Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chaya
#242915
Hallo,

Wij, hond Chaya en ik Ineke, zijn vandaag voor het eerst op dit forum en eerlijk gezegd hadden wij nog nooit van BARF gehoord. ???
Maar al surfend over het net kwamen wij dit tegen.
Chaya heeft erg vaak last van jeuk aan oren (dit is een echte Sharpei-kwaal), maar ook aan haar buik, poten en gelasachtsdelen. :'(
Volgens onze dierenarts kan dit komen als zij van voer veranderd. Bij ons eet zij altijd Royal Caninbrokken vemengd met blikvoer en een bruine boterham.
Soms gaat zij wel eens uit logeren bij mijn dochter en dan eet ze mee met hun hond, ander voer dus.
Vorige week heeft zij een groene kluif gekregen. Dit is er een met kruiden en zij vindt ze heerlijk, maar daarna begon de allergie weer erger te worden.
Vraag: zijn er Sharpei-eigenaars, die ervaring met BARF
hebben? Is de bek van een Sharpei wel geschikt voor dit voedsel? en vooral ook waar koop je dit voedsel?

Hartelijke groeten van Chaya en Ineke
Door Peet
#242921
Hai Ineke,

De sharpei-eigenaars zullen zich nog wel melden, maar ik zou in ieder direct stoppen met die bruine boterhammen en dat blikvoer!

Een hond (dus ook een Sharpei) is een vlees-eter. Wat je nu voert zijn voornamelijk koolhydraten (brok, brood, enz). Blikvoer is de ergste rommel die er bestaat, en heeft niets met vlees te maken. Gooi lekker weg, die troep (of geef het aan een asiel), en begin met je hond op een goede kant-en-klaar vleesmaaltijd te zetten. Er zijn heel veel soorten en smaken en dat is vele malen gezonder voor je hond dan wat je nu geeft.

Ik weet zeker dat de huidklachten dan snel over zijn, want koolhydraten zijn in 9 van de 10 keer de oorzaak van huidproblemen en jeuk.
Succes!
Laatst gewijzigd door Peet op ma 17 jan 2005, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#242926
hoi welkom!!
een sharpei is inderdaad gevoeliger dan andere honden, je ziet veel te vaak (helaas) deze honden vol met pukkels enz enz.
Ik zou auut stoppen met blikvoer en bruin boteram,
blikvoer is de grootste troep die er bestaat en bruinbrood is graan, dat is naar mijn idee niet goed voor honden en vooral niet voor de gevoelige huid van een scharpei.
brokken is opo dit forum een vloek( ;D) en voor mij vooral Rojalcanin, die staat stijf van kleru stoffen en andere troep.
kijk in de bib, daar hebje allemaal links over dit voer
kvvv(compleet vers voer) zoals bibi, carnibest enz enz.
mischin is het voor jou hond beter om samen te stellen, maar daar moet je de nodige "ervaring "mee hebben, lees heel veel op dit forum en vraag heel veel en dan maak je je eigen keuzes.
Ik ben begonnen met kvv, dan waren mijn honden tenminste al gewenden aan vers nu stel ik partimer zelf samen.
Waarom zou de bek van een scharpei niet geschikt zijn? hij heeft toch tanden die gemaakt zijn om te schuren?
het einige is dat je gewoon de ploien goed schoon moet houden, maar dat moet je zoizo doen
Door Ollie
#242936
Hier zit in ieder geval 1 met een sharpei, jeetje hoe heet ze ook alweer ???
Alleen heb ik haar hier al maanden niet meer gezien! :-\
Door tieneke
#243126
Zet je hond over op alleen versvlees en je gaat een wonder meemaken ;)
Ik spreek helaas uit ervaring....
Gooi alle brokken,blikvoer en brood weg.
Dit is echt de grootste bagger die je maar kunt geven.
Sucses!
Door yalla
#243130
Ja (uiteraard) sluit ik me helemaal aan bij alle eerdere meningen: vers vlees, dat is het helemaal ;D
Door Peet
#243143
Ollie schreef: Hier zit in ieder geval 1 met een sharpei, jeetje hoe heet ze ook alweer ???
Alleen heb ik haar hier al maanden niet meer gezien! :-\
Volgens mij heet ze Sharpie 8)
Door Ollie
#243191
Peet schreef: Volgens mij heet ze Sharpie 8)
Ja Sharpie bedoel ik! ;)
Door geer
#243196
Het laatste wat ik van Sharpie gehoord heb, is dat haar toetsenbord stuk was :-\
Door Ollie
#243198
geer schreef: Het laatste wat ik van Sharpie gehoord heb, is dat haar toetsenbord stuk was :-\
Nou die zal nu wel een keer vervangen zijn lijkt mij

Ik mis haar echt al een hele tijd! :-\
Laatst gewijzigd door Ollie op ma 17 jan 2005, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tigger
#243249
Ik ben dan wel geen Sharpie, maar ik heb wel een sharpei :P die ook nog eens versvlees krijgt 8).

@ Ineke: Het beste wat je voor je hond kan doen, is de brokken wegdoen en overstappen op barf of versvoer. Mijn hond, Beau, heeft altijd last gehad van maag/darmproblemen [chronische ontsteking] en sinds ik in mei 2004 ben overgestapt op versvoer zijn deze kwalen verleden tijd.
Helaas helpt versvoer niet tegen oormijt, want daar heeft mijn hond ook nog steeds last van. De oorpropblemen bij shapreis zijn te wijten aan de dichte gehoorgang + gesloten oren. Maar misschien heb je hier wat aan: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=8805
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2520

Beau krijgt energique nr 4, dat is compleet versvoer. Er zijn verschillende merken versvoer: Rodi, Smuldier, Carnibest, Bibi en Duck. Je zal zelf kunnen uitproberen hoe Chaya het erop doet, daar zit per merk en hond wel verschil in. Je vertelt dat Chaya mogelijk last heeft van voedselallergie, dus misschien is het verstandig om bv energique nr 4 te geven. Dit is speciaal voor honden met darm- en huidproblemen, wanneer de klachten zijn verdwenen kun je evt overstappen op de reguliere energique. En niet schrikken als Chaya de eerste paar maanden mager wordt, dit komt doordat de stofwisseling van koolhydraten naar vetten wordt omgeschakeld. Geef haar dan gerust meer te eten om zo op gewicht te blijven.
De bek van de sharpei vormt, volgens mij, geen obstakel voor barf of versvoer. Het gaat er allemaal goed en snel in :D. Je zou de bek na het eten met een handdoek kunnen schoonmaken, dit doe ik wel vanwege de 'hanglippen'.
Compleet versvoer is bijna bij elke dierenspeciaalzaak wel te koop. Als je in Groningen woont heb je alleen niet zo veel keuze [rodi, smuldier of energique].
Ik ken veel sharpeis die doordat ze op versvoer zijn gezet van hun huid en maag-darmproblemen zijn afgekomen. Dus het is het proberen echt waard!
Suc6!
Door Ollie
#243287
tigger schreef: ;D
Ja ik wist dat er nog wel iemand was met een sharpei, maar was te druk aan het denken hoe sharpie ook alweer heette ;D ;D
Door tieneke
#243349
Ollie schreef: Ja ik wist dat er nog wel iemand was met een sharpei, maar was te druk aan het denken hoe sharpie ook alweer heette ;D ;D
Shanti ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door