Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door chooky
#2554542
Vorig jaar heel voorzichtig geprobeerd met tomaatjes, basilicum en pepertjes.
En mijn vingers zijn (met wat hulp van meneer Chooky) toch wat groener dan ik had gevreesd. De tomaatjes hebben we lekker van gegeten, de basilicum hebben we niet gegeten (had wel gekund) maar wel van genoten, en ik weet nu ook dat die plantjes leuk bloeien  :D en de peper gaf 1 klein rood pepertje (schaal te klein) dus nu gaan we dit jaar meer doen  :D
We hadden wel heel veel succes met de bloemen en grassen in ons nieuwe stukje tuin (we hebben de oprit bij de tuin getrokken) dat werd mooi wild met allerlei verrassingsbloemen.
Door Nynke
#2554547
ik ga komend seizoen beginnen, heb 1 stuk van 3.3*1.4 meter en 1 vierkante meter bak en een koude bak van ongeveer 60*110 cm. Ben heel erg benieuwd wat de opbrengst gaat worden  :P  in elk geval staan al 19 van de 24 knoflooktenen boven de grond, dus als het goed is in elk geval 19 bollen knoflook  :biggrin2: :biggrin2:

Ik ga volgend seizoen in elk geval rode bieten, diverse soorten sla, tomaten, peultjes, andijvie en rode kool zaaien, verder weet ik het even niet uit mijn hoofd  :-[
Door hannabelgje
#2554555
Ik denk dat ik er verstandig aan doe om met zo'n vierkantjes bak te beginnen. Ik moet alleen wel eerst een stuk tuin af gaan zetten voor de kippen en eenden zodat die niet in mijn gewassen zullen lopen. Daar ga ik de komende weken al mee beginnen en het aantal kippen sterk uitdunnen zodat ze minder ruimte nodig hebben.
Door kaszi
#2554566
Radijsjes, veldsla, pluksla, worteltjes, boontjes, venkel, suikermais etc zijn leuk om te doen, ook wel kruiden, maar die heb ik gewoon in de border staan omdat de meeste die ik heb doorleven zijn én ook nog eens decoratief.
Tomaten hebben snel last van de vele regen, pepertjes etc ook. 
Begin met makkelijke groenten, daar kan je bijna niet verkeerd mee doen en je gaat al sneller verder doen dan wanneer je wat moeilijkere soorten neemt.  Is nogal teleurstellend als je in de weer bent en je nauwelijks opbrengst hebt.
Heb het een aantal jaren niet gedaan, maar nu zijn de kindjes 3 en 5 jaar en wil deze lente-zomer weer een klein groententuintje in bakken maken.
Door kaszi
#2554568
Courgette gaat ook heel gemakkelijk, heb je wel wat meer ruimte voor nodig en 2 planten is ruim voldoende.  Weet niet of je er meer dan 1 nodig hebt voor bestuiven, maar moest dat niet het geval zijn is 1 ook al voldoende.
Door Anthraciet
#2554579
Ik had dit jaar een nieuwe moestuin willen aanleggen, maar daar is niks van gekomen en op die plek ligt nu een paar kuub zand :-X
Dus dat moet ik eerst weghalen c.q. verdelen voor ik de moestuin alsnog kan aanleggen.

Maar hij komt er zeker! En hij wordt dan ca. 3x6 meter. Ik wil er dan vooral veel soorten sla in verbouwen, daarnaast diverse kruiden en worteltjes voor de nijntjes :biggrin2:
Verder nog geen idee, dat komt vanzelf wel.... misschien courgettes, komkommers, dat soort dingen.

In de kas had ik dit jaar 6 tomatenplanten en 78 peperplanten :-X :biggrin2:
Ik heb dus aardig wat sambal en hotsauce gemaakt en heb nog pepers liggen die ik aankomende week ga verwerken.

Ik wil aankomend jaar zeker weer veel peperplanten in de kas, maar nog geen idee wat ik er verder in ga zetten.
Dus ik hou dit topic in de gaten en wie weet krijg ik er nog wat meer ideeën van :biggrin2:
Door Anthraciet
#2554595
Ik ben idd ook nog steeds heel erg blij met mijn kas, het was wel ff werk om hem bij de vorige eigenaren af te breken, te vervoeren en hier weer op te zetten, maar het is zoooooo heerlijk om daar bezig te zijn als het buiten koud en/of nat is 8)
En meteen plaats voor je zakken potgrond, lege potjes etc.

Afgelopen zomer heeft mijn vader er vaste schappen in gemaakt (had eerst planken op schragen) en een klein aanrechtje met dubbele wasbak die ik op de kop getikt had. Nu nog het water aansluiten bij aan- en afvoer en dan ben ik helemaal de koningin te rijk :biggrin2:
Door Nynke
#2554622
Tanna schreef: Is het water al een beetje gezakt, Nynke?
Ja hoor, je moet nu een of twee handen diep graven voor je op het water stuit  :P

Ik ga ook nog doperwten, bosuien, radijsjes, Chinese kool, , paksoi, courgette en suikermais zaaien, de laatste 2 dan wel waar de kippies ook lopen, anders past ut niet  :D

Een kas lijkt me ook heerlijk Ingrid !!  Hoe groot is de jouwe? Bij ons gaat dat nevernooitniet passen in ons stadstuintje, maar ja, jij hebt ruimte genoeg  :groenvanjaloeziesmiley: :crazy2:
Door calimero_a
#2554629
Ik heb een moesvensterbank telt dat ook?

In ieder geval weer een heleboel kruiden en kiemspul (allerlei soorten -kers), tomaatjes, pepertjes, sla (ijsberg, gewone, eikeblad). Aardbeien natuurlijk. Wat zou ik nog meer kunnen planten?

:-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door