Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jose
#24560
Hallo allemaal
Ben aan het zoeken geweest wat wolven nou eten zoal in het wild. Vlees dat is in ieder geval zeker en rouw. Indien er geen runderen en grote hoef dieren te verkrijgen zijn eten ze ook kleinere dieren als konijnen, en als die niet voor handen zijn ook wel vis. Voor de spijsvertering eten ze ook wel indien nodig gras en vruchten. Maar dan de vraag botten kan ik eigenlijk nergens vinden.
Wie weet hier meer over te vertellen of heeft hier over een link waar ik dat terug kan vinden?
Heb tevens op school geleerd en in natuurfilms dat de kadavers over blijven voor de aas eters. Wie weet meer te vertellen hier over?
Door Lizzy
#24578
Hi Jose, er staat op Barfplaats al wel het e.e.a. geschreven over de voeding van wolven. Misschien helpt het om via de zoekfunctie het e.e.a. te vinden!

En, misschien een goed idee om de boeken van David Mech te lezen.

En, misschien dat Roger er nog wat over zou willen schrijven (hij weet nogal veel van wolven).

Maar, bij mijn weten eten wolven de botten van hun kleine prooidieren: konijn, haas, rat en dergelijke. Deze eten ze met huid en haar en bot op.

Van de grotere prooidieren laten zij heel veel botten liggen. Die eten ze niet. Hoewel ze, wanneer het moeilijk is om aan eten te komen, meer botten schijnen te eten (toch Roger?). Maar, veel harde, grote, gewichtdragende botten (de meeste) van grote prooidieren worden niet gegeten. Wel afgekluift.

Bovenstaande is een van de redenen waarom sommige van ons het niet eens zijn met de voorgeschreven 60% RMB's van Ian Bilinghurst (waarbij 50% bot en 50% vlees). We vinden dat teveel dus.

Groetjes, Lizzy
Door roger
#24584
<<En, misschien een goed idee om de boeken van David Mech te lezen.<<

volgens mij de beste leidraad om alles te weten te komen over wolven isbn 0 8166 1026 6
The wolf , the ecology and behaviour of an endangered species.


<<Van de grotere prooidieren laten zij heel veel botten liggen. Die eten ze niet. Hoewel ze, wanneer het moeilijk is om aan eten te komen, meer botten schijnen te eten (toch Roger?). Maar, veel harde, grote, gewichtdragende botten (de meeste) van grote prooidieren worden niet gegeten. Wel afgekluift.<<

Zo ongeveer staat het er.
Je merkt dat trouwens ook duidelijk als je in Merzig naar Freund zijn wolven gaat kijken, daar vind je zelfs de grotere ribben terug.

<<Bovenstaande is een van de redenen waarom sommige van ons het niet eens zijn met de voorgeschreven 60% RMB's van Ian Bilinghurst (waarbij 50% bot en 50% vlees). We vinden dat teveel dus.<<

Is ook zo. 10 tot 15 % bot wat ze volledig opnemen is volgens mij meer dan voldoende en veel realistischer dan 30 % tenzij je hyena's hebt.


Gr.
Roger
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door