Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#246753
Ik heb van de week bij een slachthuis die rund, lams en geitevlees heeft vlees gehaald, maar ik heb daar ook een soort mengseltje gehaald (ze noemen het daar hondevoer) met allerlei slachtafval, dus allerlei soorten orgaan vlees en snijdsels en vet, maar nu kan ik me herrinneren dat ik ergens heb gelezen dat een lever van rund of schaap slecht is, maar dat weet ik niet zeker en is het zo slecht dat ik het beter niet kan geven. Want ik gooi het liever weg dan dat mijn honden ziek worden.
Door Lizzy
#246755
Ik geef geen lever van oude dieren aan mijn honden. Tenzij ze van biologische dieren afkomstig zijn. De reden is dat de lever een opslagplaats is voor zware metalen en medicijnen enzo. Maar goed, ik zou het niet weggooien.... Zonde! Gewoon met mate gebruiken (en vragen of ze de lever er voortaan uit willen laten of alleen lamslever willen gebruiken).
Door geer
#246756
Lever op zich is niet slecht... Alleen, lever is wel een opslagplaats voor afvalstoffen. Vooral bij niet- biologische runderen etc., weet je niet wat voor troep die beesten binnen hebben gekregen die is opgeslagen in de lever...
Door geer
#246757
Lizzy schreef: Ik geef geen lever van oude dieren aan mijn honden. Tenzij ze van biologische dieren afkomstig zijn. De reden is dat de lever een opslagplaats is voor zware metalen en medicijnen enzo. Maar goed, ik zou het niet weggooien.... Zonde! Gewoon met mate gebruiken (en vragen of ze de lever er voortaan uit willen laten of alleen lamslever willen gebruiken).
U was mij voor ;)
Door tieneke
#248716
Truus schreef: Lever is wel weer goed tegen bloedarmoede, er zit veel ijzer in ;)
Maar ik eet dat niet :-Xbleghh!
De honden ook niet.
Door Ordell
#248901
Lever is wel een onderdeel van de voeding, echter niet in grote hoeveelheden. Zo ongeveer 10 gram per kilo hond per week is voldoende, maar wel nodig. :)
Door Nelly
#248996
tieneke schreef: Maar ik eet dat niet :-Xbleghh!
De honden ook niet.
O, nou ik vind lever af en toe wel lekker hoor; met wat champignons, een uitje in ringen gesneden en wat paprika en dan lekker bakken. En dan met gesmoorde prei en gekookte piepertjes, heerlijk!!! :P
Door tieneke
#249005
Nelly schreef: O, nou ik vind lever af en toe wel lekker hoor; met wat champignons, een uitje in ringen gesneden en wat paprika en dan lekker bakken. En dan met gesmoorde prei en gekookte piepertjes, heerlijk!!! :P
Oh wat vies.... :-X
Terwijl Jaco het wel lekker vindt ::) ::)
Door Nelly
#251163
Zo zie je maar. Smaken verschillen! en de hondjes lusten het af en toe ook best. Maar je moet het idd niet te vaak/veel eten.
Door casangio
#251625
Gino schreef: Lever is wel een onderdeel van de voeding, echter niet in grote hoeveelheden. Zo ongeveer 10 gram per kilo hond per week is voldoende, maar wel nodig. :)
Dat zou betekenen dat een hond van 42 kg 420 gram lever per week zou moeten krijgen. Is dat niet teveel????? Klopt dat echt 10 gr per kilo lichaamsgewicht per week???????
Door Ordell
#252680
CaSanGio schreef: Dat zou betekenen dat een hond van 42 kg 420 gram lever per week zou moeten krijgen. Is dat niet teveel????? Klopt dat echt 10 gr per kilo lichaamsgewicht per week???????
Ongeveer tussen de 5-10 gram per kilo lichaamsgewicht per week. Dat is wat er in het wild aan lever gegeten wordt. Nieren weer wat minder, omdat deze kleiner zijn, pens weer wat meer, omdat deze groter is, enz. Zo kun je het ongeveer benaderen...
Door Lizzy
#253996
Een heel konijn bestaat voor 3,4% uit lever. In totaal bestaat een konijn voor ongeveer 19% uit organen.
Door Nelly
#254858
tieneke schreef: Oh wat vies.... :-X
Terwijl Jaco het wel lekker vindt ::) ::)
Mag Jaco een keertje hier lever komen eten ;D Krijg jij wel een frietje of zo :D ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door