Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Moos
#240674
Mats eet nu al en week of wat naast zijn brokken lamshart, wat pens, of Rodi van Moos. Nu vindt hij eigenlijk de Rodi van Moos wel erg lekker. Zou ik dat ook als basis kunnen geven, en vandaaruit zelf gaan samen stellen? Dus zeg maar elke dag wat rodi en dan nog iets zelf samengesteld? Of is het echt slecht om katten hondenvlees te geven?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#240694
In principe is rodi niet slecht voor de kat, maar als basis izou je dan de rodi kompleet op hartbasis moeten geven en niet de pensbasis , of je moet er zelf iets van hart bijdoen (lam of rund) ivm de taurine.
Hier eten de katten ook de honden cb.
Door Lizzy
#240697
Is het eiwitgehalte niet aan de (te) lage kant?

Als je het als basis zou willen gebruiken, dan denk ik dat je het beste wat vleesbotjes, vlees en eventueel wat orgaanvlees en wat vette vis toe zou moeten voegen (niet allemaal tegelijk natuurlijk).
Door Moos
#240716
sylvia schreef: In principe is rodi niet slecht voor de kat, maar als basis izou je dan de rodi kompleet op hartbasis moeten geven en niet de pensbasis , of je moet er zelf iets van hart bijdoen (lam of rund) ivm de taurine.
Hier eten de katten ook de honden cb.
Ik geef hem al eigenlijk alleen die op hartbasis, want die vindt hij het lekkerst! Dus dat komt mooi uit.
Door Ollie
#240720
Onze kat krijgt ook hondenvoer van energique, bibi en ahv! Daarnaast voer ik kipfilet, kippennek, kipkarkas kippenhartjes,1 dagskuikens en kippenlevers. Rundvlees, runderhart en runderpens. Geitenvlees, paardenhart. Schapenpens ga ik van het weekend kijken of hij dat lust.

We hebben nu ook kwartels, duif, en een grasparkiet, in de vriezer liggen.
Die grasparkiet heb ik net van iemand gekregen, want hij had een lamme vleugel, dus heeft ie em de nek omgedraaid.

Oja en lamshart moet ik nog halen!
Laatst gewijzigd door Ollie op do 13 jan 2005, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#240721
Lizzy schreef: Is het eiwitgehalte niet aan de (te) lage kant?

Als je het als basis zou willen gebruiken, dan denk ik dat je het beste wat vleesbotjes, vlees en eventueel wat orgaanvlees en wat vette vis toe zou moeten voegen (niet allemaal tegelijk natuurlijk).
Dat vraag ik me dus af, vlees is vlees, het prooidier wat de kat vangt is toch hetzelfde prooidier als wat de wolf vangt er lopen toch geen beesten met een verhoogd eiwitgehalte speciaal voor katachtige?
Of denk je daar anders over?

(interesante discussie)
Door Moos
#240722
sylvia schreef: Dat vraag ik me dus af, vlees is vlees, het prooidier wat de kat vangt is toch hetzelfde prooidier als wat de wolf vangt er lopen toch geen beesten met een verhoogd eiwitgehalte speciaal voor katachtige?
Of denk je daar anders over?

(interesante discussie)
Dit vroeg ik me dus inderdaad ook af, en ik redeneerde ook zoals jij. Vlees is vlees ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#240723
Ollie schreef: Onze kat krijgt ook hondenvoer van energique, bibi en ahv! Daarnaast voer ik kipfilet, kippennek, kipkarkas kippenhartjes,1 dagskuikens en kippenlevers. Rundvlees, runderhart en runderpens. Geitenvlees, paardenhart. Schapenpens ga ik van het weekend kijken of hij dat lust.

We hebben nu ook kwartels, duif, en een grasparkiet, in de vriezer liggen.
Die grasparkiet heb ik net van iemand gekregen, want hij had een lamme vleugel, dus heeft ie em de nek omgedraaid.
Ik geef ook de dooie vogels uit de voiliere , als ik zie dat er 1 langzaam ligt dood te gaan geef ik ze gelijk aan Boris dan zijn ze snel uit hun lijden verlost.
Door Ollie
#240727
sylvia schreef: Ik geef ook de dooie vogels uit de voiliere , als ik zie dat er 1 langzaam ligt dood te gaan geef ik ze gelijk aan Boris dan zijn ze snel uit hun lijden verlost.
Maar deze had dus een lam vleugeltje en mankeerde verder niks!

Als jij een vogeltje hebt wat ziek is, kan dat dan geen kwaad voor de kat?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#240729
Ollie schreef: Maar deze had dus een lam vleugeltje en mankeerde verder niks!

Als jij een vogeltje hebt wat ziek is, kan dat dan geen kwaad voor de kat?
niks van gemerkt, in de natuur zijn het toch ook alleen de zwakke en de zieke die ze kunnen vangen ........
Door Lizzy
#240731
Ja, maar ik weet niet hoeveel vlees er in Rodi zit....

Om je een voorbeeld te geven: de eiwitfractie in Carnibest voor de kat is volgens mij 36,5%. De eiwitfractie in Bibi voor de kat is ongeveer 40%.

De eiwitfractie van Rodi voor de hond zal misschien lager zijn.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 13 jan 2005, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ollie
#240733
sylvia schreef: niks van gemerkt, in de natuur zijn het toch ook alleen de zwakke en de zieke die ze kunnen vangen ........
Ja daar heb je ook weer gelijk in!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#240748
Lizzy schreef: Ja, maar ik weet niet hoeveel vlees er in Rodi zit....

Om je een voorbeeld te geven: de eiwitfractie in Carnibest voor de kat is volgens mij 36,5%. De eiwitfractie in Bibi voor de kat is ongeveer 40%.

De eiwitfractie van Rodi voor de hond zal misschien lager zijn.
maar als je dan gevarieerd bijvoert, vis, ei en vlees dan zal dat toch wel goed zijn ?
Door Lizzy
#240754
sylvia schreef: maar als je dan gevarieerd bijvoert, vis, ei en vlees dan zal dat toch wel goed zijn ?
Ja, dat denk ik ook, maar vandaar dat ik schreef:

"Als je het als basis zou willen gebruiken, dan denk ik dat je het beste wat vleesbotjes, vlees en eventueel wat orgaanvlees en wat vette vis toe zou moeten voegen (niet allemaal tegelijk natuurlijk)".

Maar het lijkt me dus wel iets om rekening mee te houden, het lagere eiwitgehalte.
Door Marieke
#241212
Ik voer mijn katten ook honden kvv, maar hiernaast krijgen ze regelmatig een rauw eitje, kippenvleugels, runderhart etc.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door