Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DiNero
#257403
Dice woont nu toch alweer een halfjaar bij ons, staat helemaal op barf en een paar dagen carnibest.
Alleen als ze lamsribben of konijn heeft gegeten, moet ze een behoorlijk aantal uren later (meestal de volgende dag, vanaf de avondmaaltijd) stukjes bot overgeven. Verder zit er alleen wat schoon vocht/slijm bij dan. Bij konijn zijn dat dan behoorlijk scherpe stukjes.
Ik heb al geprobeerd geweekte havermout erbij te geven, maar daar merk ik geen verschil mee.
Ik ken dit eigenlijk niet van Nero of Sarah. Zou ze het toch niet helemaal goed verteren?
Door DiNero
#257429
De waterbak haal ik inderdaad weg.
Bij haar ben ik er juist extra alert op omdat ze nogal eens de neiging heeft echt veel ineens te drinken.
Momenteel merk ik dat dat steeds beter gaat worden, maar da's weer een ander verhaal ;D
Door Nelly
#257437
Angel heeft dat ook weleens dat ze stukken bot uitspuugt. Ik heb eigenlijk meer het idee dat ze te grote stukken bot doorslikt, dus niet goed genoeg kauwt. Probleem is dat ze niet durft te kluiven als ik het bot vasthoud, is nog iets uit haar verleden, denk ik :-\
Door tieneke
#257440
Had de hond hiervoor ook versvlees gegeten?
Misschien heeft ze gevoelige darmen en moet je wat geduld hebben.
Volgens mij zei Lizzy pas dat het niet veel kwaad kon :-\
Door 202spots
#257450
Cissy heeft nog steeds de neiging om te vlug en te grote stukken af te bijten en doorslikken.
Kippen bot gaat meestal goed,maar met de harde botten gebeurd het vaak dat ik de volgende dag 2-5 kleine stukjes uitgespuugd botje in de tuin vind.
Ik maak me er geen zorgen over.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#257453
Linda.B schreef: Dice woont nu toch alweer een halfjaar bij ons, staat helemaal op barf en een paar dagen carnibest.
Alleen als ze lamsribben of konijn heeft gegeten, moet ze een behoorlijk aantal uren later (meestal de volgende dag, vanaf de avondmaaltijd) stukjes bot overgeven. Verder zit er alleen wat schoon vocht/slijm bij dan. Bij konijn zijn dat dan behoorlijk scherpe stukjes.
Ik heb al geprobeerd geweekte havermout erbij te geven, maar daar merk ik geen verschil mee.
Ik ken dit eigenlijk niet van Nero of Sarah. Zou ze het toch niet helemaal goed verteren?
Ik denk idd dat ze het niet helemaal goed kan verteren, en het kan dan ook nog aan het soort bot liggen.
Gitte heeft dat tot nu toe alleen gehad bij kippenruggen en kippennekken die ik op de markt heb gehaald, bij kippennnekken en vleugels die ik bij Corine heb gehaald had ze dat niet. Zelf denk ik dat het aan de leeftijd van die kippen ligt, dat die kippen van de markt oude (soep)kippen waren, dus hardere botten? Gitte (5 jaar) staat nu een jaar op vers, maar ik denk dat honden die vanaf pup op vers staan tóch iets beter alle soorten bot verteren :-\.
Bij Gitte zorg ik nu ook altijd ervoor dat als ze botten heeft gegeten een uurtje geen water kan drinken, gewoon voor de zekerheid.
Door DiNero
#257460
Ze wil nog wel eens wat schrokkerig eten inderdaad.
Maar als ik ze alle drie apart zet, gaat dat al wel een stuk beter. Als ik haar bot wil vast houden gaat ze ook eerder schrokken, dus dat doe ik dan niet.

Dice was anderhalf toen ze bij ons kwam en kreeg daarvoor een of andere huismerk brok.
Ze wou ook bijna niet eten, nu is het een grote vuilnisbak, haha, wat wil je ook met al dat lekker eten ;D
Inmiddels is ze volgens mij aardig door het ontgiften heen. Heeft een dunne vacht gehad en ontzettend veel water gedronken. Nu ziet ze er prachtig uit!
Door DiNero
#257469
202spots schreef: Cissy heeft nog steeds de neiging om te vlug en te grote stukken af te bijten en doorslikken.
Kippen bot gaat meestal goed,maar met de harde botten gebeurd het vaak dat ik de volgende dag 2-5 kleine stukjes uitgespuugd botje in de tuin vind.
Ik maak me er geen zorgen over.
Misschien moet ik dat ook maar niet doen dan :)
Door Lizzy
#257733
Het kan ook nog met gewenning te maken hebben. Toen ik zelf ging samenstellen voor mijn honden vond ik ook regelmatig nog wel eens wat braaksel met harde stukken. Inmiddels vind ik dat nog zelden. Maar als ik het vind, dan was het altijd van een te hard stuk bot.

Ik zou zelf (als ik jou was) weer een tijdje minder harde botten geven (dus even geen lam - ik weet niet waar je dat koopt maar volgens mij zijn lamsbotten ook regelmatig gewoon afkomstig van schaap.... en even geen konijn maar wel de botten die ze wel goed verteerd). Ik zou ook probiotica gaan geven. Dat stimuleert de vertering. Maakt het spijsverteringsstelsel sterker. En dan weer langzaam die andere botten gaan toevoegen.
Door DiNero
#257837
Lizzy schreef: Het kan ook nog met gewenning te maken hebben. Toen ik zelf ging samenstellen voor mijn honden vond ik ook regelmatig nog wel eens wat braaksel met harde stukken. Inmiddels vind ik dat nog zelden. Maar als ik het vind, dan was het altijd van een te hard stuk bot.

Ik zou zelf (als ik jou was) weer een tijdje minder harde botten geven (dus even geen lam - ik weet niet waar je dat koopt maar volgens mij zijn lamsbotten ook regelmatig gewoon afkomstig van schaap.... en even geen konijn maar wel de botten die ze wel goed verteerd). Ik zou ook probiotica gaan geven. Dat stimuleert de vertering. Maakt het spijsverteringsstelsel sterker. En dan weer langzaam die andere botten gaan toevoegen.
De lamsribben komen bij de islamitische winkel vandaan.
Probiotica is misschien ook wel een goed idee, daar had
ik niet bij stilgestaan in dit opzicht. Ik heb het eigenlijk nog nooit gebruikt (alleen biogarde's ed), dus ik ga eerst ff lezen hier wat ik het best gebruiken kan.
Ik heb vandaag ook al lopen denken om eens een leemkuur te doen? Voor alle drie de honden, en dan een 'schone start' weer te hebben.
Hmm hier ga ik ook even wat meer over opzoeken. Maar zou dat ook een idee zijn?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door