Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fester
#245056
Hier even de volgende vraag. Ik heb bij de slager een boekmaag besteld. Maar moet ik dit nu in stukjes snijden of mag ik het heel geven net als een verse pens. Een verse pens gooi ik in de tuin en dan zoeken de honden het wel uit. Kan ik dat ook met een boekmaag doen. IK heb werkelijk geen idee? Ik heb gezocht in de bib maar kwam er niet uit. En is een boekmaag net zo gezond als een pens. Het gaat hier om 3 goldens en 2 flatcaoted retrievers. Alvast weer bedankt
Alvast weer bedankt
Door Nelly
#245077
Ik zou de boekmaag gewoon net als de pens zo in de tuin gooien, en qua gezondheid geloof ik dat er niet veel of geen verschil in zit.
Door 202spots
#245081
De 4 magen van de koe

De eerste maag, ook wel de pens genoemd.
De koe slikt het gras zonder kauwen in.
Als de pens vol is, komt het gras bij beetjes terug in de mond waarop het fijn gekauwd wordt : de koe herkauwt.
Daarna wordt het weer ingeslikt en komt in de volgende maag.

De tweede maag, ook wel netmaag genoemd.
Hier wordt de herkauwde massa verder verteerd.
Daarna gaat het naar de volgende maag

De derde maag, ook wel boekmaag genoemd.
Hier wordt het vocht eruit gehaald.

De vierde maag, ook wel lebmaag genoemd.
Lijkt op een mensenmaag. Hier worden de voedingsstoffen eigenlijk verteerd.
Voedingsstoffen worden opgenomen via de darmwand door het bloed en gaan naar de plaats waar ze benodigd zijn.
De niet gebruikte rest, de afvalstoffen, gaat verder via de ingewanden naar buiten (mest).

IK weet niet of boekmaag dezelfde maat is als pens??
Maar ik zou 't ook gewoon buiten geven;)
Laatst gewijzigd door mahuni op do 20 jan 2005, 05:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#245102
Hier bij de slager krijg je van alles wat als je pens bestelt, vaak zit er boekmaag en net maag bij.
Ik geef het gewoon in kleine lapjes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door