Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hamada
#245809
Alweer anderhalve maand geleden is Prince door de da verlost van zijn oog dat door verwaarlozing door zijn vorige eigenaar blind was geworden. Al een dag na de operatie leek hij al minder pijn te hebben aan zijn oog dan toen hij nog last had van die entropion.
Alleen: hij is goed hersteld, maar er komt nog steeds af en toe wat pus op de plek waas zijn traanbuis zit/zat (?)
De dierenarts wilde na de eerste kuur na de operatie niet weer een antibiotica kuur geven: het oog was natuurlijk al chronisch ontstoken en de troep moet er toch uiteindelijk uit.
Prince heeft geen pijn, de oogleden voelen verder soepel aan en niet dik opgezet en ontstoken, maar er blijft troep uit komen. Af en toe lijkt zijn andere oog ook wat te tranen en heeft hij een snotneus. (Vieze niesbuien hoor), maar nogmaals, hij oogt niet ziek.
Hij lijkt wel wat te reageren op rinileen, maar niet volledig. Heeft iemand nog suggesties tegen ontstekingen en dat gesnotter af en toe?
Prince is een exotic pers, maar volgens mij heeft hij verder wel goed ontwikkelde traanbuizen, want normaal is zijn overgebleven oog rustig en traant niet.
Natuurlijk hij als ondervoede kater al wel het nodige achter de rug, maar na een aantal maanden kvv is hij al bijna niet meer te herkennen van augustus, toen we hem in huis kregen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#246166
Hopenlijk gat het snel goed met het oogje, ik kan je hier niet mee helpen maar ik weet zeker dat Tannetje (Hitam) reageerd zodra ze online is.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#246696
Het komt toch niet vanonder de hechtingen vandaan? Dan heb je kans dat zijn hele oogholte ontstoken is. Maar dan zou hij ook wel behoorlijk ziek zijn.

Je kunt zijn weerstand verhogen door probiotica, vit C en Echinacea te geven. En hem flink laten kauwen, als hij zijn kauwspieren gebruikt wordt de omgeving van de oogkas goed doorbloed en dat kan ook genezing bevorderen.
Door hamada
#247007
de hechtingen zijn er al een aantal weken uit, en er lijkt ook geen forse ontsteking te zijn. De da heeft hem een aantal keren terug laten komen voor controle maar omdat er alleen maar een klein beetje pus uitkomt, het niet pijnlijk en/of opgezwollen is (er komt weinig tot geen pus uit als je er op drukt) heeft ze geadviseerd het wel met een vochtig watje schoon te blijven maken zodat de troep wel weg kan uit de holte en terug te komen als ik me zorgen maak. Hij lijkt zich wel goed te voelen (is speels, eet goed, geen pijnlijk oog), maar er komt steeds wat pus uit, en af en toe heeft hij daarbij ook een snotneus (lijkt samen te hangen).
Hij eet nu CB natuurvoer (hond) met taurine toegevoegd, dus ik denk dat hij wel redelijk moet kauwen op de stukken vlees. Ik zal hem ook maar probiotica extra door zijn eten geven, dat vond hij een tijdje geleden prima toen hij zo'n diarree had. Ik weet niet of hij echinacea en vit.C lust, hij reageert nogal lastig op "smaakjes"door zijn eten.
Maar ik ga het in elk geval proberen. Bedankt voor het advies.
Iemand zei dat pulsatilla ook een goed middel tegen ontstekingen is, maar daar heb ik verder geen ervaring mee. Zoals gezegd, hij reageert wel redelijk op rinileen.
Maar eerst die andere dingen maar eens proberen.
Door hamada
#274787
Wat een ellende!!! het ging al weer een aantal weken goed met het oog van Prince, oftewel de plek waar zijn oog heeft gezeten. Een paar keer per week kwam er wat vocht uit, maar geen pus of bloed. Ook als ik er op drukte had hij geen pijn of zo.
Vorige week lag hij in zijn mand en keek me even aan, en plotseling kwam er een gigantische hoeveelheid pus uit het litteken :o
Het bleef maar komen, liep zijn neus en bek in. Ik heb alles zo goed mogelijk schoongemaakt en ben meteen naar de da gegaan. Waarschijnlijk was het een abces vanuit de operatietijd.
Prince is nu weer aan de antibiotica, maar er blijft nog steeds, na een week, pus uitkomen. Wel veel minder.
Ik zou eigenlijk moeten spoelen, maar het lukt me niet om vloeistof in zijn oogkas te krijgen, dus dat laat ik maar Maandag ga ik weer na de da die dan probeert te spoelen. Ik vraag me werkelijk af hoe die ontsteking gestopt kan worden. :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door