Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anjes
#254381
Ik zou graag willen weten de hoeveelheid voer je een hond moet geven; heb ergens gelezen dat het 2% is voor een volwassen hond en 4% voor een puppy. Maar nu heb ik gisteravond hier gelezen dat een hond van 30 kg 750 gram per dag moet krijgen, dit is geen 2% maar ook geen 4%. Verder wil ik graag weten of er een verschil is voor kvv en voor barf? Ik weet dat het een richtlijn is en dat je met de "ogen" moet voeren, maar je moet toch ergens beginnen, vandaar mijn vraag.
groetjes Anjes
Door Lupa
#254389
ik reken ongeveer 25 gr per kilogewicht van de vowassen hond.
en inderdaad voeren met je ogen, vindje je hond ietjes dikker worden gewoon minder geven.
bv, ik heb hier ook 2 kooikertjes, allebei 12 kilo, de ene krijgt 150gr, de andere 200gr.
de ene hond kan meer hebben dan de andere , hangt ook van hun enrgie af, bewegen ze veel, sportenze enz enz.
kvv moetje naar mijn mening ietjes minder voeren, het is meestal wat vettiger dan barf
Door 202spots
#254492
Volwassen honden mogen 2-3% van de ideale gewicht hebben.Puppies 10%.

Ian Billinghurst BarfWorld
How much should I feed my adult dog?
Adult dogs can be fed between 2-3% of the their body weight. We recommend starting with 1/2 pound of food per 25 lbs of body weight daily and make adjustments according to your dog's age and activity. Remember that a healthy dog is not overweight.

How much do I feed my puppy?
BARF World recommends feeding puppies up to 10 % of their body weight. Therefore, if your pup weighs 10 lbs you should feed 1 lb of food divided between 3 or 4 feedings per day. Growing puppies, especially the large breeds, should be kept lean so adjustments to feeding amounts will have to be monitored closely.

Ik denk dat KVV misschien makkelijker is om PRECIES de hoeveelheid af te wegen,met zelf samenstellen gaat
het niet zo precies,de ene keer krijgen ze 'n halve kip,de volgende keer 'n lamnek,en dan misschien alleen 'n paar lamsribben of 2-3 kippenvleugels,iedere keer 'n andere gewicht dus.
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 04 feb 2005, 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#254509
Nelly schreef: En ik reken niet, weeg niet, maar voer gewoon op gevoel en zien, en dat doe ik eigenlijk al zo lang als ik honden heb. En da's al heel lang ::)
ik durf te wedden dat je aleer aller alleer eerste keer hebje toch gewogen
Door Anjes
#254974
Lupa schreef: ik reken ongeveer 25 gr per kilogewicht van de vowassen hond.
en inderdaad voeren met je ogen, vindje je hond ietjes dikker worden gewoon minder geven.
bv, ik heb hier ook 2 kooikertjes, allebei 12 kilo, de ene krijgt 150gr, de andere 200gr.
de ene hond kan meer hebben dan de andere , hangt ook van hun enrgie af, bewegen ze veel, sportenze enz enz.
kvv moetje naar mijn mening ietjes minder voeren, het is meestal wat vettiger dan barf
Als ik goed reken voer jij 2 maal daags, of niet?
Jij zei tegen Nelly dat ze ooit gewogen heeft; dat is het juist, want je moet toch ergens mee beginnen, je moet toch een richtlijn hebben waarop je verder kun t werken.
Door Lupa
#255114
Anjes schreef: Als ik goed reken voer jij 2 maal daags, of niet?
Jij zei tegen Nelly dat ze ooit gewogen heeft; dat is het juist, want je moet toch ergens mee beginnen, je moet toch een richtlijn hebben waarop je verder kun t werken.
nee, ik voer 1x daags, ik weeg nog steeds want ik heb nog steeds geen wegenschaal in plaats van handen ;D
maar de ene keer krijgenze ietjes meer en de andere keer ietjes minder, het is af en toe niet te doen om ribben precies op maat te maken, en daarom krijgenze de dag erna minder.
ik heb wel 2x daags gevoerd maar dat bevil toch niet echt, vooral Lupa (flatje) is veel meer tevredener met in een keer de hele eten te krijgen
Laatst gewijzigd door Lupa op vr 04 feb 2005, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#255129
Anjes schreef: Als ik goed reken voer jij 2 maal daags, of niet?
Jij zei tegen Nelly dat ze ooit gewogen heeft; dat is het juist, want je moet toch ergens mee beginnen, je moet toch een richtlijn hebben waarop je verder kun t werken.
Mijn richtlijn was altijd hoe de honden eruit zagen. Dik of dun, dan weet je genoeg toch? En een pup in de groei, als hij niet te hard groeit, z'n ribbenkastje niet te dun is en hij/zij niet teveel groeiknobbeltjes op de pootjes heeft, dan is het gewoon goed. Verder is de vacht een hele goeie indicator. Een mooie glanzende, zachte vacht die fris ruikt wijst op een gezonde hond. Dan nog de energie van je hond, wil hij/zij graag spelen en rennen? Of ligt-ie maar wat in een hoekje te kijken? Mensen er zijn zoveel dingen waaraan je kunt zien of het wel of niet goed gaat met je hond(je). En echt, ik heb al veel honden grootgebracht, van groot tot klein. Cavaliertje, Kooiker, Herder, Maremma, tot Newfoundlander en er is er nog nooit een door voedingsfouten ziek geworden. En in die tijd gaf ik ook nog gedeeltijk vers vlees (van AHV), alleen was dat toen nog niet echt kompleet verkrijgbaar.
Door Lupa
#255134
Nelly schreef: Mijn richtlijn was altijd hoe de honden eruit zagen. Dik of dun, dan weet je genoeg toch? En een pup in de groei, als hij niet te hard groeit, z'n ribbenkastje niet te dun is en hij/zij niet teveel groeiknobbeltjes op de pootjes heeft, dan is het gewoon goed. Verder is de vacht een hele goeie indicator. Een mooie glanzende, zachte vacht die fris ruikt wijst op een gezonde hond. Dan nog de energie van je hond, wil hij/zij graag spelen en rennen? Of ligt-ie maar wat in een hoekje te kijken? Mensen er zijn zoveel dingen waaraan je kunt zien of het wel of niet goed gaat met je hond(je). En echt, ik heb al veel honden grootgebracht, van groot tot klein. Cavaliertje, Kooiker, Herder, Maremma, tot Newfoundlander en er is er nog nooit een door voedingsfouten ziek geworden. En in die tijd gaf ik ook nog gedeeltijk vers vlees (van AHV), alleen was dat toen nog niet echt kompleet verkrijgbaar.
maar als je begint en je probeert de percentages te houden zou je toch moeten wegen toch? ik weet echt niet hoeveel 100 gr lever is en hoeveel 200 gr spiervlees is.
als je kant en klaar geeft is dat anders, dat weeg ik ook niet meer
Door Anjes
#255140
Hoi Lupa; als ik reken 25 gram van 12 kg is dat toch 300 gram, of zit ik fout? Vandaar mijn vraag of je 2 maal daags geeft. Verder begrijp ik ook als je zelf samensteld dat die grammen niet altijd precies kloppen.
Hoi Nelly; ik wil zo meteen mijn hondje niet te kort doen, vandaar dat ik een richtlijn wou hebben, want je moet toch ergens beginnen, daarna kun je dat op je eigen hond aanpassen. Verder weet ik ook wel dat je naar je hond moet kijken; maar stel ik zou bv beginnen met 100 gram per keer en hij heeft er eigenlijk 200 nodig dan doe ik hem toch te kort, en ik denk dat je een pup niet te kort moety doen, zeker niet in het begin.
Door 202spots
#255146
Wanneer je 2 keer per dag voert dan neem je de helft van de totale hoeveelheid voer dat je per dag moet geven.
Wanneer je 1 keer per dag voert dan geef je alles tegelijk.

Ik heb in 't begin trouwens ook eerst moeten wegen voordat ik wist hoeveel 'n kippenrug of 3 vleugels wegen,en hoeveel b.v100 gram gemalen kalkoen eruit ziet. :-\
Nu weeg ik niks meer. ;)
Door Anjes
#255177
202spots schreef: Wanneer je 2 keer per dag voert dan neem je de helft van de totale hoeveelheid voer dat je per dag moet geven.
Wanneer je 1 keer per dag voert dan geef je alles tegelijk.

Ik heb in 't begin trouwens ook eerst moeten wegen voordat ik wist hoeveel 'n kippenrug of 3 vleugels wegen,en hoeveel b.v100 gram gemalen kalkoen eruit ziet. :-\
Nu weeg ik niks meer. ;)
Dank je voor jou uitleg; dat begreep ik wel want wij krijgen een puppy en die moet je de hoeveelheid verdelen over zeker 3 of over 4 maaltijden per dag.
Trouwens mijn Engels is niet zo goed maar een pup moet je 10 % van zijn gewicht geven; bv hij weegt 5 kg dan moet ik hem 500 gram per dag geven; dit verdeeld in 3 of 4 maaltijden toch?
Hierbij wil ik eerst kvv gaan geven, als hij dat gewend is wil ik langzaam zelf gaan samenstellen; bv kvv en kippenekken, visje, eitje, yohurt, appel, enz.
Als dit goed gaat, en ik vindt het leuk en heb er de tijd voor wil ik eigenlijk helemaal zelf gaan samenstellen, want wij willen hem ook meenemen op vakantie en wij gaan altijd met de tent dus dan kan kvv niet maar barf dus wel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door