Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bianca83
#253342
Sinds kort krijgen onze honden geen brokken meer. Quincy een yorkie van 5 jaar heeft tot voor kort altijd brokken gehad. Quasar, een Dogo Argentino van bijna 5 maanden heeft bij de fokker altijd brokken gehad en bij ons 2 maanden brokken. Nu halen we van die pakken pens wat kant en klaar is of zo'n zak bij de dierenwinkel wat ook kant en klaar is. Nu wil dat ze ook gewoon vlees gaan eten. Onze buurvrouw werkt bij de slager en heeft gisteren slachtafval gebracht bij ons. Bij een islamitische slager kunnen we vanmiddag gratis restjes halen, botten en vlees. Heel lief allemaal van die mensen trouwens zeg!!! Nu vraag ik me alleen af (met de pens is het goed gegaan) wat mag ik ze per dag geven. Ze krijgen bij ons 's morgens en 's avonds eten. We hebben al wel fruit, groente en hart door de pens heen gedaan en dat is allemaal goed gegaan.
Door Laura2004
#253346
Kijk uit met de botten van de islamitische slager, want ik kreeg ze ook altijd en die waren veel te hard. Het waren voornamelijk botten van volwassen dieren en dat kan slecht zijn voor de tanden, maar je kan ze wel geven als recreatie bot om er ff op te kauwen, maar niet om ze helemaal op te eten. Je moet je honden per kilo lichaamsgewicht 25 gram geven.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#253347
Ik lees hier niet in je berichtje dat je honden een komplete maaltijd krijgen nu......

geef je nu brokken en daarbij pens of geef je ze nu alleen pens? want dat is een heel eenzijdig menu en zeker voor een opgroeiende hond is dit erg verkeerd .
Als je wilt gaan barfen is het toch wel noodzakelijk dat je je eerst goed inleest wat je dan precies zou moeten gaan geven
Door tieneke
#253348
Ik zou als ik jou was de honden eerst op een goed kompleet versvlees zetten ;)
Met pens en wat afval krijgen je honden onherroepelijk grote tekorten!
Zeker voor je Dogo Argentino van 5 maanden zal dit voor onherstelbare schade kunnen zorgen.
Lees eerst het bottendocument in de bieb voor je met botten voeren begint!
Hart door de pens is ook teveel van het goede....
Wat voor soort pens geef je?
Door Laura2004
#253350
Ze mogen : 30% botten
30% vlees
15% groentes
15% orgaanvlees
10% tafelresten
Tenminste dat is wat ik ze geef sinds kort. In het begin is het ingewikkeld, maar ik denk dat het na een tijdje makkelijker wordt. Ik barf al een tijd, maar ik ben sinds deze week begonnen met het barfen volgens deze percentages en ik vind het wel prettig, want dan weet je zeker dat je honden niks te kort komen.
Veel succes!
Door Laura2004
#253351
Ik ben ook meteen gaan barfen, maar ja ik wist ook niet dat er kvv bestond en dat was misschien inderdaad betere geweest om te beginnen.
Door Bianca83
#253352
Hij heeft de pens van Rodi, de complete versie, dus volgens mij is hier niets mis mee? Brokken krijgen ze nu helemaal niet meer trouwens.
Door tieneke
#253357
Bianca83 schreef: Hij heeft de pens van Rodi, de complete versie, dus volgens mij is hier niets mis mee? Brokken krijgen ze nu helemaal niet meer trouwens.
Prima ;)niets mis mee.
Ga alsjeblieft niet lopen experimenteren om botten en allerlei andere soorten vlees lukraak erbij te geven zolang je niets van percentages etc afweet.
Niet rot bedoelt maar als je je hier wat inleest zie je dat je er toch wat meer over moet weten voor je echt overstapt naar het barfen.
Je kunt gerust beginnen met 1 a 2 maaltijden per week zelf te gaan samenstellen,denk dan nog even niet aan de eetbare grotere botten maar meer aan bijv een kippennekkenmaaltijd of spiervlees.
Rauw eitje ,biogarde,groenten...
Orgaanvlees zou ik er niet bij geven omdat dat al in het komplete vlees van Rodi zit.
Begin om eens een kippennek uit de hand te geven en kijk hoe je honden er op kauwen.
Een vismaaltijd vinden ze ook geweldig.
Rauwe sardientjes bijvoorbeeld.
Als je iets niet weet vraag het maar hoor :D
Door Lizzy
#253462
Bianca83 schreef: Sinds kort krijgen onze honden geen brokken meer. Quincy een yorkie van 5 jaar heeft tot voor kort altijd brokken gehad. Quasar, een Dogo Argentino van bijna 5 maanden heeft bij de fokker altijd brokken gehad en bij ons 2 maanden brokken. Nu halen we van die pakken pens wat kant en klaar is of zo'n zak bij de dierenwinkel wat ook kant en klaar is. Nu wil dat ze ook gewoon vlees gaan eten. Onze buurvrouw werkt bij de slager en heeft gisteren slachtafval gebracht bij ons. Bij een islamitische slager kunnen we vanmiddag gratis restjes halen, botten en vlees. Heel lief allemaal van die mensen trouwens zeg!!! Nu vraag ik me alleen af (met de pens is het goed gegaan) wat mag ik ze per dag geven. Ze krijgen bij ons 's morgens en 's avonds eten. We hebben al wel fruit, groente en hart door de pens heen gedaan en dat is allemaal goed gegaan.
Wat is je bedoeling, wil je helemaal zelf gaan samenstellen of wil je de Rodi compleet gaan afwisselen met zelf samengestelde maaltijden?

Wanneer je begint met het geven van botten is het wel een goed idee om eerst even het 'honden en het eten van botten' document in de Barfplaats bibliotheek te lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Ik ben het helemaal met de vorige schrijfsters/schrijvers eens. Wanneer je 1 of 2 dagen per week zelf een keer een maaltijdje wil maken, dan hoef je je helemaal niet aan percentages te houden. Dan kun je gewoon wat vlees en vleesbotjes geven. Of vlees en groentes. Of vis. Ik zou er wel rekening mee houden dat je honden dus vooral Rodi Pens eten en je dus beter ook niet nog eens pens kunt geven in de maaltijden die je zelf maakt. Een beetje extra afwisseling is beter. Maar wanneer je dus helemaal zelf gaat samenstellen, dan is het beter om eerst de principes te begrijpen. Je begrijpt dan waarom je ongeveer 40% tot 60% rauwe vleesbotten moet geven. Je begrijpt dan ook waarom je ongeveer 10% a 15% orgaanvlees moet geven (en niet veel minder en niet veel meer). En het is beter om het te begrijpen want dan weet je ook dat je dat niet zomaar weg moet laten uit het menu.
Door Ordell
#253548
Laura2004 schreef: Ze mogen : 30% botten
30% vlees
15% groentes
15% orgaanvlees
10% tafelresten
Tenminste dat is wat ik ze geef sinds kort. In het begin is het ingewikkeld, maar ik denk dat het na een tijdje makkelijker wordt. Ik barf al een tijd, maar ik ben sinds deze week begonnen met het barfen volgens deze percentages en ik vind het wel prettig, want dan weet je zeker dat je honden niks te kort komen.
Veel succes!
Er is geen proodier te vinden met een hoger botpercentage dan zo'n 15%, en zelfs daarvan blijft vaan nog een gedeelte liggen. Ik zelf probeer dan ook que botpercentage rondom de 15 te blijven zitten, dit zou je kunnen bereiken d.m.v. het verhogen van het aandeel spiervlees. Mijn mening is dat het aandeel bot wat aan een hond wordt gegeven vaak te hoog is, je leest maar al te vaak dat veel honden hard en wit poepen en hierdoor soms problemen kunnen krijgen, iets wat in de natuur niet voorkomt omdat het aandeel botpercentage lager ligt dan 30%.. ;)
Door Laura2004
#253983
Gino schreef: Er is geen proodier te vinden met een hoger botpercentage dan zo'n 15%, en zelfs daarvan blijft vaan nog een gedeelte liggen. Ik zelf probeer dan ook que botpercentage rondom de 15 te blijven zitten, dit zou je kunnen bereiken d.m.v. het verhogen van het aandeel spiervlees. Mijn mening is dat het aandeel bot wat aan een hond wordt gegeven vaak te hoog is, je leest maar al te vaak dat veel honden hard en wit poepen en hierdoor soms problemen kunnen krijgen, iets wat in de natuur niet voorkomt omdat het aandeel botpercentage lager ligt dan 30%.. ;)
Ik heb op barfplaats gevonden dat dit de percentages zijn. Ik weet het verder ook niet. Ik doe het sinds kort volgens deze percentages en mijn hond doet het er prima op maar die van mijn moeder ga ik inderdaad wat minder bot geven.
Door Lizzy
#253991
Mijn honden eten 40% tot 50% rauwe vleesbotten. Dat is 20% tot 25% bot. En daar doen ze het uitstekend op. En ondanks dat een prooidier dan misschien niet uit 20% of 25% bot bestaat, blijf ik mijn honden deze hoeveelheid bot voeren. Want, ze vinden niks lekkerders dan bot. Hun ontlasting is perfect. En als ze 25% bot krijgen zie je gewoon dat ze hun anaalklieren goed leegknijpen boven de poep. Ook geloof ik er zelf heilig in dat bot wormafdrijvend werkt. Dus aangezien ze het perfect op dit hogere percentage bot doen (ze doen het beter als op 10% bot - heb ik bij wijze van test natuurlijk wel uitgeprobeerd), blijf ik ze deze hoeveelheid ook geven.
Door Laura2004
#254006
Sinds ik ze deze percentages bot geef hebben ze echt ongelooflijk witte tanden en daarvoor had de hond van mijn moeder echt veel tandplak en hele bruine kiezen en dat is nu allemaal helemaal schoon en wit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door