Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
#249219
Sinds vorige week vrijdag hebben 'we' een hond erbij.
Nouja, niet echt wij, maar buren/familie.
Maar omdat alles bij ons nog al eens door elkaar loopt, is het dus een beetje wij.

En nu hebben ze het leuke plan om de hond met de pot mee te laten eten (nouja, ze zijn die al in uitvoering aan het brengen).
Over versvlees willen ze niks horen, zelfs niet eens over brokken.
Nee, het moet en zal gebeuren dat de hond met de pot mee-eet (en niet eens rustig van brokken naar die zooi laten wennen, nee, meteen overzetten op die zooi).
Een voorbeeldje, boterham (bruine met zaadjes) met boter besmeren, en die beleggen met een of ander duur beleg (ronde plakjes vlees, weet zo ff niet welke, zal vast varkensvlees geweest zijn).

Helaas kan ik daar geen verandering inbrengen, maar misschien nog ongemerkt wat tips toespelen?
Ik weet alleen niet welke (ja, geen varkensvlees en verhitte botten, hebben ze allang van mij gehoord, al zal dat dus heus ook wel gaan voorkomen, maar verder...).
Kunnen jullie me hiermee helpen?

Krijgt de hond zo geen tekorten en die dingen?
Daarnaast is de hond zeerrrrr mager.

Wat kun je nog beter doen; de hond met de pot mee laten eten of brokken voeren?
Dat laatste ben ik geen voorstander van, maar dat eerste al helemaal niet.

En zoals jullie dus wel kunnen begrijpen, zie ik het met lede ogen aan, brrrrrr :'( .
De hond is echt een lieve hond, perfect voor hier (met die 2 mormels van mij, loslopend op het erf, etc etc), maar oh oh oh.
Maar die opvoeding (en die is ook brrrrrr :'( ) en voeding, ieehhhhhhhh.
Want zoveel honden zijn er oud mee geworden, met de pot mee eten, vroeger en nu. Bladiebla.... :-X

Alle hints, tips, voordelen, nadelen, wat dan ook, zijn welkom.

Ik sta erbij, en kijk erna (en bijt me op mijn tong om geen ruzie te krijgen als ik zeg hoe ik er over denk)...

Oh, ik houd van sommige dingen nog wel eens wat over 8) , zoals 'visafval', klaargemaakt voer dat die van mij laten staan, grote botten (misschien straks pens als ik die zelf te pakken kan krijgen), die dingen.
Kan ik.....?
Ben niet van plan om er speciaal er voor wat te gaan kopen (dus rustig aan met kippennekjes ed kan ik dus niet beginnen, is trouwens grote slokop), maar soms houd ik dus wel eens wat over... 8) .
Voordat ik hier commentaar overkrijg, ik heb het de hond al lang *stiekumpjes* toevertrouwd dat hij af en toe wel wat lekkers van mij mee zou krijgen, dus dat gaat ook wel gebeuren (en t vrouwtje weet ervan, die zat er bij en hoorde het toen ik het de hond *stiekumpjes* toevertrouwde ;D ).
Door Lizzy
#249250
Ik denk dat je niet echt veel andere keus hebt dan de hond af en toe stiekem zelf wat toe te stoppen. En dan tegen de mensen te zeggen "KIJK, WAT LEUK, heb ik voor weinig op de markt weten te scoren. Mag jullie hond ook een beetje?". Op zo'n moment kieper je hem dus lekker wat kippennekken toe. En dat doe je dan ook met pens. Ik zou hem zelf zoveel mogelijk rauwe vleesbotten en pens toestoppen en rauwe eieren MET schil. Want daar heeft hij nu (in zijn huidige 'dieet') een chronisch tekort aan (aan zowel vlees als calcium/botten).

Je zou overigens wel kunnen vragen "zeg, hoe komt jullie hond eigenlijk aan zijn calcium?".
Door Laura2004
#249585
Lizzy schreef: Ik denk dat je niet echt veel andere keus hebt dan de hond af en toe stiekem zelf wat toe te stoppen. En dan tegen de mensen te zeggen "KIJK, WAT LEUK, heb ik voor weinig op de markt weten te scoren. Mag jullie hond ook een beetje?". Op zo'n moment kieper je hem dus lekker wat kippennekken toe. En dat doe je dan ook met pens. Ik zou hem zelf zoveel mogelijk rauwe vleesbotten en pens toestoppen en rauwe eieren MET schil. Want daar heeft hij nu (in zijn huidige 'dieet') een chronisch tekort aan (aan zowel vlees als calcium/botten).

Je zou overigens wel kunnen vragen "zeg, hoe komt jullie hond eigenlijk aan zijn calcium?".
Je kan een hond dus gewoon een rauw ei met schil en al geven zonder het te vermalen? ???
Door danielle1980
#249628
Laura2004 schreef: Leg je dat ei dan gewoon heel in zijn bakje ofzo of moet je het ei een beetje kapotmaken?
zou het gewoon heel geven,
onze pups hebben t ook al gehad,
ze bijten dan klein gaatje erin,
slurpen het leeg en eten dan de rest op ;D ;D ;)
Door MarijeJoanne
#250196
Laura, zoals Danielle al zei, je kunt het ei zo met schil en al geven hoor.
Sommige honden weten meteen de bedoeling, sommige spelen er even mee, laten het dan vallen en eten het op en andere honden zullen het nooit snappen.
Oftewel, je moet dus even uitvogelen in welke caterogie jouw hond valt (doe dat wel in een ruimte waar het niet erg is als het een kliederboel wordt) ;) .

Yalla, ik weet het niet.
Het gaat mij ook niet zozeer om die mensen, maar om de hond.
Die merkt de gevolgen.
En dat vind ik zo het spijtige eraan.

Lizzy, dat *stiekumpjes* is niet zo heel stiekum hoor (daarom ook het woord stiekumpjes tussen die sterretjes).
Zoals ik al zei, ben niet van plan om er speciaal voor wat te gaan kopen, maar als er wat over is enzo, dan mag die hond dat gerust hebben van mij.

Gonny, de hond komt uit het asiel, en naar wat ik begrepen heb, zal hij het hier stukken beter hebben dan als waar hij eerst vertoefde (moet je je voorstellen, dat als het hier bij voeding en opvoeding aan alle kanten al rammelt, ga dan maar naar hoe het daar was...).
De hond is bijna een jaartje en graatmager.

Over de opvoeding; zij willen geen streng gedrilde hond, ze willen een huishond (uhm, een niet opgevoedde hond is geen leuke huishond meer, maargoed, moeten hun weten, ik bijt mijn tong er wel af).
Wat betreft de voeding; ze (zij iig, hij weet ik niet) zei vanmiddag dat ze er zich niet druk om wou maken wat de hond allemaal binnen zou krijgen.
Dat klinkt heel cru, is het ook, maar door de reden erachter nog een beetje begrijpelijk.
De honden hebben hier '3 huizen', hun eigen, die van mijn grootouders (die altijd honden hebben gehad die met de pot mee-aten) en het andere huis (voor die hond dus ons huis, voor onze honden hun huis).
Dat loopt dus allemaal een beetje door elkaar heen.
Als wij op vakantie gingen, gingen de honden (eerst alleen Gizmo, toendertijd hadden hun zelf ook nog een hond, daarna Max erbij) altijd naar mijn grootouders.
Of als we gewoon een dagje weggingen of de honden toevallig rond etenstijd bij hun waren etc etc.
Dat was nog in de tijd dat ze brokken kregen, dus de brokken gingen mee.
Porties in zakjes verpakt of duidelijke instructies gegeven (ook inhoudend dat ze alleen hun eigen voer mochten hebben, en dat ze er niet wat bij mochten krijgen, niet tijdens het eten, maar ook niet wat overbleef na de tijd).
Wel wetend dat het er niet helemaal zo aan toe zou gaan als bij ons, maar daar maar in berustend.
Nu heb ik dus van haar gehoord dat er eigenlijk vrij weinig aan werd getrokken van onze 'instructies'.
En zij wil zich daar dus geen zorgen over maken, en daarom vindt ze het zo wel best.
Met in haar achterhoofd, dat zo veel honden oud zijn geworden.

Lizzy, een eitje kun je dus zo geven?
Ook als de hond niet gewend is aan rauw en vers?
Inclusief schil?
Anders zal ik dat als tip geven om dat er af en toe eens bij te doen (en o help, niet koken of bakken, ze gaat zelfs speciaal voor de hond wat koken als er niet wat over is gebleven).
Kip blijft er nooit bij ons over 8) , dat is op voordat je het weet.
Ik zag er al wel een bot liggen, wat voor eentje weet ik niet, denk uit de dierenwinkel (gerookt dus).
Rauwe botten (bijv die je van een Nl slager weghaalt die anders opgehaald worden door destructiebedrijven, weinig vlees, groot (hard) bot, oftewel, een recreatiebot dus) kan je dus wel als extraatje erbij geven?
Pens heb ik zelf nog niet eens kunnen bemachtigen hier in de buurt, maar toevallig las ik gister hier op de site een adresje.
Dus op hoop van zegen, even kijken hoe dat uitpakt.


Pff, dat liedje over beren die broodjes stonden te smeren, die komt steeds naar boven.
Ik stond erbij en keek ernaar.................
Door Lizzy
#250280
Ja hoor, een vers eitje kun je zo geven. Met schil en al. Ik heb hier gemerkt dat ze de schillen lekkerder vinden als ik het ei even heb laten liggen in warm (niet gekookt!) water.

Overigens geef ik eieren buiten. Die lekkertjes van mij weten namelijk precies wat ze met eieren moeten doen om zo snel mogelijk de inhoud leeg te slobberen: op iets hards kapot laten vallen en ik heb dus liever dat ze dat in de tuin doen ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door