Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bianca1
#258726
Vandaag zijn we heel enthousiast een heerlijke groentefruitprut gaan maken om een enkele keer als extraatje te geven naast de dagelijkse energique, bestaande uit wortel, broccoli, witlof, peterselie, komkommer, tuinkers, boontjes, peer, mandarijn en kiwi.
Resultaat: 26 zakjes van 100 gram, goed voor 52 dagen, terwijl ik het eigenlijk als af en toe-tje wilde geven! Ik las dat ik het ongeveer een maand kan bewaren... :-\ wat nu, zonde om te laten verrotten. Is het een idee om gewoon elke dag een portie te geven en evt. een klein beetje energique in mindering te brengen?
Oja Odin is 4,5 maand oud en weegt ruim 5 kilo. Hij mag nu dus 2 schijven energique -en een beetje- hebben. Misschien kan ik dat -en een beetje- dan met mijn heerlijke mixje aanvullen?
Door Bianca1
#258729
het ligt op dit moment te bevriezen, maar dan nog kan ik het toch maar ongeveer een maand bewaren ( heb ik zojuist geleerd van de handleiding barf op barfclub)
Door Laura2004
#258732
Oh, dat wist ik niet. Ik vries het soms voor 2 of 3 maanden in. Anders blijf ik bezig. Ik snap niet waarom dat maar zo kort kan. Misschien dat iemand anders het weet. Ik doe het altijd en mijn honden zijn kerngezond.
Door Laura2004
#258733
bianca1 schreef: het ligt op dit moment te bevriezen, maar dan nog kan ik het toch maar ongeveer een maand bewaren ( heb ik zojuist geleerd van de handleiding barf op barfclub)
Ik heb het nu net inderdaad gelezen op barfclub. Ik doe het al anderhalf jaar zo en ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat ze er ziek van werden of dat de groentes niet meer goed waren. Ik vraag me ook af waarom dat is.
Door Bianca1
#258735
oke ja ik voeg me idd ook af hoe strict ik dat moest nemen. Maar dan nog, als ik het 2-3 maanden bewaar heb ik behoorlijk veel gemaakt, tsja ik ben ook maar een beginner :-[ . dus zal ik maar gewoon lekker elke dag een portie geven? een beetje extra groente en fruit kan geen kwaad toch??
Door Laura2004
#258737
Ik denk dat het echt niet zo erg is hoor, ik bewaar het ook soms 2 of 3 maanden. Maar ja, misschien reageert er iemand die er meer verstand van heeft dan ik.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#258741
De groente en het fruit bederft niet, maar de vitamines blijven niet zolang houdbaar, en dat is jammer. Want je geeft het juist als aanvulling óm de vitamines, toch?
Door Laura2004
#258745
Ik dacht dat de vitamines juist houdbaar bleven door het in vriezen. Dan krijgen mijn honden toch heel vaak de groentes (die mijn hond niet eens lekker vindt) voor niks.
Door 202spots
#258796
bianca1 schreef: Vandaag zijn we heel enthousiast een heerlijke groentefruitprut gaan maken om een enkele keer als extraatje te geven naast de dagelijkse energique, bestaande uit wortel, broccoli, witlof, peterselie, komkommer, tuinkers, boontjes, peer, mandarijn en kiwi.
Resultaat: 26 zakjes van 100 gram, goed voor 52 dagen, terwijl ik het eigenlijk als af en toe-tje wilde geven! Ik las dat ik het ongeveer een maand kan bewaren... :-\ wat nu, zonde om te laten verrotten. Is het een idee om gewoon elke dag een portie te geven en evt. een klein beetje energique in mindering te brengen?
Oja Odin is 4,5 maand oud en weegt ruim 5 kilo. Hij mag nu dus 2 schijven energique -en een beetje- hebben. Misschien kan ik dat -en een beetje- dan met mijn heerlijke mixje aanvullen?
Ik was al blij toen ik in de Topic "MIX" zag staan...
maar nu blijkt dat 't prut is... :o:'(
Prut kan je niet bewaren,maar groentemix WEL, ik maak er geen probleem van wanneer de mix langer dan 4 weken bevroren is ,dat gebeurd bij mij ook vaak. ;)
De bevroren groenten voor jezelf is meestal ook veel langer dan 'n maand bevroren.

Maar als je wil kan je de volgende keer minder maken.
Ik doe geen fruit door de groentemix, en ik denk dat mandarijn 'n bittere smaak krijgt met vriezen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#258797
Door invriezen blijven vitamines inderdaad langer houdbaar, maar ook weer niet zó lang ;) (dat is mij in ieder geval geleerd).
Door richard
#258801
Ik maak dagelijks verse de gf mix zelf klaar en vries dus niks in. Het is maar 3 minuutjes werk. Waarom lees ik zo vaak dat anderen het invriezen dan??

richard
Door tieneke
#258803
richard schreef: Ik maak dagelijks verse de gf mix zelf klaar en vries dus niks in. Het is maar 3 minuutjes werk. Waarom lees ik zo vaak dat anderen het invriezen dan??

richard
Omdat ik niet dagelijks boodschappen doe ;)
Als je verse groenten koopt en het ligt na een dag of 4 , 5 nog in de groentenla dan is het volgens mij niet erg vers meer.
Ik heb natuurlijk ook grote gasten hier ;D ;D
En niet iedere dag evenveel tijd met mijn bloementoko.
Bij mij gaat het dus in het vriesvakkie :P
Door 202spots
#258804
richard schreef: Ik maak dagelijks verse de gf mix zelf klaar en vries dus niks in. Het is maar 3 minuutjes werk. Waarom lees ik zo vaak dat anderen het invriezen dan??

richard
Ik denk dat ik zo'n 15 verschillende groentes door de mix doe.....wanneer ik daar elke dag 'n klein beetje van zou gebruiken dan is het meeste verlept tegen de tijd dat het op is....dus ik pureer alles tegelijk en vries 't.

Hoeveel verschillende groentes gebruik je?
Wanneer ik elke dag vers zou pureren dan zal het hooguit 4 soorten zijn denk ik... ???
Door Bianca1
#258812
:o ik ben zeker een uur bezig geweest met deze actie! Nou, met mijn bescheiden startersmening: zo te zien heb jij meerdere grotere honden, dan is het misschien lonend om elke dag vers te maken wat hoeveelheden betreft. ik zou voor mijn kleine keutelaar een kleine frutsel van allerlei soorten groente in de keukenmachine en daarna in de blender moeten gooien. Niet handig qua inkoop en niet efficient qua tijd volgens mij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door