Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#257093
vanaf begin heb ik geprobeerd zo snel mogelijk de pups aan van alles en nog wat te laten wennen.
behalve brokken ;D ;)

ze hebben cb gehad,ahv en bibi.
de pups zitten nu op bibi.
gewoon heel eerlijk gezegt omdat het voor mij per dag 1,5 euro goedkoper is. :-[
maar toen ik vorige keer bij bibi was(bij de maker van bibi in hoogvliet) vertelde ze me dat voor pups je beter bij de bibi ook botten kan geven ivm de calcium en ook dat de kipversie voor de pups niet genoeg is,
daar zit minder voedingwaarde in, ???
de bibimix zou weer te veel pens in zitten. :(
natuur is dus de beste. ::)
maar we hadden meer kip dan natuur besteld,
omdat ik dat dus niet wist. :(
eerlijk gezegt vind ik dat de honden het minder goed op bibi doen dan bv cb.
ze poepen meer en niet altijd vast. :(

daarom mijn volgende vragen,
de pups krijgen 4 keer per dag nog te eten,
we geven daarom 3 maaltijden bibi.
de andere maaltijd krijgen ze dan ander eten van ons,
bv lam,ze krijgen dan lamsribben,wat ong 50% vlees,50% bot is,ook krijgen ze dan vet erbij van lam.
of ze krijgen rund,gehakt bv of runderriblappen.
dat is dan dus zonder bot.
soms krijgen ze groentepuree erbij en een eitje.
als we creatief genoeg zijn :P en tijd over hebben krijgen ze ook wel eens fruitprutje met bv yoghurt of kwark.
nu vroeg ik me af of dat wel kan. :-\

ik zou meer willen gaan samenstellen.
nou wilde ik weten moet ik dan de hele dag samenstellen,
en de dag erna kompleet,
of zou ik bv 2 maaltijden kompleet kunnen doen en 2 zelf samenstellen per dag. :-\
dit zou mijn voorkeur hebben.

dit zijn de dingen waar we aan kunnen komen en zou dat variabel genoeg zijn voor een week?
als ik dus ook nog bibinatuur geef. ;)

kip- hele kip(hebben ze net voort eerst gehad,gaat prima)allerlei kip resten en afsnijsels, kipfilet, kippenlevertjes.
rund- rundergehakt, runderriblappen, runderhart.
lam- ribben(vaak 50%bot, 50% vlees, soms ook alleen stukken vlees), vet, niertjes, hart.
o ja en alle soorten pens en kalfshart hebben we ook.

groente, fruit, ei, yoghurt, kwart, hutekaas, kaas.

aan strotten bv kan ik niet komen(waar valt dat onder)
misschien nog aan geit. :-\

is dit variabel genoeg?
en zijn er misschien nog tips wat ik erbij kan geven,
moeten ze nog suplementen bv erbij oid?
als er tips zijn voor soorten vlees graag zeggen hoe t heet,
aangezien ik geen verstand heb van vlees, weet ik bv niet wat spiervlees is en zou ik liever voorbeelden hebben :P
weken geleden dacht ik namelijk nog dat riblappen dus ribben waren :-[ ::) ;D

ook de kluiven voor tussendoor vind ik erg moeilijk,
kan iemand me goed voorbeeld geven wat een goed recratiebot is en de pyrs dus echt niet op kunnen kauwen. ;)
#257098
danielle1980 schreef: vanaf begin heb ik geprobeerd zo snel mogelijk de pups aan van alles en nog wat te laten wennen.
behalve brokken ;D ;)

ze hebben cb gehad,ahv en bibi.
de pups zitten nu op bibi.
gewoon heel eerlijk gezegt omdat het voor mij per dag 1,5 euro goedkoper is. :-[
maar toen ik vorige keer bij bibi was(bij de maker van bibi in hoogvliet) vertelde ze me dat voor pups je beter bij de bibi ook botten kan geven ivm de calcium en ook dat de kipversie voor de pups niet genoeg is,
daar zit minder voedingwaarde in, ???
de bibimix zou weer te veel pens in zitten. :(
natuur is dus de beste. ::)
maar we hadden meer kip dan natuur besteld,
omdat ik dat dus niet wist. :(
eerlijk gezegt vind ik dat de honden het minder goed op bibi doen dan bv cb.
ze poepen meer en niet altijd vast. :(

daarom mijn volgende vragen,
de pups krijgen 4 keer per dag nog te eten,
we geven daarom 3 maaltijden bibi.
de andere maaltijd krijgen ze dan ander eten van ons,
bv lam,ze krijgen dan lamsribben,wat ong 50% vlees,50% bot is,ook krijgen ze dan vet erbij van lam.
of ze krijgen rund,gehakt bv of runderriblappen.
dat is dan dus zonder bot.
soms krijgen ze groentepuree erbij en een eitje.
als we creatief genoeg zijn :P en tijd over hebben krijgen ze ook wel eens fruitprutje met bv yoghurt of kwark.
nu vroeg ik me af of dat wel kan. :-\

ik zou meer willen gaan samenstellen.
nou wilde ik weten moet ik dan de hele dag samenstellen,
en de dag erna kompleet,
of zou ik bv 2 maaltijden kompleet kunnen doen en 2 zelf samenstellen per dag. :-\
dit zou mijn voorkeur hebben.

dit zijn de dingen waar we aan kunnen komen en zou dat variabel genoeg zijn voor een week?
als ik dus ook nog bibinatuur geef. ;)

kip- hele kip(hebben ze net voort eerst gehad,gaat prima)allerlei kip resten en afsnijsels, kipfilet, kippenlevertjes.
rund- rundergehakt, runderriblappen, runderhart.
lam- ribben(vaak 50%bot, 50% vlees, soms ook alleen stukken vlees), vet, niertjes, hart.
o ja en alle soorten pens en kalfshart hebben we ook.

groente, fruit, ei, yoghurt, kwart, hutekaas, kaas.

aan strotten bv kan ik niet komen(waar valt dat onder)
misschien nog aan geit. :-\

is dit variabel genoeg?
en zijn er misschien nog tips wat ik erbij kan geven,
moeten ze nog suplementen bv erbij oid?
als er tips zijn voor soorten vlees graag zeggen hoe t heet,
aangezien ik geen verstand heb van vlees, weet ik bv niet wat spiervlees is en zou ik liever voorbeelden hebben :P
weken geleden dacht ik namelijk nog dat riblappen dus ribben waren :-[ ::) ;D

ook de kluiven voor tussendoor vind ik erg moeilijk,
kan iemand me goed voorbeeld geven wat een goed recratiebot is en de pyrs dus echt niet op kunnen kauwen. ;)

Strotten zijn van een kalf of rund en kun je meestal alleen via de slachter krijgen. Hier zitten ze bij het kopvlees erbij.
Spiervlees is al het vlees buiten de organen om. Eigenlijk is bijna alles wat bij de slager in de vitrine ligt spiervlees. Wat je zoals opnoemt om zelf mee aan de slag te gaan klinkt mij niet verkeerd :D
Als het puur recreatie moet zijn, dan zou je hele grote runderbotten moeten zien te scoren, maar ik vind die dingen wat gemeen voor de tanden en geef dan toch liever eeen flinke lamsrib of penslap, die dan meteen als maaltijd dient.
Maar als je pups het niet echt lekker doen op bibi dan zette ik ze toch echt weer terug op de CB.
#257105
Angelique schreef: Strotten zijn van een kalf of rund en kun je meestal alleen via de slachter krijgen. Hier zitten ze bij het kopvlees erbij.
Spiervlees is al het vlees buiten de organen om. Eigenlijk is bijna alles wat bij de slager in de vitrine ligt spiervlees. Wat je zoals opnoemt om zelf mee aan de slag te gaan klinkt mij niet verkeerd :D
Als het puur recreatie moet zijn, dan zou je hele grote runderbotten moeten zien te scoren, maar ik vind die dingen wat gemeen voor de tanden en geef dan toch liever eeen flinke lamsrib of penslap, die dan meteen als maaltijd dient.
Maar als je pups het niet echt lekker doen op bibi dan zette ik ze toch echt weer terug op de CB.
ik zou graag als ik meer samen ga stellen weer op cb terug gaan.
of meer ahv daar doen ze t ook goed op,
maar is gewoon te duur nu voor me.
ik zou dan ruim 300 euro per maand kwijt zijn aan vlees.
vandaar dat bibi even een oplossing is en zelf samenstellen dus.
als dat lukt dan kan ik weer terug naar cb.
en wil per se niet op brok. ;)

van die pens is wel een idee,
nu krijgen ze pens nog in stukjes maar een lap zou misschien wel helpen :D
#257262
Lizzy moet eens haar barfboek afmaken daar zitten we allemaal op te wachten zodat we meer kunnen gaan samenstellen.

Volgens mijdoe je het goed zo en anders gewoon veel hier bij zelf samenstellen lezen dan komt het allemaal goed.
#257272
Cujo schreef: Lizzy moet eens haar barfboek afmaken daar zitten we allemaal op te wachten zodat we meer kunnen gaan samenstellen.

Volgens mijdoe je het goed zo en anders gewoon veel hier bij zelf samenstellen lezen dan komt het allemaal goed.

Kijk even in de bibliotheek ;)
Daar staat hoe je zelf de juiste berekening kunt maken
Laatst gewijzigd door tieneke op di 08 feb 2005, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#257448
danielle1980 schreef: de percentages die weet ik wel,
maar vraag me meer af of je kvv en zelf samenstellen door elkaar kan doen en of de afwisseling goed genoeg is. :-\
en of ze andere dingen enz moeten hebben ;)

Je kunt gerust gedeeltelijk samenstellen en gedeeltelijk kvv geven.
Zet anders je Menu een in de rubriek zelf samenstellen.
#257455
danielle1980 schreef: de percentages die weet ik wel,
maar vraag me meer af of je kvv en zelf samenstellen door elkaar kan doen en of de afwisseling goed genoeg is. :-\
en of ze andere dingen enz moeten hebben ;)

Je kunt rustig op 1 dag kvv en zelf samenstellen doen. Houd anders even een tijdje bij wat je naast de kvv geeft, dan zie je denk ik snel genoeg of de dingen die je naast de kvv geeft gevarieerd genoeg zijn en of het ook enigszins in balans is over een periode van een week of 2.
#257462
Nelly schreef: Volgens mij kun je best kvv en barf geven hoor Danielle, zou het alleen niet op een en dezelfde dag doen, maar bijv. om en om ofzo.Snappie?
Waarom niet op dezelfde dag? Je kunt rustig 's morgens Bibi geven, 's middags een kippenvleugel en 's avonds een eitje met hüttekäse oid, da's echt geen probleem hoor ;).
#257467
Nitus schreef: Waarom niet op dezelfde dag? Je kunt rustig 's morgens Bibi geven, 's middags een kippenvleugel en 's avonds een eitje met hüttekäse oid, da's echt geen probleem hoor ;).
Doe ik ook. Ik vervang 1 vd drie maaltijden op een dag door barf.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door