Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2537556
Ik heb nog nooit in mijn leven hoeven solliciteren, dus heb totaal geen ervaring hier mee ::)

Als je een sollicitatie via een website gestuurd hebt en je hebt ook al bevestiging van je sollicitatie ontvangen met daarin dat ze de sollicitatie in behandeling nemen, is het dan gebruikelijk om er na een aantal dagen achteraan te bellen?
Of juist niet?

En indien wel, na hoeveel dagen denken jullie dat het niet te pushy staat maar wel genoeg geïnteresseerd?

En indien wel, hoe pak je zo'n telefoongesprek aan? Wat vraag/zeg je tegen zo iemand die je dus nog niet kent?
#2537581
ik zou eerder vooraf bellen met gerichte vragen over het bedrijf en de procedure. achteraf misschien na een week vragen hoe de procedure gaat.  4wkn vind ik wel erg lang. Dan ga ik er vanuit dat er geen reactie meer komt. Maar ik heb al jaren geen ervaring meer met solliciteren.
#2537583
Wel nee, in deze tijd is het heel normaal om pas 4-6 weken na het plaatsen van de vacature te gaan selecteren als bedrijf. En dan krijgen de mensen die niet op gesprek mogen komen ook vaak pas reactie als de procedure is afgerond, dus na het insturen van je solliciatie kan je rustig 8 weken moeten wachten tot je wat hoort. Er komen op een vacature onmetelijk veel reacties binnen en goed selecteren kost echt veel tijd. Ik weet wel dat toen mijn vriend hier een vacature had lopen we 'de zeikerds' die belden om een reactie maar snel een afwijzing stuurden  :-[. Ja als je dan per se wat wil horen...(maar dat waren vaak sollicitaties voor behoud van uitkering)  Kortom, het kan tegen je werken en dat wil je denk ik niet!
#2537599
Nee, er is geen sluitingstermijn voor de sollicitatie, maar volgens mij staat hij al wel een paar weken/maand online.

Vind het wel wat vreemd dat ik 30 november een bevestiging via mail heb gekregen dat ze mijn sollicitatie in behandeling nemen en exact dezelfde bevestiging heb ik een week later nog een keer gekregen ::)
Weet niet of ik daar nou nog wat achter moet zoeken of dat iemand gewoon niet handig bezig geweest is :biggrin2:
#2537604
Dan vind ik het zeker niet zo gek om even te bellen en te vragen hoe dat precies zit en daarna ook gelijk vragen hoe de sollicitatieprocedure verder zal verlopen. Hoor je over 4 weken of over 8 weken of je het wel/niet bent geworden? Dat verschilt nogal, het is fijn om een beetje te weten waar je aan toe bent.  Kan je ook gelijk nog je enthousiasme uitspreken over de functie/bedrijf.

Dat is mijn idee hoor. Ik vind je geen 'zeikerd' als je belt, je wilt toch gewoon weten hoe het ea zit en hoe de procedure zal verlopen. En je komt geïnteresseerd over als je het gesprek goed voorbereid.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 11 dec 2012, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#2537611
Ik denk dat ik a.s. vrijdag ga bellen, dan heb ik een vrije dag en zit ik lekker rustig thuis.
Op het werk is het toch wat chaotischer en heb ik kans dat ik tussendoor gestoord word, dat praat ook niet zo lekker.

Hoef op zich niet stiekum te doen, dat is dan wel weer een voordeel ;D :-X
#2537627
Ik ben het gedeeltelijk wel met Jantina eens. Het is tegenwoordig heel normaal dat alles vreselijk lang duurt.
Als je al eens belt om iets meer info te krijgen over een vacature, wordt je al snel naar 'de website' verwezen.
Ook solliciteren zelf per post is echt 'not done' tegenwoordig krijg ik het idee.  >:(
Normaal gesproken krijg je idd na de hele procedure pas een afwijzing als je niet uitgenodigt wordt voor een gesprek.
Bellen kan natuurlijk altijd en je kan altijd aanvoeren dat je 2x een bevestiging hebt gekregen en dit niet helemaal begrijpt maar ik zou het niet al te snel doen  ;)
#2537738
Jantina schreef: Ik weet wel dat toen mijn vriend hier een vacature had lopen we 'de zeikerds' die belden om een reactie maar snel een afwijzing stuurden  :-
Das wel een hele rare methode hoor. Wie weet ben je wel het gouden personeel misgelopen. Je kunt die mensen namelijk ipv zeikerds ook zien als mensen die juist heel geinteresseerd zijn in de baan en ook heel gemotiveerd. Ik denk dat je beter mensen op missende kwaliteiten kunt afwijzen dan door het feit dat ze even bellen, ook al komt het je niet uit.
Door Lil
#2537741
Erna schreef: Das wel een hele rare methode hoor. Wie weet ben je wel het gouden personeel misgelopen. Je kunt die mensen namelijk ipv zeikerds ook zien als mensen die juist heel geinteresseerd zijn in de baan en ook heel gemotiveerd. Ik denk dat je beter mensen op missende kwaliteiten kunt afwijzen dan door het feit dat ze even bellen, ook al komt het je niet uit.
zo zijn er wel meer rare dingen hoor. Ik weet dat er bedrijven zijn die bijv. de eerste 30 of 50 brieven behouden en de rest weggooien. Kost veel te veel tijd om ze allemaal in te zien.
#2537750
Jantina schreef: Wel nee, in deze tijd is het heel normaal om pas 4-6 weken na het plaatsen van de vacature te gaan selecteren als bedrijf. En dan krijgen de mensen die niet op gesprek mogen komen ook vaak pas reactie als de procedure is afgerond, dus na het insturen van je solliciatie kan je rustig 8 weken moeten wachten tot je wat hoort. Er komen op een vacature onmetelijk veel reacties binnen en goed selecteren kost echt veel tijd. Ik weet wel dat toen mijn vriend hier een vacature had lopen we 'de zeikerds' die belden om een reactie maar snel een afwijzing stuurden  :-[. Ja als je dan per se wat wil horen...(maar dat waren vaak sollicitaties voor behoud van uitkering)  Kortom, het kan tegen je werken en dat wil je denk ik niet!
Toen ik een paar jaar terug nog verantwoordelijk was voor het aannemen van sollicitanten vond ik het helemaal niet erg als er door iemand werd gebeld. Dat iemand enthousiast is en belangstelling toont kan ik alleen maar toejuichen. Als ik zonder werk kom zou ik ook graag iets willen weten als ik ergens solliciteer en dan is het wel heel vervelend om als "zeikerd" te worden weggezet en de baan daardoor niet te krijgen...........
Zo zie je maar dat het in elk bedrijf anders werkt, het is maar net hoe je het bekijkt!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door