Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marja
#249173
Ik vorder aardig in het e book en heb best hier en daar vraagtekentjes (waar een paar blz later dan het antwoord meestal op komt) maar over het algemeen spreekt het me redelijk aan.

Vraag 1: ik wil voorlopig door de week brokken blijven geven en in het weekend zelf gaan maken.
Heeft dat zin? Is dat niet slecht omdat ze dan zowel brok als vers krijgen?

Vraag 2: Ik kan maar niet ontdekken hoeveel ik dan moet geven! Ik heb een hond van 60 en een hond van bijna 70 kilo.
Door Lupa
#249177
hoi,
vraag 1= wat is je doel? wat wil je, is het voor het plezier van je honden dan zou ik zeggen ja het heeft zien, wil je een sterke maag en gesteld opbouwen nee dan heeft het geen zien,maar 1 dag vers is beter dan helemaal niks, al denk ik dat de honden dan mischin inwendig in de waar kunnen raken
vraag 2= er wordt van uit gegaan voor een volwassen hond van 25 gr per kilo gewicht van de hond.
Maar het belangrijkste is voeren met de ogen
Door marja
#249188
Ik wil gewoon een beginnetje maken, kijken hoe het bevalt.

Ik lees in het e book dat je dus wel vit. enz extra moet gaan geven ook al barf je fultime ???
En dat is dus mijn grootste opstakel tegen barfen, ik ben als de dood dat mijn honden niet alles binnen krijgen wat ze nodig hebben.
Als ze dan tenminste een antal dagen brok krijgen weet ik tenminste dat alle vitamies daar in zitten.
Door yalla
#249229
Waarom begin je niet met kvv en schakelt dan langzaam over op zelf samenstellen? Kunnen je honden vast de brokken ontwennen en kun jij je verder verdiepen in wat ze moeten eten.
Door Lizzy
#249238
marja schreef: Ik wil gewoon een beginnetje maken, kijken hoe het bevalt.

Ik lees in het e book dat je dus wel vit. enz extra moet gaan geven ook al barf je fultime ???
En dat is dus mijn grootste opstakel tegen barfen, ik ben als de dood dat mijn honden niet alles binnen krijgen wat ze nodig hebben.
Als ze dan tenminste een antal dagen brok krijgen weet ik tenminste dat alle vitamies daar in zitten.
Ik zou dan zeggen: begin eens een studie te maken van brokjes. Ga eens heel goed verpakkingen lezen. Ga ook eens goed naar brokjes kijken. Neem eens een kijkje op http://www.barfclub.nl/een_handleding_tot_barf2.htm en lees dan ook het hoofdstuk supplementen. En vergelijk dat nou eens met die dooie brokken. Er is dan toch geen levend wezen meer op deze aarde die kan denken dat brokken alles bevat dat de honden nodig heeft en barfmaaltijden niet?

Ga eens barfen en zet eens op tafel alles wat jij in 1 week aan je hond zou voeren. Van vleesbotten van lam, geit, kalf, tot vlees van rund, lam, kalkoen, tot karkassen van konijn, kip, eend, parelhoen tot groentemixen (waar bijv. alfalfa-kiemen, paksoi, peterselie, wortel, bietjes, waterkers, rucola-sla, paardebloemsla, witlof, courgettes, winterpostelijn enzo in zit) tot rauwe/verse eitjes (met schil), tot wat zuivel, tot orgaanvlees zoals runderhart, lamshart, kalfslever, kippenlever, lamsniertjes, kippemaagjes, lamslever, tot rauwe visjes zoals sardien en/of makreel, tot wat visolie, tot wat extra's zoals chlorella, zeewier, shiitake, etc. etc.

Zet het allmaal op een lange eettafel en kijk er eens naar. Eet jij zelf zo gezond?

En zet daar nu eens een zak brokken naast. Neem eens een handje uit de verpakking. Kijk er eens goed naar. Ruik er eens aan. Dan hoef je de rest van je leven nooit meer te twijfelen over gezond hondenvoer.
Door Lupa
#249284
de vitamine die in brokken zit zijn chemische vitamines,
het is het zelfde dat je ideredag droogbrood eet met 20 pillen preparaten
Door yalla
#249299
Lupa schreef: de vitamine die in brokken zit zijn chemische vitamines,
het is het zelfde dat je ideredag droogbrood eet met 20 pillen preparaten
Ken je die reclame van Beneful (van Purina)?
"Met gezonde granen voor de nodige koolhydraten" :'(
Door tieneke
#249334
Als je na al de positieve verhalen van ons nog twijfelt dan weet ik het niet meer ::)
Sommige mensen willen blijkbaar nooit overtuigd worden :-\
Als je denkt dat je honden niet alles uit vers halen moet je gewoon lekker brokken blijven voeren ;)
Mijn vorige hond deed het er ook geweldiiiiig op :-X
Door Truus
#249459
Begin dan met kant en klaar versvlees, daar zit alles in wat de honden moeten hebben en ga je dan eens verdiepen in het zelf samen stellen.
De brokken is en blijft droge troep en zou ik echt niet meer geven.
Succes!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#249723
marja schreef: Vraag 1: ik wil voorlopig door de week brokken blijven geven en in het weekend zelf gaan maken.
Heeft dat zin? Is dat niet slecht omdat ze dan zowel brok als vers krijgen?
Nee hoor, je kunt rustig een paar brokken dagen en een paar vers dagen doen, hoe meer vers hoe beter natuurlijk ;), maar 2 dagen is al een goed begin :).
Vraag 2: Ik kan maar niet ontdekken hoeveel ik dan moet geven! Ik heb een hond van 60 en een hond van bijna 70 kilo.
Bij zelf samenstellen (BARF) is de richtlijn 2 à 3% van het lichaamsgewicht per dag.
Door MarijeJoanne
#250197
marja schreef: Ik vorder aardig in het e book en heb best hier en daar vraagtekentjes (waar een paar blz later dan het antwoord meestal op komt) maar over het algemeen spreekt het me redelijk aan.

Vraag 1: ik wil voorlopig door de week brokken blijven geven en in het weekend zelf gaan maken.
Heeft dat zin? Is dat niet slecht omdat ze dan zowel brok als vers krijgen?

Vraag 2: Ik kan maar niet ontdekken hoeveel ik dan moet geven! Ik heb een hond van 60 en een hond van bijna 70 kilo.
Vraag 1; nee, zolang ze dat maar niet te snel achter elkaar krijgen, oftewel, er 8 uur tussen laten zitten, omdat ze brokken en vers anders verteren.

Vraag 2; kijk naar je hond, zijn ze mager, dik, actief, oud etc etc.
Er zijn richtlijnen, maar sommige hebben iets meer nodig en anderen minder.
Rond de 25 gram per kilo of 2 a 3 procent van het lichaamsgewicht (komt dus op hetzelfde neer zeg maar).
Dat zou voor je hond van 60 kilo dus betekenen rond de 1,2 a 1,8 kilo per dag.
En voor je hond van 70 kilo rond de 1,4 a 2,1 kilo per dag.
En dat is dus spiervlees, orgaanvlees, bot, groenten, andere toevoegingen, bij elkaar opgeteld.

Voer anders de andere keren dat je niet zelf samen stelt, kant en klaar vers vlees.
Zo te kopen bij dierenwinkel of sommige supermarkten.

Daarnaast, als je een beetje deze site doorleest, kun je hier heel veel informatie van af halen.

Succes
Door Nelly
#251153
Waarom wil je nog brokken bij blijven geven? Waarom niet een goed merk kvv en 1 of 2 x per week zelf iets samenstellen om te leren?
Door marja
#252106
Bedankt voor alle antwoorden!

Over die vitamine, ja ik begrijp dat de vitamine in een brok chemisch is, maar de aanvullende vitamine die je naast barf moet geven is toch ook chemisch?

Alle dagen barf en/of diepvriesvlees wordt me echt veel te duur met twee van die grote honden.
En nee dat had ik me niet van te voren moeten bedenken want voor ik me'n eerste hond al ruim een jaar had, had ik nog nooit van Barf gehoord.

ff een vraagje nog:) omdat ik mijn honden al langer dan 18 mnd meerdere keren per dag brok voer, moet ik een heel stappenplan gaan ondernemen.
Eerst een mnd brok en vers en dan een maand dit en dan weer dat, voor ze helemaal op vlees/barf kunnen.
Hebben jullie dat ook gedaan?
Door Lupa
#252127
ik ben gewoon over gestapt van brok meteen op vers.
vitamine hoefje niet toe te voegen bij het verse voeren want de natuur heeft voor gezorgd.
bij vers gaan namelijk de produkten niet door rook stoom of wat dan ook voor procedee door dus alle vit. blijven erin.
Bv groentes , de vitamines gaan verloren omdat ze gekookt worden maar we geven ze rauw.
ik geef hier geen vit. en ik slik zelf ook geen preparaten, want ik probeer zo gezond mogenlijk te eten.

nog ietsjes anders, als ik mijn honden brokken zou voeren zou ik 1 euro 90 per dag kwijt zijn nu voer ik kvv en barf en ben ongeveer 1 euro kwijt.
maar dan moetje wel achter je adressjes gaan
Gebruikersavatar
Door sylvia
#252275
Ik zou met 4 honden en 2 katten aan brokken zo'n 70 euro per maand kwijt zijn

Nu komt het zo rond de 40 a 45 euro per maand
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door