Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#254662
Dit is de eerste vraag van een 'groentje' op het gebied van BARF. Mijn hond (Stabij 12 maanden) heeft wel ervaring met het wegknagen van hele botten en hij lust 'alles'.

Ik voer mijn hond BIBI en heb via de tip op BP 3 kg kuikens gekocht bij de C1000.

Hoe 'erg' is het nu als ik mijn hond 1 dag in de week alleen kuikenbouten geef en de rest van de week BIBI.
Wat mist hij allemaal als hij die kuikenbouten eet (alleen vlees en bot), ik kan er wel wat kippenmaagjes bij geven die ik nog heb liggen voor de katten.

Alle tips zijn zeer welkom!

Groetjes,
Gebruikersavatar
Door sylvia
#254679
Als je de hele week bibi voert kun je best die ene dag alleen die kuikenbouten voeren hoor, is niks mis mee.
Organen bijvoeren hoeft niet die geef je de hele week al middels de bibi
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 04 feb 2005, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#254699
Ik sluit me bij Sylvia aan. Organen vind ik ook niet nodig, die zitten al meer als voldoende in Bibi. Is jouw hond overigens al wel gewend om botten te eten? Zo niet: ik vind kuikenbout niet echt het meeste ideale bot om mee te beginnen, als ik eerlijk ben. Mocht dit hun eerste ongemalen bot zijn (in Bibi zit gemalen bot), dan zou ik zelf de bout erg goed vasthouden (met washand zodat je grip hebt op de bout) en de hond ervan laten eten. Plet desnoods het bot even met een bijltje.

Maar goed, in Bibi zit dus gemalen kip/kippenbot en ik vind kuikenbout nou ook weer niet een maaltijd die je vaker als 1 keer per week geeft. Want het brengt niet echt afwisseling in je menu. Je kunt eventueel ook wat groentepuree + rauw eitje vooraf geven (dus daarna de bout). Dan heeft je hond ook weer wat anders gegeten die dag.
Door Borke
#254710
Lizzy schreef: ik vind kuikenbout niet echt het meeste ideale bot om mee te beginnen, als ik eerlijk ben. Mocht dit hun eerste ongemalen bot zijn (in Bibi zit gemalen bot), dan zou ik zelf de bout erg goed vasthouden (met washand zodat je grip hebt op de bout) en de hond ervan laten eten. Plet desnoods het bot even met een bijltje.

Maar goed, in Bibi zit dus gemalen kip/kippenbot en ik vind kuikenbout nou ook weer niet een maaltijd die je vaker als 1 keer per week geeft. Want het brengt niet echt afwisseling in je menu. Je kunt eventueel ook wat groentepuree + rauw eitje vooraf geven (dus daarna de bout). Dan heeft je hond ook weer wat anders gegeten die dag.
Borke heeft al vaker vanaf 5 maanden) botten met vers rauw vlees gegeten van geit, lam en rund.
Waarom is kuikenbot minder geschikt voor beginners?

Een groentepureetje met een rauw ei vooraf is een aardige tip als 'voorgerecht'.

Ik vind het best eng om te starten met 'experimenteren' met zelf samenstellen, daarom heb ik ermee gewacht totdat de hond 12 maanden oud is (en op uitzwaren na redelijk volgroeid). Maar verse rauw vleesbotten heeft hij dus de afgelopen 7 maanden al wekelijks gehad en hij vindt het helemaal geweldig. Kijk ik dan naar zijn ontlasting dan ben ik ook helemaal blij!

Groetjes,
Door Lizzy
#254727
AstridStraver schreef: Borke heeft al vaker vanaf 5 maanden) botten met vers rauw vlees gegeten van geit, lam en rund.
Waarom is kuikenbot minder geschikt voor beginners?

Een groentepureetje met een rauw ei vooraf is een aardige tip als 'voorgerecht'.

Ik vind het best eng om te starten met 'experimenteren' met zelf samenstellen, daarom heb ik ermee gewacht totdat de hond 12 maanden oud is (en op uitzwaren na redelijk volgroeid). Maar verse rauw vleesbotten heeft hij dus de afgelopen 7 maanden al wekelijks gehad en hij vindt het helemaal geweldig. Kijk ik dan naar zijn ontlasting dan ben ik ook helemaal blij!

Groetjes,
Als hij botten gewend is, dan is kuikenbout uitstekend natuurlijk. De reden dat ik het geen goed 'beginnersbot' vind is dat de bouten van dragende delen zijn. En hoeveel de kuikens al op heel jonge leeftijd worden geslacht en de botten dus relatief zacht zijn, zijn de botten toch harder en lastiger te verteren/kapot te bijten als bijv. een kippennek. En je weet ook nog niet (als de hond nooit eerder bot heeft gegeten) hoe hij er mee om gaat waardoor er ook voorzichtigheid is geboden. Ik heb namelijk liever dat een hond een kippennek in 1 keer naar binnen slokt als een kuikenbout.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 04 feb 2005, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#254742
Lizzy schreef: Ik heb namelijk liever dat een hond een kippennek in 1 keer naar binnen slokt als een kuikenbout.
Bedankt voor je uitleg!
Ik herken het trouwens wel, want het allereerste wat ik Borke met 5 maanden gaf was een half kipvleugeltje (wat mij poes niet wilde eten) en dat ging bijna direct helemaal naar binnen en weer eruit enz. Hij had nog niet geleerd dat hij erop moest kauwen. Daarna heb ik hem eerst grotere botten gegeven en dat ging veel beter :-)

Groetjes,
Door Borke
#254787
Ik heb aardig wat in de bibliotheek gelezen en heb nog wat aanvullende vragen:

Nog een vraag over een rauw eitje.
Ik neem aan dat dat met schil is, als hij er maar eentje per week krijgt?
Stamp je de schil dan fijn?

Tweede vraag, mijn hond van 12 maanden weegt 22 kg en krijgt van BIBI 650 gram en blijft daar goed slank op.
Ik heb wat gelezen uit de bibliotheek en zie dat Lizzy in haar artikel 'voorbeeld van berekenen percentages' uitgaat van 15-20% rauwe/gepureerde groente.
Dat zou dan voor onze hond ca. 120 gr groente zijn?

Wat voor yoghurt geven jullie de hond. Ik neem aan die zonder enige toevoeging, gewone volle yoghurt of bijvoorbeeld stand?
Hoe zit het met gewone volle melk en geitenmelk, daar is Borke dol op.
Karnemelk?

Hoe meer ik erover lees, hoe meer vragen ik heb :-)

Groetjes,

Groetjes,
Gebruikersavatar
Door Nitus
#254802
AstridStraver schreef: Ik heb aardig wat in de bibliotheek gelezen en heb nog wat aanvullende vragen:

Nog een vraag over een rauw eitje.
Ik neem aan dat dat met schil is, als hij er maar eentje per week krijgt?
Stamp je de schil dan fijn?
Ik geef Gitte ei met schil, als ze dat buiten op kan eten krijgt ze 'm helemaal heel, binnen maak ik het ie kapot er prak ik met een vork de schil wat in kleinere stukjes, Gitte eet alles op, maar ik lees hier ook regelmatig dat er honden zijn die de schil niet opeten.
Tweede vraag, mijn hond van 12 maanden weegt 22 kg en krijgt van BIBI 650 gram en blijft daar goed slank op.
Ik heb wat gelezen uit de bibliotheek en zie dat Lizzy in haar artikel 'voorbeeld van berekenen percentages' uitgaat van 15-20% rauwe/gepureerde groente.
Dat zou dan voor onze hond ca. 120 gr groente zijn?
Als je van die 650 gr. uitgaat wel, ja ;). Maar zoals al eerder gezegd, als je 1 dag in de week samenstelt hoef je geen komplete maaltijd te maken, tenzij je dat leuk vind natuurlijk ;).
Wat voor yoghurt geven jullie de hond. Ik neem aan die zonder enige toevoeging, gewone volle yoghurt of bijvoorbeeld stand?
Hoe zit het met gewone volle melk en geitenmelk, daar is Borke dol op.
Karnemelk?
Ik geef vaak hüttekäse, vind Gitte heerlijk, de andere dingen die je noemt heb ik nog nooit uitgeprobeerd, al zou ik dat met gewone melk ook zeker niet doen, de rest kun je rustig proberen dacht ik.
Hoe meer ik erover lees, hoe meer vragen ik heb :-)
Dit komt me héél bekent voor, gewoon blijven vragen hoor ;).
Laatst gewijzigd door Nitus op vr 04 feb 2005, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#254805
Nitus schreef: Als je van die 650 gr. uitgaat wel, ja ;). Maar zoals al eerder gezegd, als je 1 dag in de week samenstelt hoef je geen komplete maaltijd te maken, tenzij je dat leuk vind natuurlijk ;)
Weet je, echt helemaal Barfen lijkt me zo'n gedoe, daarom wil ik BIBI geven.
Het lijkt me alleen wel grappig om eens te proberen hoe het is om een dag in de week een redelijk complete maaltijd te geven. Ik kreeg ook al de tip om zo wat groente/fruit voorraad uit de koelkast te lozen. Misschien bevalt het me wel om dan een stapje verder te gaan?

Overigens wil ik zo nu en dan ook nog wel zijn Prins brokken geven, wel zo handig als je weggaat met de hond voor een weekendje of langer.

Groetjes,
Gebruikersavatar
Door Nitus
#254816
AstridStraver schreef: Weet je, echt helemaal Barfen lijkt me zo'n gedoe, daarom wil ik BIBI geven.
Het lijkt me alleen wel grappig om eens te proberen hoe het is om een dag in de week een redelijk complete maaltijd te geven. Ik kreeg ook al de tip om zo wat groente/fruit voorraad uit de koelkast te lozen. Misschien bevalt het me wel om dan een stapje verder te gaan?
Ja, wie weet ;), ik zit zelf nu op 2 dagen in de week samenstellen en vind het héél leuk om te doen :D.
Overigens wil ik zo nu en dan ook nog wel zijn Prins brokken geven, wel zo handig als je weggaat met de hond voor een weekendje of langer.
Ach arme Borke ;), voor een weekendje weg is het echt niet nodig om hem tussendoor brokken te voeren hoor, en Bibi blijft in de koelkast minimaal 2 dagen goed ;), dus misschien een idee om dat dan mee te nemen?.
Door Lizzy
#254818
AstridStraver schreef: Weet je, echt helemaal Barfen lijkt me zo'n gedoe, daarom wil ik BIBI geven.
Oh, dat valt echt reuze mee hoor! In het begin moet je even wennen, maar als je eenmaal door hebt hoe 'het moet' is het reuze eenvoudig! En leuk! En reken maar dat honden daar ook zo over denken!
Het lijkt me alleen wel grappig om eens te proberen hoe het is om een dag in de week een redelijk complete maaltijd te geven. Ik kreeg ook al de tip om zo wat groente/fruit voorraad uit de koelkast te lozen. Misschien bevalt het me wel om dan een stapje verder te gaan?

Overigens wil ik zo nu en dan ook nog wel zijn Prins brokken geven, wel zo handig als je weggaat met de hond voor een weekendje of langer.

Groetjes,
Het is echt beslist niet nodig om de maaltijd compleet te geven hoor. Mijn honden eten nooit complete maaltijden. Zij krijgen iedere dag van allerlei heerlijke en gezonde dingen en in 1 week tijd krijgen ze alles binnen dat ze nodig hebben. Het woord compleet valt hier in huis/op mijn menu dus niet/nooit.

Ik snap ook niet zo goed waarom je af en toe brokken wil blijven geven. Ik eet in mijn vakantie vaak een patatje. Nu blijf ik toch ook niet 1 keer per week of 1 keer per 2 weken patat eten omdat ik het ook wel eens in mijn vakantie eet?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 04 feb 2005, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#254847
Is er weer iets mis met BP? Krijg steeds weer foutmeldingen. Of ligt dat aan mijn pc? Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen, denk dat je met voeren misschien ook weleens te voorzichtig kunt zijn. Die van mij hebben vanavond een hele eend verorberd (= al de 2e keer!), ook Andor van net een week of 19 (goed Helen?) kauwt botten weg dat het een lust is. En Angel lust geen eend, dus laat haar portie liggen, nou daar hebben Ashley en Andor geen problemen mee ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door