Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Thijs
#2531
Hallo allemaal, ik zal mij even voorstellen. Ik ben Thijs Meijer en ik kom uit Hellevoetsluis.
Ik zag deze pagina op de hondenforum staan en ik heb hier met veel belangstelling rondgekeken.
Ik heb 2 ierse setters van 11 maanden oud.
Ik had zelf al een boek gekocht van Dr Ian Billinghurst ,Give your dog a bone, en het sprak me erg aan om via deze methode de honden eten te geven.
Ik heb het zelf een tijdje geprobeert met kippenekken en kippevleugels, maar ik wilde ook meer geven. Ik heb het aan verschillende slagers gvraagd in H'sluis maar ze konden alleen aan deze 2 dingen komen. daarom ben ik na een tijdje gestopt omdat ik alleen met deze 2 dingen geen volledige maaltijden kon maken. Maar wat ik hier nu lees heeft me weer aan het denken gezet, en ik ga gewoon een keer naar een islamitische slager of biologische slager om het daar eens te vragen. Maar mijn vraag is nu eigelijk, hoe kan ik nu het beste weer beginnen met BARF?En hoe kan ik een goed menu samenstellen voor mijn honden?
Alvast bedankt!
Thijs Meijer (Met Beau en Malik)
Door wieke
#2532
Hoi,

Welkom hier, en kijk voor je adressen evt. op http://www.groeneweg.nl
Dit is een biologische slager, die zelf uitbeent en door heel nederland zit.
Vast ook bij jou in de buurt!

Succes met je nieuwe start!
Door Lizzy
#2533
Hoi Thijs,

Welkom op barfplaats!

DEEL 1:

Tja, het is een beetje lastig om uit te leggen, want met barf werken we niet echt met menu's. We knutselen allemaal onze eigen menu's in elkaar die afgestemd zijn op onze eigen honden. Bijv: ik heb Dalmaten dus ik geef minder orgaanvlees en rundvlees. Ik heb 1 Basset die wat dik is en wat huidproblemen heeft, dus die voer ik iets minder dan gemiddeld en ik voer haar geen zuivel en geen graan, terwijl mijn Dalmaten weer wel zuivel en graan krijgen.

Als je lid wordt van de ARF Lijst (email groep op Yahoo - lid worden doe je door een email te sturen naar: [email protected]), dan kun je daar in de FILES heel veel menu's vinden van vele leden (die lid zijn van de ARF Lijst en sommige OOK van BARFPLAATS). Misschien is het leuk om daar eens naar te kijken, want daar doe je vast leuke ideetje op!

Sommige van ons voeren volgens de BARF methode van Ian Billinghurst: ongeveer 60% rauwe vleesbotten (van het totale voedselpakket). Zo'n 50% van deze rauwe vleesbotten mag bestaan uit kippenvleugels en karkassen en nekken. De rest moet inderdaad van andere botten/dieren zijn, want afwisseling is belangrijk. Dus, kalfsnekbotten of kalfsribben, lamsnekken, schouders, ribben, konijnkarkassen, geitenribben, kalkoennekken (ik raad je aan deze eerste te malen ivm stikkingsgevaar en de scherpte van de botten), etc. Zoals je weet, moeten de botten zacht zijn en dus van jonge dieren en niet van dragende delen.

De meeste van ons voeren daarnaast ook wat vlees zonder bot. Rundvlees, lamsvlees, schapenvlees, kalfsvlees, kalkoenvlees, kippenvlees, etc. etc.

OK, daarnaast voer je groentemixen. Zo'n 15 to 20%.

Dan voer je nog orgaanvlees, zo'n 10 tot 15% en dan voer je 5 tot 10% overige (kan zijn zuivel, graan, tafelrestjes en supplementen).

Ik zal het voorbeeld menu uit het boek "The BARF Diet" van Ian Billinghurst even voor je overnemen:

Maandag ochtend: RMB - kippenvleugels of ruggen of nekken.
Maandag avond: gemalen rundvlees met groentepuree, levertraanolie, zalmolie, ei (rauw), kelp/alfalfa.

Dinsdag ochtend: RMB's - lamsribben of lamsnek.
Dinsdag avond: lever met groente/fruitmix, visolie, kelp/alfalfa en vitamine E.

Woensdag ochtend: Groot recreatiebot (om op de kluiven) en kippenvleugels.
Woensdag avond: RMB's - kippenvleugels of kippenruggen of kippennekken

Donderdag ochtend: RMB's - lamsnek of kalfsnek (in het boek staat varkens-nek, maar ik ben zeer tegen het voeren van rauw varkensvlees ivm Ziekte van Aujeszky)
Donderdag avond: groentepuree met een blikje vis (zalm, sardien, makreel), zalmolie, vitamine E, kelp/alfalfa

Vrijdag ochtend: RMB - kippenvleugels of kippennekken of kippenruggen
Vrijdag avond: gemalen vlees (bijv. rund) met hart, lijnzaadolie/alfalfa, vitamine E, levertraanolie, zalmolie

Zaterdag ochtend: Groot recreatiebot met kippenvleugels
Zaterdag avond: gemalen vlees (bijv. kalkoen), groentemix, levertraanolie, zalmolie, ei, vitamine E

Zondag ochtend: RMB - lamsnek, kalfsnek (of ribben)
Zondag avond: gemalen vlees (bijv. rund), groente/fruitmix, niertjes, vitamine E, borage olie.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 23 apr 2003, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2534
DEEL 2:

Nou, dit moet je natuurlijk soepel hanteren. Want, het is een "voorbeeld menu" en niks meer dan dat.

Ik voer bijv. zelf iets meer kippenvleugels. Ik voer zelf ook meer zuivel en graan. En, ik voer zelf ook 1 dag per week pens. En, ik geef rauwe/hele vissen (en niet uit blik). Ik geef zelf geen vitamine E supplementen. Ik geef ook minder levertraan (ik gebruik wel eens een blikje schelvislever). Alfalfa en kelp geef ik ook al niet. Want, alfalfa geef ik in gespruite-vorm, door de groentemix. Kelp zie ik de zin niet van in omdat er ook jodium zit in de groentes die ik geef (ik geef namelijk regelmatig waterkers, zeewier, zeekraal). Ik geef zelf ook weinig rundvlees. Ik geef ook kalfsvlees en lamsvlees en kalkoenvlees.

Ik maal het vlees ook niet. Ik snijd het vlees in grote brokken. En, die grote brokken vlees mix ik inderdaad wel met de groentepuree. Want, mijn honden weigeren groente te eten, zonder dat ik daar allerlei "lekkere" dingen doorheen doe.

Ik geef zelf ook 's morgens geen recreatiebotten of andere grote RMB's. Dat komt mij namelijk niet uit, ik heb 's morgens te weinig tijd (ben geen ochtend mens).

Dus, bij mij krijgen ze vaak 's morgens kippenvleugels en twee maal per week een zuivel/granen of zuivel/fruit-pap en 's avonds een bak groentepuree met vlees en daar achteraan een grote RMB (kalfsnek of lamsrib of geitenrib). Een maal per week krijgen ze bijv. ook gemalen kalkoennek. Ik reken dit als RMB. Ook al is het gemalen. Kalkoennek bevat namelijk ook bot (en daar kan een gehaktmolen al stuk op lopen, weet ik uit ervaring ;D).

Ik geef 1 maal per week ook gemalen rauwe noten en zaden (pompoenzaad, sesamzaad, amandelnoten, walnoten, hazelnoten, RAUW!).

Ik geef ongeveer 2 maal per week 'n ei per hond.

Je ziet het, ik heb het menu van Ian B helemaal aangepast aan mijn honden en mijn omstandigheden. Dat geldt voor de meeste barfers! En, daar komt bij dat vele mensen ook niet de methode van Ian Billinghurst volgen, maar bijv. de methode van Tom Lonsdale of Kymythy Schultze of Juliette de Bairacli Levy. En, hun menu ziet er HEEEEEEL anders uit!

Nou, ik hoop toch dat je uit deze woordenstroom nuttige informatie kunt halen voor jezelf om weer zelf voer samen te gaan stellen voor jouw Ierse Setters!

Mag ik vragen wat je nu voert?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 23 apr 2003, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Thijs
#2535
hartstikke bedankt voor al deze informatie, ik ben zeker op weg geholpen.
Ik geef ze nu Rodi, AHV of ducks met brokken van Fokker(lam rijst en Plus). Heel af en toe krijgen ze nog kippenekken en vuile pens.Maar nu ik dit allemaal gelezen heb wil ik weer de BARF methode toe gaan passen. Het is gewoon veel afwisselender voor de honden maar ook is het afwisselender om het zelf te doen.
Nogmaals bedankt!
Laatst gewijzigd door Thijs op wo 23 apr 2003, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2536
Hoi Thijs, nou, als je vragen hebt, dan horen we het wel he!

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#2537
Hoi Ordell, ik lust ook geen groente. En geen fruit. Ik eet liever chips en bounties en gevulde koeken en chocolade.... ;D.

Nee, alle gekheid op een stokje, de gemiddelde hond zal een groenteprak niet snel opeten, tenzij er (orgaan)vlees in zit. Maar, ik ben het niet met je eens dat wanneer een hond iets niet lust, hij het niet nodig heeft. Ik denk dat een hond wel groente nodig heeft.

Waarom? Omdat de evolutie van de hond (van wolf naar gedomestiseerde hond) ervoor heeft gezorgd dat zijn darmen langer zijn dan die van de wolf. Door eeuwen gevoerd te zijn met plantaardige voeding. Daarnaast kan een hond beta-caroteen omzetten in vitamine A (retinol). Een wolf kan dat niet. Blijkbaar is een hond niet 100% wolf....

Maar goed, ik zeg ook niet dat een hond niet net zo goed maaginhoud van een planteneter kan eten. Alleen, niet iedere (b)arfer kan daar makkelijk aan komen en niet iedereen wil dat voeren. En, ik ben er dus van overtuigd dat groente een nuttig voedingsmiddel voor de hond is. Dus, ik maak de groente aantrekkelijk voor hen en dan gaat het schoon op!

Ik denk trouwens dat groente (plantaardige kost) buitengewoon essentieel is om de zuur-basisch balans in het lichaam goed te houden. Vlees werkt absoluut verzurend op het lichaam.

Groetjes, Lizzy
Door 202spots
#2538

Want IB kan wel zeggen dat honden een bepaald percentage groenten nodig hebben maar ik denk als honden dat niet lusten (opvallend is dat de mijne het ook niet lust) je jezelf af kunt vragen of ze dit in de natuur zouden nalaten? En het misschien dan ook niet nodig hebben? Want ik ben van mening dat wanneer een hond iets niet lust hij het ook niet nodig heeft.?
Groeten Ordell
Okay Ordell...mijn Spotjes hebben in ieder geval meer groentes nodig dan dat Max doet ;D en ze vinden het nog lekker ook!!
Maar als ze alleen zouden eten wat ze nodig hebben...hoe verklaar je dan dat ze o.a hele meloenen,hele komkommers,'n pond zuurkool,pak boter,'n heel stokbrood en ga zo maar door OOK op eten....hebben ze toch niet echt nodig?
Ik geef ze echt genoeg te eten hoor,dus is niet van de honger!
En dan heb ik het nog niet eens over de aangevreten
schoenen,sokken,ondergoed,tennisballlen,werkhandschoenen, e.d....
Door Lizzy
#2539
Heee Ordell, nee, tegen Dory kan niemand op! ;D. Zij heeft altijd ijzersterke argumenten! Ik voeg er nog 1 toe: honden vinden chocolade erg lekker. En antivries ook. En van beide gaan ze dood....

Als je het mij vraagt, dan gaan honden die alleen vlees/botten krijgen en dus te weinig/geen plantaardig voedsel, VOORAL poep van andere dieren eten (honden, katten, etc). Sommige gaan ook gras grazen. Niet dat verse, malse voorjaarsgras, dat de meeste honden lekker vinden, maar gewoon echt gras-grazen als koeien.

Groetjes, Lizzy
p.s. Ordell, mijn Dalmaten zijn Nederlandse/Belgische Dalmaten!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 23 apr 2003, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2540
Hoi Ordell, ja, blijf jij mijn vriendje maar lekker maaginhoud geven!

Enne, even wat anders: Mijn Brutus is van Nederlandse oorsprong. Je zou denken dat dit een dove Dalmaat is, je moet alles 100 keer herhalen. Hij leert ook een tikje langszaam. Mijn Pinkeltje daar-in-tegen is van Belgische oorsprong. Niet alleen is zij erg waaks, ze is ook bovenmatig intelligent. Ik zou, als ik jou was, volgende keer toch een Mechelaar nemen ;D! Waarschijnlijk gaat er een wereld voor je open! ;)

Groetjes, Liz
Door 202spots
#2541
[quote]

Gras is hier zo'n dagelijkse bezigheid,dat ik er niet eens aan gedacht had dat het OOK niet normaal is ;D ;D

Lizzy..ik denk dat Cis ergens ook Hollands is hoor,ze luisterd en is beleefd geworden toen ze 3 werd.
Die andere clown is beslist niet doof wanneer hij iets denkt te horen,en dan moet tonen dat het net zo'n goeie waakhond is als Max.
Hij heeft dus 'n geselecteerd gehoor vermogen....en wanneer het over "kom" of "nee" gaat...dan weet weet hij dus beslist niet wat daar mee bedoeld word...
Zou haast zeggen dat het 'n domme yank is....???
maar hij kan ook wel vreselijk lief zijn hoor,dus dan neem ik zijn slechte gehoor maar op de koop toe,
welke nationaliteit hij ook mag wezen. ::)
Door Lizzy
#2542
Mmmmm Dory, zou Pinkel gewoon geen echte Dalmaat zijn... En misschien is Cis wel Belgisch... Tor en Brutus zijn gewoon een stel echte Dalmaten... Ik denk dat die twee maar eens in training moeten bij Ordell!

Groetjes, Lizzy
p.s., mijn Dalmaten grazen ook, maar zijn heel specifiek in welke sprietjes ze wel en niet lusten. Soms kauwen ze er op en spugen de rest weer uit!
Door yalla
#2543
Lizzy, jij hebt ongetwijfeld gelijk  ;). Ieder zijn vak  ;D

Maar wat zou het betekenen als een hond alleen maar een verse vleesvoeding krijgt zonder toevoeging van groentes. Zou hij daar i.v.m. de zuurgraad last van kunnen gaan krijgen. (Puur uit nieuwgierigheid, want ik geef ook 2x per week maaginhoud dus zal daar geen last van hebben)??

Groeten Ordell
Ja dat kan wel degelijk Ordell. Mijn honden krijgen BIBI (zit geen groente is) en zijn gek op gras, poep en dooie beesten. In het boekje van Donath (bij sommigen van hier is dat bekend - uit het jaar 0 weliswaar) staat dat dit zou kunnen komen door een gebrek aan base-vormers.
Door tieneke
#2544
Kobus heeft ook een periode gehad dat het wel een koe leek!Terwijl hij iedere dag een half pond fyto-mix bij zijn vlees kreeg.Ook verse konijnenkeutels vindt hij errug lekker :P
Nu doet hij dit wel minder.
Waar dit gedrag vandaan komt? :-/
Door yalla
#2545

Voorheen heb ik zeker een half jaar alleen maar Bibi gegeven. Heb (gelukkig) nooit last gehad van gras eo/of poep eten. Hieruit blijkt weer dat iedere hond dan toch anders is. Maar om problemen te voorkomen krijgt hij nu regelmatig de Fytomix.

Groeten Ordell
O ja, da's ook een goeie natuurlijk. Ik zag mezelf al gaan BARF-en (wat ik zeker weten nooit vol ga houden) en zelf groente pureren voor mijn honden. Maar eens in de zoveel tijd een Fytomix-je is uiteraard een prima oplossing. Kijken of dat helpt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door