Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marja
#244214
Zijn hier op het forum mensen die hun hond van pup af aan barf geven, en dan tien jaar of langer??

Ik wil wel weten of er al resultaten zijn over barfhonden,
zijn ze op langere termijn gezonder dan brokhonden, worden ze ouder enz enz. :))
#244233
marja schreef: Zijn hier op het forum mensen die hun hond van pup af aan barf geven, en dan tien jaar of langer??

Ik wil wel weten of er al resultaten zijn over barfhonden,
zijn ze op langere termijn gezonder dan brokhonden, worden ze ouder enz enz. :))
Als je een wetenschappelijk onderzoek zoekt, dat is er niet. Maar ga eens een poosje aan de BARF en je ziet vanzelf wel het verschil tussen een BARF en een brokkenhond. Garantie dat die met bARF 15 jaar wordt kan niemand je geven, daarvoor spelen er teveel factoren mee. Maar die garantie heb je met een brokkenhond ook niet.
Of BARFhonden gezonder zijn. Mijn dierenarts kon het niet zeggen, hij had namelijk nooit honden in de praktijk die vers aten.........
De mijne zijn in ieder geval gezonder dan toen er brokken werden gegeten. Wat niet wil zeggen dat zer nooit iets hebben, maar een DA met bijbehorende ABkuren is er de afgelopen 2 jaar niet bij nodig geweest.
#244235
Brokken bestaan pas een jaar of 40, honden al véél langer ;). Ik denk dat je beter je vraag om kan draaien: zijn honden tegenwoordig gezonder en worden ze ouder sinds ze massaal aan de brok zitten?
Is dáár onderzoek naar gedaan?
Vreemd is dat mensen klakkeloos brokken voeren zonder zich af te vragen of die wel zo gezond zijn en dan hun vraagtekens zetten bij natuurlijke voeding (want zo zie ik BARF).
#244346
Ik wil ook helemaal geen kritiek leveren hoor, op Barf!
Maar voor mij is het gewoon niet duidelijk genoeg dat Barf gezonder zou zijn dan brok.
Misschien stom maar ik ga er vanuit dat een vitamine een vitamine is of ie nou uit een brok of een stuk vlees komt.
Idem met voedingsstoffen.
#244349
marja schreef: Ik wil ook helemaal geen kritiek leveren hoor, op Barf!
Maar voor mij is het gewoon niet duidelijk genoeg dat Barf gezonder zou zijn dan brok.
Misschien stom maar ik ga er vanuit dat een vitamine een vitamine is of ie nou uit een brok of een stuk vlees komt.
Idem met voedingsstoffen.
Misschien moet je dan ook eens kijken wat er allemaal in brokken zit dat niets met voedingsstoffen of vitamines te maken heeft. En misschien moet je je eens afvragen waarom een carnivoor goed zou kunnen functioneren op een bijna vegetarisch dieet, dat voor 70% uit koolhydraten bestaat (brokken dus). Dan heb je de antwoorden die je nodig hebt, lijkt me.
Door Lupa
#244350
marja schreef: Ik wil ook helemaal geen kritiek leveren hoor, op Barf!
Maar voor mij is het gewoon niet duidelijk genoeg dat Barf gezonder zou zijn dan brok.
Misschien stom maar ik ga er vanuit dat een vitamine een vitamine is of ie nou uit een brok of een stuk vlees komt.
Idem met voedingsstoffen.

ok.
als je nou bedenkt hoe de hond in elkaar zit en bv hoe zijn bek in elkaar zit?
kunje dan een aantwoord voor je zelf vinden?
en is het niet zo dat normale voer gezonder is dan " nep" voer?
Kijk brokken worden gemaak met een poging de natuurlijk voeding na te botsen, door vitamine toe te voegen, olies enz enz, is het niet beter om al deze dingen rechtstreeks uit de natuur te halen dan uit een pakkje?
#244367
O.k Lupa hier kan ik me enigzins in vinden!

Maar hoe zit het met de term meatbal honden waar mijn da het steeds over heeft?

Ook heb ik al een paar keer gelezen dat een hond geen vleeseter zou zijn maar een prooieter. wat wil zeggen dat ze het eerst de maaginhoud eten van hun prooi .
En die maaginhoud bestaat uit planten ed.
Door geer
#244374
Meatbal honden ??? Bedoel je soms All Meat Syndrome? :)

Een hond is ook een prooieter, maar die prooi bestaan voor het overgrote deel uit vlees, en niet uit maaginhoud ;) (en volgens mij is er discussie over de vraag of wolven echt wel de maaginhoud opeten, of dat ze de maag leegschudden en hem dan opeten)
Door geer
#244381
Over All meat syndrom is hier laatst een hele topic geweest, kan hem alleen niet meer vinden ;) Je moet je hond ook niet allEEn maar vlees geven, maar ook zorgen dat hij andere dingen (voornamelijk botten voor de calcium) binnenkrijgt. Veel mensen denken bij Barf aan elke dag biefstuk, maar dat is helemaal niet zo! ;)
#244384
O.k dat begrijp ik ;)

Mijn reu is nu drie en half en met hem ben ik wel eens een tijdje op de verstoer geweest en ook botten gegeven.
Maar hij bleef kotsen van die botten, maar ik geloof dat ik begin te begrijpen hoe dat komt.
(ben druk aan het lezen hier)

Ik heb inmiddels ook een teefje erbij, ze is anderhalf en heeft nog nooit een bot gehad, behalve mergpijp, maar inmiddels heb ik gelezen dat dat niet je van het is.

Mijn reu is te dik. Er moet zo'n 4 of 5 kilo af.
Is dat makkelijker te bereiken met vers/barf?
Hij krijgt al de helft van zijn hoeveelheid brok maar vlat niets af!
#244411
[quote author=marja link=board=1;threadid=8890;start=0#msg244384 date=1106085705

Mijn reu is te dik. Er moet zo'n 4 of 5 kilo af.
Is dat makkelijker te bereiken met vers/barf?
Hij krijgt al de helft van zijn hoeveelheid brok maar vlat niets af!
[quote][/quote]
Zet hem op de Carnibest-light en het wonder zal geschieden zowaar :D
Heeft hij meer plezier van zijn maaltijd EN hoeft geen honger te lijden van zijn karige brokjes rantsoen.
#245364
Marja ik heb dit bij je vorige vraag ook gezegd:(misschien heb je dat niet meer gelezen)
Ik vergelijk brokken altijd met shakes en voedingssuplementen waar veel bodybuilders alleen, maar op leven, ze gaan niet dood, maar na een hele tijd krijgen ze allerlei rare kwaaltjes en het is toch ook verschrikkelijk om altijd maar hetzelfde te eten of te drinken. Het gaat er om dat als je je hond laat kiezen dat hij waarschijnlijk een lap pens kiest ipv brokken, omdat het lekkerder is en leuker. Je moet het maar proberen om ze een nekje te geven, je lacht je dood de eerste keer. Ik weet wel dat mijn hond sinds hij aan het barfen is geen een keer meer naar de dierenarts is geweest en daarvoor zat ik er bijna iedere week en zo weet ik nog een paar voorbeelden. Iemand had hier ook volgens mij pas geleden een artikel geplaatst (kan ook dat het in de bibliotheek staat) dat er een engelse dierenarts is geweest die zegt dat brokkenhondjes eerder dood gaan en meer kwaaltjes krijgen dan honden die natuurvoeding krijgen. Misschien weet iemand waar dat staat.

Groetjes Laura
#245389
Hoi Laura
Ik begrijp goed wat je bedoeld hoor, het is lekkerder afwisselender en leuker.
Ja daar ben ik het mee eens!

Maar altijd die zin weer: uiteindelijk is het goedkoper omdat je niet meer naar de da hoeft of brokkenhonden gaan eerder dood.
Nee! dat geloof ik dus absoluut niet!!
I zit ook nooit bij de da, mijn brokkenhonden zijn superfit en gezond.
Mijn ouders hebben een brokkengolden van 14, heel gezond, niets mis mee.
En zo ken ik legio brokkenhonden waar niets mis mee is en die ook oud worden.
Door Erna
#245407
Er zijn tal van redenen waarom mensen overstappen naar rauwe voeding voor hun honden.

Wat bij mij erg heeft meegespeeld is de toename in 'vreemde' ziektes bij honden. Kanker is geen uitzondering meer en ook auto immuunziektes worden tegenwoordig als normaal beschouwd. Voor mij was dit niet normaal.

In de mensenwereld zijn studies en onderzoeken gedaan naar wat voeding kan doen in het lichaam. Het is gebleken dat verkeerde voeding het risico op kanker vergroot. Ik ben van mening dat je deze studies ook op honden kunt betrekken en dat tal van ingredienten in hondenvoeding (droge voeding dan he) ervoor kunnen zorgen dat een hond eerder overlijdt aan een ziekte die veroorzaakt is door die voeding. Dat is voor mij een van de redenen geweest (naast nog meer) om onze honden alleen nog maar te voeren met rauwe voeding.

Sinds 2,5 jaar (ik ben een beetje de tel kwijt) voeren wij gedeeltelijk rauw en sinds anderhalf jaar helemaal volledig. Opvallend is dat ik sinds 2,5 jaar bij een nest niet meer hoef bij te voeren en geen puppysterfte meer heb. En ik geloof niet in toeval.

Het argument dat het goedkoper is omdat je minder naar de DA moet gebruik ik zelf ook niet omdat ik die ervaring niet heb. Ik kwam er sowieso al niet vaak. Wat ik wel gebruik is de ervaring dat mijn oude honden er jaren jonger uitzien dan ze zijn en dat ze nog steeds hartstikke actief zijn. Een 11 jarige dalmaat die 2,5 uur meeloopt met een barfwandeling en dan 's avonds eigenlijk nog wel een rondje wil wandelen zonder problemen (gemiddelde leeftijd van een dalmaat is 12). Niks geen stijf gedoe als ze de volgende dag uit haar mand komt. Net zo fit en kwiek als een hond van 4 jaar. Dat zijn dingen die ik volledig wijt aan de voeding die ze krijgt. Nog nooit zulke witte tanden gezien bij de honden, geen stank meer uit hun bek, geen huidproblemen meer, geen enge rode vlekken op hun - witte- vacht.

En het allerbelangrijkste- zoveel plezier in hun eten. Ze stralen als we de bakken neerzetten met kippenpoten of iets dergelijks.

Tuurlijk heb ik niet de illusie dat ze nu allemaal minstens 20 jaar gaan worden door rauwe voeding maar wel dat ze in ieder geval gezond en goed hebben gegeten en dat we alles hebben gedaan om te zorgen dat ze oud kunnen worden door ze goede voeding te geven. Helaas heb ik het leven ook niet zelf in de hand en mag ik alleen maar hopen dat ze allemaal in ieder geval de gemiddelde leeftijd zullen behalen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door