Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#244156
Ik zie iedereen hier veel over percentages praten. Ik zou echt niet weten hoeveel procent mijn hond van wat dan ook krijgt. Is dat echt zo erg van belang. Een wolf weegt toch ook niks af en eet soms een paar dagen niks en dan weer wel wat. Ik schrik een beetje, want ik dacht dat dat niet heel erg van belang was.

Groetjes Laura
Door casangio
#244503
Hier wil ik ook nog even op in gaan. Wij zijn altijd maar bezig met wegen en afmeten enz..., enz. Nu was ik laatst bij mijn moeder die 86 jaar is en ik vroeg haar wat aten die honden van ons nu zo allemaal, want toen bestonden er geen brokken (ja zo oud ben ik al ;) ;D ;D) Het antwoord was: brood met gemalen rood vlees er op filet americain dus, dat was zuiver dus er zaten toen nog geen toevoegingen in om het rood te houden en vers te houden, enz. zo ver waren ze nog niet. En brood met vlees en groentenjus er over plus eenmaal in de week een stukje knoflookworst en soms ook wat lever maar minimaal. En die honden zagen er altijd prachtig uit. Er was geen sprake van kalktoevoegingen enz.... Dus de maaltijd bestond overwegend eigenlijk uit restanten van tafel met brood. Ik vraag me nu af hoe kan het dat die honden ook nooit naar de da hoefden en er zo mooi uit zagen. Kom op mensen hebben jullie daar een afdoende antwoord op.
Door Lupa
#244505
een wolf eet instinktief een hond eet wat we geven, dus hij is afhankelijk van ons.
Als je trek hebt ineens in iets heel erg vet bv dan pakkje dfat, eennhond kan dat niet.
dus moeten we voor zorgen dat de hond alles krijgt wat zijn behoftes vragen
persentages uitrekenen is niet zo moelijk hoor
Laatst gewijzigd door Lupa op wo 19 jan 2005, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#244513
Van mij hoef je niet met percentages te werken. Je moet doen wat voor jou werkt. Stel jij wil min of meer een beetje samenstellen volgens Tom Lonsdale, nou, dan voer je gewoon denkbeeldige prooidieren. Oftewel, je voert wat rauwe botten, rauw vlees en af en toe wat tafelrestjes, beetje orgaanvlees, etc. Maar dan moet je ook wel een beetje weten hoe een prooidier in elkaar steekt. Je moet bijv. toch niet de kant op dat 30% van je totale voer uit orgaanvlees bestaat. Maar goed, sommige mensen doen dit allemaal min of meer op gevoel. Ik vind het prima, zolang je maar wel weet wat je doet en zorgt dat je hond binnen krijgt wat hij binnen moet krijgen.

Maar goed, ik voer een beetje ala Ian Billinghurst/Mogens Eliasen, Lizzy Plat-Coelers (ivm het feit dat ik Dalmaten heb) en ik wil graag wel weten hoeveel bot en hoeveel groente en hoeveel vlees ik geef. En ook dit kun je op het gevoel doen, maar ik doe het liever volgens een berekening. Als je zo'n berekening 2 keer gemaakt hebt, dan is het zo ontzettend eenvoudig..... Inmiddels bereken ik het menu van mijn honden natuurlijk ook niet meer. Ik weet ongeveer wat ik ze geef en dat is goed genoeg.

Als je naar menu's zit te kijken, dan zie je vaak in 1 opslag of er bijv. teveel orgaanvlees in het menu zit. Maar het is soms heel handig om het even uit te rekenen omdat je dan tegen iemand kunt zeggen "ik zou minder orgaanvlees geven en meer spiervlees (of groente of bot)".

Met andere woorden vind ik wel dat je moet weten wat je doet. En aangezien je hond alles binnen moet krijgen wat hij nodig heeft (ook in oogschouw nemen dat wild prooi van de wolf gezonder is als dat rappe opgefokte voer van vandaag de dag), moet je toch wel een plan hebben van wat je allemaal gaat voeren en hoeveel.

Ik zou daarom graag beter willen begrijpen waar je precies zo van schrikt. Zijn het puur de percentages (omdat je het moeilijk vindt om berekeningen te maken? Of wil je geen berekening maken?) of het idee dat je toch wel behoorlijk moet weten wat je hond precies nodig heeft/moet hebben? Misschien moet je me iets duidelijker uitleggen waar je van schrikt. Misschien kunnen we je helpen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 19 jan 2005, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#244664
CaSanGio schreef: Hier wil ik ook nog even op in gaan. Wij zijn altijd maar bezig met wegen en afmeten enz..., enz. Nu was ik laatst bij mijn moeder die 86 jaar is en ik vroeg haar wat aten die honden van ons nu zo allemaal, want toen bestonden er geen brokken (ja zo oud ben ik al ;) ;D ;D) Het antwoord was: brood met gemalen rood vlees er op filet americain dus, dat was zuiver dus er zaten toen nog geen toevoegingen in om het rood te houden en vers te houden, enz. zo ver waren ze nog niet. En brood met vlees en groentenjus er over plus eenmaal in de week een stukje knoflookworst en soms ook wat lever maar minimaal. En die honden zagen er altijd prachtig uit. Er was geen sprake van kalktoevoegingen enz.... Dus de maaltijd bestond overwegend eigenlijk uit restanten van tafel met brood. Ik vraag me nu af hoe kan het dat die honden ook nooit naar de da hoefden en er zo mooi uit zagen. Kom op mensen hebben jullie daar een afdoende antwoord op.
Eerlijk gezegd geloof ik er niet in dat honden vroeger gezond bleven op louter tafelrestjes en verder niks. En niet eens een calciumbron. Vroeger waren er ook legio hele zielige hondjes die allerlei rare botvergroeingen hadden omdat ze verkeerd te eten kregen. En ook toentertijd al maakte mensen zich daar druk om en schreef men boeken over hondenvoeding. Neem Donath. Zijn eerste boek dateert uit 1932. Honden namen toentertijd overigens over het algemeen wel een andere plaats in. Waren veelal geen 'deel van het gezin'.

Er waren dus veel hele gezonde hondjes. Dat waren toch veelal de honden van mensen die per ongeluk of expres z'n hond goed te eten gaf. Er waren ook vele gezonde hondjes die gezond waren omdat ze goed bij konden scharrelen (kipje van de buren, eitje jatten, ratje of muisje vangen en eten, etc).

En verder waren er dus hele zielige, ziekelijke, zwakke, ongezonde hondjes die afgescheept werden met ons afval waar nauwelijks iets gezonds tussen zat. Mijn oma heeft haar terrier af laten schieten omdat het diertje 10 mijl in de wind stonk. Hij had huidproblemen en etterende plekken van hier tot Tokyo. Eenvoudigweg omdat hij tafelrestjes te eten kreeg (resten aardappel en zure melk en dat soort 'tafelrestjes' want toentertijd had men vaak niet eens geld om zelf vlees te eten).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 19 jan 2005, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#245215
Ik geef het gewoon op gevoel dus om de dag groente en fruit mix waar van alles in zit.
En verder iedere dag ander soort vlees, de laatste tijd krijgen ze iedere dag een of twee kippevleugeltjes, omdat ik de botten van de slager niet meer durfde te geven (had het idee dat ze te hard waren).
Ze krijgen de ene dag : pens of rundvlees, lamsribben , geiteribben, kippemaagjes, kippehartjes , lamshart (orgaanvlees 1 of twee keer in de week) , hele kip, konijn en 1 of twee keer in de week sardientjes. En ik weeg het niet en ik bereken geen percentages, dus was ik bang dat ze iets te kort kwamen, maar ze zien er gezond uit.
Ze krijgen ook weleens schapevet en maiskiemolie, lijnzaadolie, olijfolie en levertraan. (van de olien krijgen ze iedere dag een dessertlepel). En ze krijgen ook weleens een rauw eitje. Soms heb ik wel het idee dat ze misschien te weinig botten binnen krijgen.
Er zitten trouwens ook noten door de groente en fruitmix heen: walnoten, cocosnoot en soms cashews en er zit ook stuifmeelpollen doorheen.
Dus voor alle duidelijk heid ik schrok, omdat iedereen zo precies berekent wat ze hun hond geven en ik dus ik weeg het niet eens af, dus was ik bang dat ik het niet goed zou doen.

Groetjes Laura
Door Lizzy
#245232
Laura2004 schreef: Ik geef het gewoon op gevoel dus om de dag groente en fruit mix waar van alles in zit.
En verder iedere dag ander soort vlees, de laatste tijd krijgen ze iedere dag een of twee kippevleugeltjes, omdat ik de botten van de slager niet meer durfde te geven (had het idee dat ze te hard waren).
Ze krijgen de ene dag : pens of rundvlees, lamsribben , geiteribben, kippemaagjes, kippehartjes , lamshart (orgaanvlees 1 of twee keer in de week) , hele kip, konijn en 1 of twee keer in de week sardientjes. En ik weeg het niet en ik bereken geen percentages, dus was ik bang dat ze iets te kort kwamen, maar ze zien er gezond uit.
Ze krijgen ook weleens schapevet en maiskiemolie, lijnzaadolie, olijfolie en levertraan. (van de olien krijgen ze iedere dag een dessertlepel). En ze krijgen ook weleens een rauw eitje. Soms heb ik wel het idee dat ze misschien te weinig botten binnen krijgen.
Er zitten trouwens ook noten door de groente en fruitmix heen: walnoten, cocosnoot en soms cashews en er zit ook stuifmeelpollen doorheen.
Dus voor alle duidelijk heid ik schrok, omdat iedereen zo precies berekent wat ze hun hond geven en ik dus ik weeg het niet eens af, dus was ik bang dat ik het niet goed zou doen.

Groetjes Laura
Hoi Laura,
Aha, op die manier. Nou, ik kan me je reactie dan best voorstellen. Die berekeningen schrikt meer mensen af. Ik heb dat al vaker gezien. En dat vind ik best jammer, want zo is het echt niet bedoeld. De percentage-berekeningen zijn juist bedoeld om mensen een soort houvast te geven. Een soort handvatje aan te rijken om te controleren of ze op de goede weg zijn..... Het is een hulpmiddeltje, niks meer of minder.

Als jouw honden het goed doen, dan doe je het dus goed. Zo te zien wissel je ontzettend goed af en krijgen ze echt van alles en nog wat te eten. En dat lijkt me prima. Nu schrijf je zelf "soms heb ik wel het idee dat ze misschien te weinig bot krijgen". En dan zeg ik dat er een manier (begrijp me goed, niet DE manier) is om daar achter te komen en da's door een keer een berekeningen-tje voor jezelf te maken. En als je dat lastig vindt, dan kunnen wij je daar ook mee helpen. We hebben dan wel een overzichtje nodig van wat ze bijv. in 1 week allemaal eten, inclusief de gewichten.

Kijk, sommige mensen kunnen dit zo op het oog allemaal prima inschatten. Ik kan dat (helaas) niet. En daarom reken ik het uit. Maar ik verander zelf ook regelmatig wat aan mijn 'basis dieet' en ik spring dan zelf ook echt niet in de rekenmachine hoor! En natuurlijk ronden we ook alles af. Kijk, als je zit te rekenen dan krijg je alles tot op de gram nauwkeurig maar in de praktijk rond je natuurlijk af en komt het ook niet tot die nauwkeurigheid. Voorbeeld: de ene week krijgen ze wel gemalen noten en zaden. De andere week niet. De ene week krijgen ze meer zuivel en/of eieren als de andere week. De ene week komt het me goed uit dat ze drie dagen achter elkaar eend eten in de ochtend en de andere week krijgen ze geen eend maar 2 dagen parelhoen. Het gaat om de basis. Het gaat er (heb ik al eerder geschreven volgens mij) dat je een manier hebt om erachter te komen dat je niet 30% of 40% orgaanvlees geeft, week in week uit.

Dus, het is echt maar een hulpmiddeltje. Als mensen vragen "hoe weet ik nou hoeveel gram bot ik ongeveer per week moet geven", dan helpt zo'n berekening ook. Als daar bijv. uit komt dat een hond van xx gewicht iedere week 3000 gram moet hebben, dan betekend dat echt niet dat je elke week precies 3000 gram moet geven. Het zal de ene week misschien 2000 gram en de andere week 3500 gram zijn. De 3000 gram is een richtlijn. Snap je wat ik bedoel? Stelt mijn antwoord je een beetje gerust?
Door Laura2004
#245250
Is het goed als ik deze week al het eten van de honden weeg en dan hier plaats en dat jij dan kijkt of ze echt genoeg krijgen. Ze krijgen van mij alleen geen botten meer van de slager en dat is het enige waar ik me zorgen over maak en daarom geef ik ze iedere dag kippevleugeltjes of nekjes. En daarnaast natuurlijk wat anders. Maar ik ga morgen naar dat slachthuis en misschien hebben ze daar botten die niet zo hard zijn.
Ik heb gehoord dat het niet goed is om ze botten te geven waar veel gewicht op heeft gesteund, dus de poten en knien en dat kreeg ik iedere keer van de dierenarts, dus misschien kan jij me vertellen welke botten wel goed zijn. De rug misschien en de nek?
Door Lizzy
#245255
Laura2004 schreef: Is het goed als ik deze week al het eten van de honden weeg en dan hier plaats en dat jij dan kijkt of ze echt genoeg krijgen.
Maar natuurlijk! Ik heb van alle voedingsmiddelen de gewichten nodig.
Ze krijgen van mij alleen geen botten meer van de slager en dat is het enige waar ik me zorgen over maak en daarom geef ik ze iedere dag kippevleugeltjes of nekjes
Maar je geeft toch ook lamsribben, zag ik? En heel konijn? Wat bedoel je dan met 'botten van de slager'? Bedoel je misschien nog grotere botten?
En daarnaast natuurlijk wat anders. Maar ik ga morgen naar dat slachthuis en misschien hebben ze daar botten die niet zo hard zijn.
Ik heb gehoord dat het niet goed is om ze botten te geven waar veel gewicht op heeft gesteund, dus de poten en knien en dat kreeg ik iedere keer van de dierenarts, dus misschien kan jij me vertellen welke botten wel goed zijn. De rug misschien en de nek?
Ja, het beste vraag je om botten van lam of kalf of geit (jonge dieren) die geen gewicht hebben gedragen. Denk dan aan ribben, heupstukken kan ook nog heel goed, wervels (van lam en kalf mogen ze die verkopen, van koe niet), nekken, schouderbladen. Kijk anders ook hier: http://www.barfclub.nl/Botten.htm
Door Laura2004
#245262
Laura2004 schreef: Is het goed als ik deze week al het eten van de honden weeg en dan hier plaats en dat jij dan kijkt of ze echt genoeg krijgen. Ze krijgen van mij alleen geen botten meer van de slager en dat is het enige waar ik me zorgen over maak en daarom geef ik ze iedere dag kippevleugeltjes of nekjes. En daarnaast natuurlijk wat anders. Maar ik ga morgen naar dat slachthuis en misschien hebben ze daar botten die niet zo hard zijn.
Ik heb gehoord dat het niet goed is om ze botten te geven waar veel gewicht op heeft gesteund, dus de poten en knien en dat kreeg ik iedere keer van de dierenarts, dus misschien kan jij me vertellen welke botten wel goed zijn. De rug misschien en de nek?
Ik bedoelde dat ik dat iedere keer kreeg van de Slager niet van de dierenarts! :P ;)
Door Laura2004
#245263
Ik kreeg verschrikkelijk grote botten van de poten van een koe of zo. Ik denk dat sommige botten wel vijf kilo of meer wogen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#245337
Laura2004 schreef: Ik kreeg verschrikkelijk grote botten van de poten van een koe of zo. Ik denk dat sommige botten wel vijf kilo of meer wogen.
Denk idd dat die botten te hard zijn, die kan je weleens 1x in de paar weken geven als 'recreatiebot' maar niet te lang (laat 'm bv lekker het vlees eraf knagen en doe hem dan weg), want de tanden slijten op zulke harde botten wel sneller natuurlijk.
Door Laura2004
#245358
Ik geef ze helemaal niet meer, ik ga van de week naar een slachthuis toe, dus ik hoop dat ze daar wat zachtere botten hebben voor een goed prijsje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door