door sylvia
#261819
Audrina schreef: Ik geloof dat ze helemaal is losgeslagen na dat kippennekje en dat ze het helemaal ontdekt heeft, want vanmorgen heeft ze een stuk kipkarkas bij mijn oudste reu uit zijn bak gejat terwijl ie stond te eten en die dropl*l vond het nog goed ook. :o
;D ;D ;D ;D ;D ;D
Door minke
#262816
Fijn verhaal, over dat enthousiasme voor het kippennekje van die ouwe kat.

Ik wou iets vragen over botten, maar wie weet het?
Omdat mijn man door z'n rug was konden er eventjes geen botten gemalen worden hier. (We zijn allebei 70, en het is zwaar werk) En mijn voorraad barf was op.
Ik vond er toen dit op; een blik Gistocal (van Beaphar). Dat bevat 21% calcium. In de bijsluiter staat precies hoeveel je ervan moet geven als je zelf je voer maakt van vers vlees. Daarmee bedoelen ze zonder botten, en ook zonder lever, dit laatste met het oog op een ev. vit a teveel.
Nu geef ik ze dus vlees zonder botten en ook zonder lever , met die GISTOCAL poeier erdoor.

Ik heb gemaakt:
7½ kilo lams-en runderhart half om half
1 liter volle yoghurt
200 gram (biologische) tarwezemelen (dat leek we wel aardig de inhoud van een muizenmaag benaderen, beter dan groenten.)
En dan180 gram Gistocal, volgens het voorschrift voor JONGE katten. (Bevat behalve die calcium ook vit b en a.)
Ik wou dat ik iemand wist die me nou eens kon zeggen of dat goed was. Ze vinden het heerlijk zo, en het spaart dat moeilijke gemaal.
Door Ollie
#262841
Nou, ik weet het niet hoor, maar zou gemalen eierschaal niet beter zijn? ???

Als het niet zo is, dan hoor/lees ik het wel ;D

Ooh welkom op barfplaats trouwens! :D ;D
Laatst gewijzigd door Ollie op wo 16 feb 2005, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door